Schoonhovens blik | Totale herstelvergoeding blijft te laag, ondanks energietoeslag
Het lobbywerk van Bovag en Focwa in 2021 en de oproep van onder andere Peter Hubregtse, werpt zijn vruchten af, want een aantal verzekeraars(collectieven) staat toe dat er tijdelijk een vergoeding voor gestegen energiekosten opgenomen kan worden in de schadecalculatie.
De kostenstijging voor energie valt ook niet meer te ontkennen, want bij praktisch alle bedrijven en particulieren valt een hogere energierekening op de mat. De hoogte van de vergoedingen en voorwaarden waaronder deze kunnen worden opgenomen, verschillen vanzelfsprekend, want verzekeraars blijven ook op schadelast met elkaar concurreren en de schadelast is weer van invloed op de premiestelling voor klanten van verzekeraars.
Schadegarant en Achmea waren de eersten waarvan bekend werd dat zij een vergoeding gaven en zij hebben waarschijnlijk lering getrokken uit de coronatoeslag. Daar sprongen Univé en Unigarant destijds handig op in door als eersten een toeslag toe te kennen of anderszins de kosten voor herstellers te verlagen. Dat leverde punten op voor beide verzekeraars bij gecontracteerde herstellers en wekte wat wrevel bij de concurrerende verzekeraars, omdat zij dit PR-moment misten.
Tegemoetkomingen in kosten door lease- en verhuurmaatschappijen zijn nog niet wereldkundig gemaakt
Unigarant was nu volger, maar de meest opvallende volger was toch wel Bovemij. De verzekeraar van Bovag klapte er even overheen met een vergoeding van 32,50 euro per dossier voor carrosserieschaden. Een fikse vergoeding van de verzekeraar die toch al bekend staat om haar ruimhartige beleid ten aanzien van vergoedingen. Enerzijds ook wel logisch, want de bedrijven die de schaden herstellen en de kosten vergoed moeten hebben, zijn vaak gelieerd aan het verkoopnetwerk van Bovemij, de dealers en autobedrijven die hun dealer-/merkpolissen aanbieden en het risico bij Bovemij hebben ondergebracht.
20 tot 70 euro
Het scoren van punten beperkt zich dan niet alleen tot schadeherstellers, maar ook het verkoopnetwerk en die luxe hebben andere Nederlandse verzekeraars niet of slechts in mindere mate omdat zij geen risicodrager van de dealer-/merkpolissen zijn. Tegemoetkomingen in kosten door lease- en verhuurmaatschappijen zijn nog niet wereldkundig gemaakt.
De vergoeding voor gestegen energiekosten lijkt hoog, maar volgens geluiden uit de branche wijzen berekeningen uit dat de kosten tussen de 20 en ruim 70 euro per doorgang liggen.
De vergoeding voor energiekosten is welkom, maar het blijft een druppel op een gloeiende plaat
Deze kosten, deel uitmakend van de materiële schadelast, zijn voor betalende partijen makkelijk te beheersen. Hoe anders is het voor onderdelen en lakken waar de prijsmutaties zich buiten het gezichtsveld van de betalende partijen voltrekken. Dankzij de verwerking in ’s lands meest gebruikte calculatiesysteem geldt voor onderdelen en lakken een vorm van automatische prijscompensatie waarvan je je af kunt vragen wat de hersteller daar mee opschiet?
Terwijl opdrachtgevers zichzelf op de borst en elkaar op de schouders slaan, is de vergoeding voor energiekosten welkom, maar het blijft volgens de herstellers een druppel op een gloeiende plaat, omdat de totale vergoeding in algemene zin te laag blijft om te kunnen (blijven) investeren in equipment, opleiding en instroom van voldoende gemotiveerd personeel.
Ik wens u veel schade toe.
Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy