Autofabrikanten azen op innovatieve startups

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het door Toyota gesteunde Slamcore werkt aan het probleem van verblinding van zelfsturende auto's

Bloomberg meldde dinsdag de oprichting van AI Ventures door Toyota; een unit die start-ups zoekt die een bijdrage kunnen leveren aan het Toyota Research Institute (TRI), de divisie van Toyota die onderzoek doet naar kunstmatige intelligentie en robotica. Bij de eerste drie bedrijven die financiële steun van Toyota krijgen, zit het Engelse Slamcore, dat auto’s in staat stelt om zelf realtime kaarten samen te stellen. Dit zou onder meer het probleem van verblinding van zelfsturende auto’s moeten verhelpen. Een ander bedrijf is het Californische Nauto, dat geavanceerde dashcams ontwikkelt die helpen bij het voorkomen van aanrijdingen.

Wij investeren in een flink aantal bedrijven en kopen de winnaars.

Bloomberg citeert Gill Pratt, ceo van TRI, die uitlegt waarom Toyota andere bedrijven gaat financieren. “Het aantal startups op dit terrein is ongelooflijk. Hoe ik ook probeer om mensen in te huren, we missen nog steeds veel innovatieve ontwikkelingen.” Jim Adler, directeur van Toyota AI Ventures, legt uit dat hij vooral ook zoekt naar bedrijven die in een later stadium door Toyota kunnen worden overgenomen. “Wij investeren in een flink aantal bedrijven en kopen de winnaars.”

BMW challenge

Toyota is niet de enige autofabrikant die aast op innovatieve startups. Zo organiseert BMW een challenge voor startende ondernemingen die actief zijn in mobiliteit en schone technologie. BMW belooft de ondernemers de kans om hun oplossing te integreren in voertuigen of in mobiliteitsdiensten en geeft ze toegang tot een netwerk van ingenieurs en managers binnen het bedrijf. Inzendingen worden door BMW beoordeeld waarna een jury de drie meest kansrijke startups uitkiest. Die mogen hun ideeën live presenteren aan een publiek van journalisten en entrepreneurs tijdens het BMW Startup Symposium, dat op 26 september plaatsvindt in Amsterdam. Bovendien mogen zij hun voorstellen in bespreken bij de BMW Startup Garage in München, dat innovatieve bedrijfjes stimuleert met kennis en middelen. 

We zoeken wereldwijd naar technologieën die we kunnen gebruiken.

Ook voor BMW gaat het om het binnenhalen van kennis, zegt Neil Fiorentinos, algemeen directeur van BMW Group Nederland. “BMW heeft continu oog voor diverse innovatie-uitdagingen waarvoor ze niet altijd direct in-house oplossingen heeft. Daarom zoeken we wereldwijd naar technologieën die we kunnen gebruiken.” 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Autofabrikanten azen op innovatieve startups | Automotive Online

Autofabrikanten azen op innovatieve startups

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het door Toyota gesteunde Slamcore werkt aan het probleem van verblinding van zelfsturende auto's

Bloomberg meldde dinsdag de oprichting van AI Ventures door Toyota; een unit die start-ups zoekt die een bijdrage kunnen leveren aan het Toyota Research Institute (TRI), de divisie van Toyota die onderzoek doet naar kunstmatige intelligentie en robotica. Bij de eerste drie bedrijven die financiële steun van Toyota krijgen, zit het Engelse Slamcore, dat auto’s in staat stelt om zelf realtime kaarten samen te stellen. Dit zou onder meer het probleem van verblinding van zelfsturende auto’s moeten verhelpen. Een ander bedrijf is het Californische Nauto, dat geavanceerde dashcams ontwikkelt die helpen bij het voorkomen van aanrijdingen.

Wij investeren in een flink aantal bedrijven en kopen de winnaars.

Bloomberg citeert Gill Pratt, ceo van TRI, die uitlegt waarom Toyota andere bedrijven gaat financieren. “Het aantal startups op dit terrein is ongelooflijk. Hoe ik ook probeer om mensen in te huren, we missen nog steeds veel innovatieve ontwikkelingen.” Jim Adler, directeur van Toyota AI Ventures, legt uit dat hij vooral ook zoekt naar bedrijven die in een later stadium door Toyota kunnen worden overgenomen. “Wij investeren in een flink aantal bedrijven en kopen de winnaars.”

BMW challenge

Toyota is niet de enige autofabrikant die aast op innovatieve startups. Zo organiseert BMW een challenge voor startende ondernemingen die actief zijn in mobiliteit en schone technologie. BMW belooft de ondernemers de kans om hun oplossing te integreren in voertuigen of in mobiliteitsdiensten en geeft ze toegang tot een netwerk van ingenieurs en managers binnen het bedrijf. Inzendingen worden door BMW beoordeeld waarna een jury de drie meest kansrijke startups uitkiest. Die mogen hun ideeën live presenteren aan een publiek van journalisten en entrepreneurs tijdens het BMW Startup Symposium, dat op 26 september plaatsvindt in Amsterdam. Bovendien mogen zij hun voorstellen in bespreken bij de BMW Startup Garage in München, dat innovatieve bedrijfjes stimuleert met kennis en middelen. 

We zoeken wereldwijd naar technologieën die we kunnen gebruiken.

Ook voor BMW gaat het om het binnenhalen van kennis, zegt Neil Fiorentinos, algemeen directeur van BMW Group Nederland. “BMW heeft continu oog voor diverse innovatie-uitdagingen waarvoor ze niet altijd direct in-house oplossingen heeft. Daarom zoeken we wereldwijd naar technologieën die we kunnen gebruiken.” 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.