EU-lidstaten verdeeld over aanscherpen dieselnorm

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de plannen van de EC mag deze uitstoot in 2017 de norm van 80 mg/km met niet meer dan 60 procent overstijgen en in 2019 niet meer dan 18,7 procent. Onder andere Groot-Brittanië, Italië en Duitsland vinden de eisen te streng, terwijl Denemarken voor strengere regels is. In Nederland liet staatssecretaris van Milieu Wilma Mansveld weten dat de snelheid van invoering van de test ondergeschikt moet zijn aan de daarin gehanteerde norm.

Het Europees Parlement wil tevens dat de Europese Commissie meer bevoegdheden krijgt om toezicht te houden op de automarkt en op nationale instanties die typegoedkeuringen verlenen. Verkeersminister Melanie Schultz liet eerder weten geen voorstander te zijn van meer bevoegdheden voor de commissie. De RDW wacht derhalve af wat er gaat gebeuren. Paul Diets van de RDW: “Twee weken geleden is een voorstel voor een Europees toezichthouder van D66 weggestemd. Het is nu aan de Europese Commissie. Wij moeten nog bekijken wat dit voor ons zou kunnen betekenen.”

Dieselgesjoemel was al bekend
Afgelopen week kwam via de Financial Times naar buiten dat EU-commissaris van Milieu Janez Potocnik twee jaar geleden al waarschuwde voor een “significant verschil” tussen hoe auto`s presteren in de praktijk en in tests. Hij drong er bij zijn collega-commissaris Antonio Tajani (Industrie) op aan om autofabrikanten strenger aan te pakken.