Publiekssite moet duidelijkheid geven over WLTP-test

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Alle auto’s die sinds september 2017 nieuw op de Europese markt komen, worden getest volgens deze nieuwe WLTP-testmethode (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test). Deze test vervangt de oude NEDC-test en geeft volgens de RAI Vereniging een beter inzicht in de uitstoot van CO2, schadelijke stoffen en het brandstofverbruik. De oude test kreeg veel kritiek omdat de uitstoot volgens deze opgaaf dikwijls veel lager ligt dan in de praktijk.De nieuwe emissietest leidt ook tot verwarring in de autobranche zelf.

De nieuwe test zou de praktijk beter benaderen, maar dat betekent dus ook dat er grote verschillen in uitkomsten zijn tussen de WLTP en NEDC; RAI Vereniging meldt in een persbericht de consumenten hierover te willen voorlichten op een speciale website. “De nieuwe emissietest is voor de consument van groot belang om beter inzicht te krijgen in het werkelijk brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een auto”, aldus Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging. Vanaf 1 september volgend jaar geldt de WLTP-test voor alle nieuwe auto’s die worden verkocht.

De EU ging begin deze zomer akkoord met de invoering van deze nieuwe emissie-test.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Publiekssite moet duidelijkheid geven over WLTP-test | Automotive Online

Publiekssite moet duidelijkheid geven over WLTP-test

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Alle auto’s die sinds september 2017 nieuw op de Europese markt komen, worden getest volgens deze nieuwe WLTP-testmethode (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test). Deze test vervangt de oude NEDC-test en geeft volgens de RAI Vereniging een beter inzicht in de uitstoot van CO2, schadelijke stoffen en het brandstofverbruik. De oude test kreeg veel kritiek omdat de uitstoot volgens deze opgaaf dikwijls veel lager ligt dan in de praktijk.De nieuwe emissietest leidt ook tot verwarring in de autobranche zelf.

De nieuwe test zou de praktijk beter benaderen, maar dat betekent dus ook dat er grote verschillen in uitkomsten zijn tussen de WLTP en NEDC; RAI Vereniging meldt in een persbericht de consumenten hierover te willen voorlichten op een speciale website. “De nieuwe emissietest is voor de consument van groot belang om beter inzicht te krijgen in het werkelijk brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een auto”, aldus Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging. Vanaf 1 september volgend jaar geldt de WLTP-test voor alle nieuwe auto’s die worden verkocht.

De EU ging begin deze zomer akkoord met de invoering van deze nieuwe emissie-test.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.