Acea: alleen in rijke landen worden EV’s verkocht

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De Ampera-e werd in Noorwegen aan pers en publiek gepresenteerd. Foto: Opel

Dat concludeert fabrikantenorganisatie Acea op basis van eigen onderzoek. Volgens Acea zijn alleen de rijke landen in staat om met subsidieprogramma’s te komen. Landen die deze programma’s niet hebben, verkopen geen EV’s.

Noorwegen is koploper als het gaat om de verkoop van EV’s. Maar in Noorwegen is het bruto nationaal inkomen bijna twee keer zo hoog als het Europese gemiddelde. Alleen in landen met een inkomen van boven de dertigduizend euro is het marktaandeel van EV’s en plug-ins boven de 1 procent.

Vraag

Volgens de secretaris generaal van Acea, Erik Jonnaert, zijn de uitkomsten van het onderzoek verontrustend. “Noorwegen wordt vaak als voorbeeld gebruikt, maar dat land is een uitzondering. Niet ieder land heeft dezelfde uitgangspositie als Noorwegen.” Vooral de landen in Midden- en Oost-Europa kennen geen stimuleringsprogramma’s en derhalve ook geen verkoop van EV’s.

Acea ziet dat fabrikanten steeds meer investeren in EV’s. Maar dat is volgens de organisatie onvoldoende omdat de vraag wordt bepaald door fiscaal voordeel. “Hoe goed het product ook is, alleen kwaliteit en aanbod volstaat niet om vraag naar EV’s te creëren.” Acea zou graag een Europees EV-beleid zien met daarin onder meer fiscale stimuleringspakketten. “Maar ook de oplaadinfrastructuur moet worden verbeterd. Wij roepen de Europese Commissie op om met een pakket aan maatregelen te komen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.