Leaseplan ging met Carnext all-in

Column de Vries | Gedroomde koper voor Carnext

Column • Leaseplan heeft zijn dochter Carnext al een tijdje in de ‘stille verkoop’. Automotive-columnist Paul de Vries weet wel een ideale kandidaat voor het occasionplatform. “Het moet een strategische partner zijn, met diepe zakken.”
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Is BCA de gedroomde overnamekandidaat van Carnext? Wij hebben kunnen zien wat Leaseplan in de afgelopen jaren heeft gedaan met Carnext. Wat begon als een simpele manier van verkopen van gebruikte auto’s uit de eigen leasevloot, groeide uit tot een goed geoutilleerde fabriek met gebruikte auto’s die in vele landen direct aan de eindgebruiker worden verkocht.

Carnext is zondermeer een knap staaltje executie-power van Leaseplan. Vanaf de start was er een bepaalde visie en werd daar naar gehandeld. Bij veel ondernemers blijft het vooral bij proberen, de teen in het water steken. Niet bij Leaseplan, dat ging all-in.

Verlies

Je kunt je afvragen of Carnext succesvol is. Jaar in jaar uit worden er tientallen miljoenen euro’s verlies geleden. Je kunt ook zeggen: er worden tientallen miljoenen geïnvesteerd om Carnext verkoopklaar te maken. Het is maar hoe je het bekijkt.

Nu kan moeder Leaseplan het allemaal prima betalen. Het bedrijf heeft geld verdienen in de automotive tot kunst verheven. Toch willen ze van hun ‘bleeder’ Carnext af. Of hun investering. Althans dat wordt te pas en te onpas geroepen. Carnext zou eerst naar de beurs gaan als apart bedrijf (dat dus nog nooit een kwartje heeft verdiend) om meerwaarde te creëren en om ook voorraad van Leaseplan-concurrenten te remarketen. Nu zou het dus in de etalage staan. Maar wie is echt geïnteresseerd in Carnext? Dat moet een strategische partner zijn met diepe zakken.

Veilinghuis

Er komt bij mij eigenlijk maar één naam bovendrijven: BCA. Een B2B-veilinghuis, Europees georiënteerd en met de aspiratie om ook in de particuliere markt succesvol te worden. Wat dat laatste betreft, BCA heeft best nog wat moeite om die particuliere koper te vinden. En Carnext? Dat heeft behoefte aan meer auto’s dan alleen die van Leaseplan. De auto’s van BCA zouden dus een welkome aanvulling kunnen zijn, terwijl BCA best wat meer op die particuliere markt wil opereren. In dit geval lijkt 1+1….logisch, toch?

Reacties

  • Engel van der Woude

    goedemorgen hr de vries
    engel van der woude hier
    als u tijd heeft wilt u mij dan bellen
    0620599358

Column de Vries | Gedroomde koper voor Carnext | Automotive Online
Leaseplan ging met Carnext all-in

Column de Vries | Gedroomde koper voor Carnext

Column • Leaseplan heeft zijn dochter Carnext al een tijdje in de ‘stille verkoop’. Automotive-columnist Paul de Vries weet wel een ideale kandidaat voor het occasionplatform. “Het moet een strategische partner zijn, met diepe zakken.”
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Is BCA de gedroomde overnamekandidaat van Carnext? Wij hebben kunnen zien wat Leaseplan in de afgelopen jaren heeft gedaan met Carnext. Wat begon als een simpele manier van verkopen van gebruikte auto’s uit de eigen leasevloot, groeide uit tot een goed geoutilleerde fabriek met gebruikte auto’s die in vele landen direct aan de eindgebruiker worden verkocht.

Carnext is zondermeer een knap staaltje executie-power van Leaseplan. Vanaf de start was er een bepaalde visie en werd daar naar gehandeld. Bij veel ondernemers blijft het vooral bij proberen, de teen in het water steken. Niet bij Leaseplan, dat ging all-in.

Verlies

Je kunt je afvragen of Carnext succesvol is. Jaar in jaar uit worden er tientallen miljoenen euro’s verlies geleden. Je kunt ook zeggen: er worden tientallen miljoenen geïnvesteerd om Carnext verkoopklaar te maken. Het is maar hoe je het bekijkt.

Nu kan moeder Leaseplan het allemaal prima betalen. Het bedrijf heeft geld verdienen in de automotive tot kunst verheven. Toch willen ze van hun ‘bleeder’ Carnext af. Of hun investering. Althans dat wordt te pas en te onpas geroepen. Carnext zou eerst naar de beurs gaan als apart bedrijf (dat dus nog nooit een kwartje heeft verdiend) om meerwaarde te creëren en om ook voorraad van Leaseplan-concurrenten te remarketen. Nu zou het dus in de etalage staan. Maar wie is echt geïnteresseerd in Carnext? Dat moet een strategische partner zijn met diepe zakken.

Veilinghuis

Er komt bij mij eigenlijk maar één naam bovendrijven: BCA. Een B2B-veilinghuis, Europees georiënteerd en met de aspiratie om ook in de particuliere markt succesvol te worden. Wat dat laatste betreft, BCA heeft best nog wat moeite om die particuliere koper te vinden. En Carnext? Dat heeft behoefte aan meer auto’s dan alleen die van Leaseplan. De auto’s van BCA zouden dus een welkome aanvulling kunnen zijn, terwijl BCA best wat meer op die particuliere markt wil opereren. In dit geval lijkt 1+1….logisch, toch?

Reacties

  • Engel van der Woude

    goedemorgen hr de vries
    engel van der woude hier
    als u tijd heeft wilt u mij dan bellen
    0620599358