‘Nederland vraagt EC om strenge uitstootnormen’
De vier lidstaten deden zelf geen voorstel voor een nieuwe uitstootnorm.
De jongste uitstootnorm is, na lang onderhandelen, vastgesteld op 95 gram/km. Fabrikanten moeten daar in 2020 aan voldoen. Een commissie-ambtenaar zei dat er in 2016-2017 uitvoerig overleg gepland staat voor de nieuwe normering voor na 2020.
Commissaris van klimaat en energie, Miguel Arias Canete, zei gisteren in een toespraak dat de transport- en voertuigsector zijn aandeel moet nemen in het doel om uitstoot terug te dringen met minstens 40 procent in 2030. De sector is verantwoordelijk voor twintig procent van de uitstoot in Europa. De normen na 2020 zouden volgens hem “ambitieus maar haalbaar” zijn.
Concurrentiepositie
Vorige week stelde de organisatie Transport&Environment al, op basis van onderzoek, dat de EC voor 2025 strenge uitstootnormen moet gaan stellen om zijn eigen klimaatdoelen te kunnen halen. Uit ander onderzoek blijkt dat alle nieuw verkochte auto`s vanaf 2035 volledig elektrisch moeten zijn.
Erik Jonnaert van de Europese autobranchevereniging Acea vraagt Brussel om de wereldwijde concurrentiepositie van de autosector in gedachte te houden bij het opstellen van nieuwe normen, aldus Reuters.