Britse auto-industrie vreest exportdaling van 10 procent na Brexit

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
In Oxford wordt de Mini gemaakt: nog steeds een gewild exportproduct (foto: Shutterstock)

Dat meldt de Britse Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

De SMMT maakt in een nieuwsbericht de balans op van 2017: de productie in de veertien Britse autofabrieken (onder meer Nissan, BMW en Vauxhall) nam met 3 procent af. Dat was te wijten aan een fors dalende binnenlandse vraag. Die nam met 9,8 procent af, in een jaar dat de meeste Europese markten het prima deden. De SMMT zoekt de oorzaak bij een dalend consumentenvertrouwen en verwarring over het dieselbeleid van de Britse regering. De export vanuit het Verenigd Koninkrijk daalde licht: 1,1 procent.

Export in gevaar

De SMMT maakt zich vooral zorgen over de toekomst: de Brexit staat voor 30 maart 2019 op de agenda. De automotive is een belangrijke Britse industrie en leunt zwaar op export naar het Europese continent. Van de 1,67 miljoen auto’s die in 2017 in het VK zijn gebouwd, is 54 procent naar andere EU-lidstaten geëxporteerd.

De SMMT pleit er voor dat de huidige handelsafspraken tussen het VK en de EU worden voortgezet. Mocht dit niet lukken, dan treden de internationaal geldende im- en exporttarieven in werking. Dat betekent dat een Britse auto voor een koper uit een EU-land 10 procent duurder wordt. SMMT schat dat de totale export daardoor 10 procent daalt. 

De Britse industrie waarschuwt al langer voor de gevolgen die de Brexit zal hebben voor de auto-industrie.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.