‘Toyota, Nissan en Mazda onderzoeken veiligheidsproblemen door sjoemelstaal’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het 'sjoemelstaal' zou onder andere zijn gebruikt voor motorkappen.

Dochterondernemingen van Kobe zouden productgegevens over de kracht en levensduur aan hebben gepast, waardoor ze schijnbaar voldeden aan de eisen van de afnemers. Het zou gaan om 4 procent van de leveringen, zo melden persbureau Bloomberg en Automotive News Europe. Japanse autofabrikanten zoals Toyota, Nissan, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Subaru onderzoeken op dit moment of de materialen met valse labelling van Kobe in hun auto’s zijn gebruikt en of de veiligheid in het geding is. Toyota noemt het een ‘ernstige kwestie’ en zegt dat de gefalsificeerde materialen alleen zouden zijn gebruikt in de fabrieken in Japan. De frauduleuze producten zouden mogelijk zijn gebruikt voor motorkappen en portieren. Het is niet voor het eerst dat een leverancier van autofabrikanten in opspraak raakt; zo zijn diverse fabrikanten de dupe van een schandaal bij het Japanse bedrijf Takata, dat ondeugdelijke airbags leverde.

Niet openbaar

Kobe geeft toe dat de valse producten aan meer dan tweehonderd bedrijven zijn uitgeleverd, maar maakt de namen van deze bedrijven niet openbaar. Ook General Motors en Ford Motor zouden klant zijn van het bedrijf. De producten zouden ook aan Mitsubishi Heavy Industries zijn verkocht, dat regionale vliegtuigen en auto’s produceert.

Dochterbedrijf Shinko Wire van Kobe raakt vorig jaar in opspraak toen bleek dat de trekkracht van stalen kabels niet goed was opgegeven en de verkochte producten niet aan de eisen voldeden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Toyota, Nissan en Mazda onderzoeken veiligheidsproblemen door sjoemelstaal’ | Automotive Online

‘Toyota, Nissan en Mazda onderzoeken veiligheidsproblemen door sjoemelstaal’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het 'sjoemelstaal' zou onder andere zijn gebruikt voor motorkappen.

Dochterondernemingen van Kobe zouden productgegevens over de kracht en levensduur aan hebben gepast, waardoor ze schijnbaar voldeden aan de eisen van de afnemers. Het zou gaan om 4 procent van de leveringen, zo melden persbureau Bloomberg en Automotive News Europe. Japanse autofabrikanten zoals Toyota, Nissan, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Subaru onderzoeken op dit moment of de materialen met valse labelling van Kobe in hun auto’s zijn gebruikt en of de veiligheid in het geding is. Toyota noemt het een ‘ernstige kwestie’ en zegt dat de gefalsificeerde materialen alleen zouden zijn gebruikt in de fabrieken in Japan. De frauduleuze producten zouden mogelijk zijn gebruikt voor motorkappen en portieren. Het is niet voor het eerst dat een leverancier van autofabrikanten in opspraak raakt; zo zijn diverse fabrikanten de dupe van een schandaal bij het Japanse bedrijf Takata, dat ondeugdelijke airbags leverde.

Niet openbaar

Kobe geeft toe dat de valse producten aan meer dan tweehonderd bedrijven zijn uitgeleverd, maar maakt de namen van deze bedrijven niet openbaar. Ook General Motors en Ford Motor zouden klant zijn van het bedrijf. De producten zouden ook aan Mitsubishi Heavy Industries zijn verkocht, dat regionale vliegtuigen en auto’s produceert.

Dochterbedrijf Shinko Wire van Kobe raakt vorig jaar in opspraak toen bleek dat de trekkracht van stalen kabels niet goed was opgegeven en de verkochte producten niet aan de eisen voldeden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.