Analyse | Integratie PSA en Opel startte al in 2012

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
Carlos Tavares (PSA) en Mary Barra (GM).

In 2012 startten Opels eigenaar General Motors en PSA een samenwerking waarmee er voor nieuwe modellen gebruik wordt gemaakt van elkaars platforms en expertise. En juist dit jaar zijn daar de eerste vruchten van te zien. Zo is de in Genève gepresenteerde Opel Crossland X technisch gebaseerd op PSA’s platformarchitectuur (het platform van de nieuwe C3 Aircross). Later dit jaar volgt de productiestart in PSA’s fabriek te Sochaux van de Opel Grandland X, eveneens gebouwd op PSA (Peugeot 3008) onderstel- en aandrijftechnologie. Na volgend jaar krijgt de nieuwe Citroën Berlingo/Peugeot Partner familie er een derde telg bij in de vorm van een nieuwe Opel Combo. De toekomst van Opels grotere bestelwagenreeks – nu nog in samenwerking met Renault geproduceerd – zal vervolgens ook op basis van de net vernieuwde bestaande Peugeot Jumpy en Peugeot Expert worden gebaseerd.

Bevreesd

Dit soort gemeenschappelijke ontwikkelingen liggen aan de basis van PSA’s Carlos Tavares geprognosticeerde jaarlijkse kostenbesparing van 1,7 miljard euro. Dat vooruitzicht, en het feit dat Groupe PSA het merk Opel (inclusief het Britse zustermerk Vauxhall) min of meer cadeau heeft gekregen, maken de transactie bij voorbaat veelbelovend succesvol. De Fransen betaalden 2,2 miljard euro, waarvan 450 miljoen te betalen door BNP Parisbas voor Opels financieringsdochter. GM neemt vervolgens nog een aantal miljarden euro’s aan achterstallige pensioenpremies voor Opel werknemers voor zijn rekening.

De modellenintegratie zal dus soepel gaan en ook met de kostenbesparing zit het wel snor – maar er is een aantal andere integratiezaken die in de eerste aankondiging van de overname nog nauwelijks een rol speelden. Mogelijk banenverlies werd amper besproken, maar inmiddels is men in Engeland al bevreesd over het voortbestaan van de IBC bestelwagenfabriek in Luton, waar nu nog Opels Vivaro worden gebouwd. Groupe PSA houdt vervolgens ook nog wat verplichtingen inzake levering van producten en/of het beschikbaar stellen van gegevens over Opel modellen aan andere GM dochters, zoals Buick en Holden. En het integreren (en positioneren) van de zelfstandig merken Opel en Vauxhall binnen de Groupe PSA is een ander nog niet gecommuniceerd thema. Maar wat in Genève wel opviel was een onverwacht positief sentiment onder Opel stafmedewerkers over de Frans/Duitse deal.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Analyse | Integratie PSA en Opel startte al in 2012 | Automotive Online

Analyse | Integratie PSA en Opel startte al in 2012

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
Carlos Tavares (PSA) en Mary Barra (GM).

In 2012 startten Opels eigenaar General Motors en PSA een samenwerking waarmee er voor nieuwe modellen gebruik wordt gemaakt van elkaars platforms en expertise. En juist dit jaar zijn daar de eerste vruchten van te zien. Zo is de in Genève gepresenteerde Opel Crossland X technisch gebaseerd op PSA’s platformarchitectuur (het platform van de nieuwe C3 Aircross). Later dit jaar volgt de productiestart in PSA’s fabriek te Sochaux van de Opel Grandland X, eveneens gebouwd op PSA (Peugeot 3008) onderstel- en aandrijftechnologie. Na volgend jaar krijgt de nieuwe Citroën Berlingo/Peugeot Partner familie er een derde telg bij in de vorm van een nieuwe Opel Combo. De toekomst van Opels grotere bestelwagenreeks – nu nog in samenwerking met Renault geproduceerd – zal vervolgens ook op basis van de net vernieuwde bestaande Peugeot Jumpy en Peugeot Expert worden gebaseerd.

Bevreesd

Dit soort gemeenschappelijke ontwikkelingen liggen aan de basis van PSA’s Carlos Tavares geprognosticeerde jaarlijkse kostenbesparing van 1,7 miljard euro. Dat vooruitzicht, en het feit dat Groupe PSA het merk Opel (inclusief het Britse zustermerk Vauxhall) min of meer cadeau heeft gekregen, maken de transactie bij voorbaat veelbelovend succesvol. De Fransen betaalden 2,2 miljard euro, waarvan 450 miljoen te betalen door BNP Parisbas voor Opels financieringsdochter. GM neemt vervolgens nog een aantal miljarden euro’s aan achterstallige pensioenpremies voor Opel werknemers voor zijn rekening.

De modellenintegratie zal dus soepel gaan en ook met de kostenbesparing zit het wel snor – maar er is een aantal andere integratiezaken die in de eerste aankondiging van de overname nog nauwelijks een rol speelden. Mogelijk banenverlies werd amper besproken, maar inmiddels is men in Engeland al bevreesd over het voortbestaan van de IBC bestelwagenfabriek in Luton, waar nu nog Opels Vivaro worden gebouwd. Groupe PSA houdt vervolgens ook nog wat verplichtingen inzake levering van producten en/of het beschikbaar stellen van gegevens over Opel modellen aan andere GM dochters, zoals Buick en Holden. En het integreren (en positioneren) van de zelfstandig merken Opel en Vauxhall binnen de Groupe PSA is een ander nog niet gecommuniceerd thema. Maar wat in Genève wel opviel was een onverwacht positief sentiment onder Opel stafmedewerkers over de Frans/Duitse deal.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.