‘BMW, VW en Renault hebben problemen met nieuwe EU-emissietest’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Dit meldt Autonews Europe.

Binnen de EU vervangt WLTP (Worldwide harmonized light vehicles test procedure) de NEDC-laboratoriumtest (New European Driving Cycle). In september 2017 ging een overgangsfase in, waarin enkel bij nieuwe typegoedkeuringen de WLTP-test moest worden afgelegd. Vanaf september dit jaar moeten alle nieuwe afgeleverde auto’s in de EU die test doorstaan.

Op de weg testen

Deel van de WLTP-test is een RDE-test (real-driving emissions), waarbij de uitstoot van auto’s in gewone rij-omstandigheden wordt gemeten. Hiermee wil de EU voorkomen dat auto’s met speciale software anticiperen op tests in laboratoriumomstandigheden. 

Autofabrikanten zijn niet blij met de nieuwe testmethode. BMW heeft volgens Autonews aangekondigd de productie van diverse modellen uit de 7-serie, de X1, X2, X5 en X6 in mei tijdelijk stil te leggen. Het zou gaan om een productiepauze gaan van enkele weken tot enkele maanden. Er zijn modificaties nodig voordat de productie kan worden hervat en de auto’s de RDE-test halen.

Volkswagen heeft gewaarschuwd dat de productie vertraagd kan worden, omdat er in sommige gevallen problemen zijn bij het halen van de nieuwe test. Financieel directeur Arno Antlitz zei dat de Duitse fabrikant erg veel geld steekt in het aanpassen van auto’s aan de nieuwe testmethode.

Hoge kosten

Ook de ceo van Renault, Carlos Ghosn, heeft inmiddels gewaarschuwd dat de toepassing van WLTP-tests de productie kan vertragen en in ieder geval veel geld kost. “Er is nog erg veel onzeker. We weten niet hoe snel de typegoedkeuringen worden verstrekt. We weten niet of consumenten bereid zijn om de hogere prijzen te betalen, die samenhangen met het toepassen van nieuwe technologie”, zei hij vorige maand bij de presentatie van de financiële resultaten over 2017.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘BMW, VW en Renault hebben problemen met nieuwe EU-emissietest’ | Automotive Online

‘BMW, VW en Renault hebben problemen met nieuwe EU-emissietest’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Dit meldt Autonews Europe.

Binnen de EU vervangt WLTP (Worldwide harmonized light vehicles test procedure) de NEDC-laboratoriumtest (New European Driving Cycle). In september 2017 ging een overgangsfase in, waarin enkel bij nieuwe typegoedkeuringen de WLTP-test moest worden afgelegd. Vanaf september dit jaar moeten alle nieuwe afgeleverde auto’s in de EU die test doorstaan.

Op de weg testen

Deel van de WLTP-test is een RDE-test (real-driving emissions), waarbij de uitstoot van auto’s in gewone rij-omstandigheden wordt gemeten. Hiermee wil de EU voorkomen dat auto’s met speciale software anticiperen op tests in laboratoriumomstandigheden. 

Autofabrikanten zijn niet blij met de nieuwe testmethode. BMW heeft volgens Autonews aangekondigd de productie van diverse modellen uit de 7-serie, de X1, X2, X5 en X6 in mei tijdelijk stil te leggen. Het zou gaan om een productiepauze gaan van enkele weken tot enkele maanden. Er zijn modificaties nodig voordat de productie kan worden hervat en de auto’s de RDE-test halen.

Volkswagen heeft gewaarschuwd dat de productie vertraagd kan worden, omdat er in sommige gevallen problemen zijn bij het halen van de nieuwe test. Financieel directeur Arno Antlitz zei dat de Duitse fabrikant erg veel geld steekt in het aanpassen van auto’s aan de nieuwe testmethode.

Hoge kosten

Ook de ceo van Renault, Carlos Ghosn, heeft inmiddels gewaarschuwd dat de toepassing van WLTP-tests de productie kan vertragen en in ieder geval veel geld kost. “Er is nog erg veel onzeker. We weten niet hoe snel de typegoedkeuringen worden verstrekt. We weten niet of consumenten bereid zijn om de hogere prijzen te betalen, die samenhangen met het toepassen van nieuwe technologie”, zei hij vorige maand bij de presentatie van de financiële resultaten over 2017.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.