Duitse autobouwers pleiten voor verplichte update oude diesels

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
VW Jetta diesel 2010

Dat melden het FD en het Duitse Handelsblatt.

Na het dieselschandaal, dat al sinds 2015 loop, heeft de dieselmotor een slechte naam gekregen. Autofabrikanten als Volvo hebben inmiddels aangekondigd niet meer de investeren in nieuwe dieseltechniek. Diverse steden hebben het centrum afgesloten voor oudere diesels.

Om het imago van de diesel weer wat op te peppen pleiten BMW, Daimler en Volkswagen in Duitsland voor een verplichte, massale opfrisbeurt: het schoner maken van alle oude diesels door het installeren van nieuwe software. Op die manier zouden de auto’s kunnen voldoen aan de Euro 5-norm, die gold voor modellen tot en met 2013.

Omstreden

Het aanpassen van sjoemeldiesels is omstreden. In Nederland worden problemen gemeld, waar onder meer het consumentenprogramma Radar een uitzending aan wijdde. Auto’s blijken incidenteel minder vermogen te hebben, het verbruik stijgt en er treedt soms zelfs motorschade op. Volgens het FD beginnen nu ook Engelse VW-rijders een rechtszaak omdat hun auto’s na de fix slechter rijden dan voorheen. In de Verenigde Staten worden VW-diesels van 2015 aangepast, maar er staan nog honderdduizenden oudere diesels opgeslagen in afwachting van reparatie of sloop.

Het nieuws over de opfrisbeurt komt op een opvallend moment: een van de initiatiefnemers van het plan, Daimler, wordt beschuldigd van het gebruik van sjoemelsoftware bij een miljoen dieselauto’s, zo meldt de Suddeutsche Zeitung vandaag.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Duitse autobouwers pleiten voor verplichte update oude diesels | Automotive Online

Duitse autobouwers pleiten voor verplichte update oude diesels

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
VW Jetta diesel 2010

Dat melden het FD en het Duitse Handelsblatt.

Na het dieselschandaal, dat al sinds 2015 loop, heeft de dieselmotor een slechte naam gekregen. Autofabrikanten als Volvo hebben inmiddels aangekondigd niet meer de investeren in nieuwe dieseltechniek. Diverse steden hebben het centrum afgesloten voor oudere diesels.

Om het imago van de diesel weer wat op te peppen pleiten BMW, Daimler en Volkswagen in Duitsland voor een verplichte, massale opfrisbeurt: het schoner maken van alle oude diesels door het installeren van nieuwe software. Op die manier zouden de auto’s kunnen voldoen aan de Euro 5-norm, die gold voor modellen tot en met 2013.

Omstreden

Het aanpassen van sjoemeldiesels is omstreden. In Nederland worden problemen gemeld, waar onder meer het consumentenprogramma Radar een uitzending aan wijdde. Auto’s blijken incidenteel minder vermogen te hebben, het verbruik stijgt en er treedt soms zelfs motorschade op. Volgens het FD beginnen nu ook Engelse VW-rijders een rechtszaak omdat hun auto’s na de fix slechter rijden dan voorheen. In de Verenigde Staten worden VW-diesels van 2015 aangepast, maar er staan nog honderdduizenden oudere diesels opgeslagen in afwachting van reparatie of sloop.

Het nieuws over de opfrisbeurt komt op een opvallend moment: een van de initiatiefnemers van het plan, Daimler, wordt beschuldigd van het gebruik van sjoemelsoftware bij een miljoen dieselauto’s, zo meldt de Suddeutsche Zeitung vandaag.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.