Column de Jong | Lachen

Column • Traditionele autoretailers zullen zich afgelopen weken suf hebben gelachen om de perikelen bij ‘angstgegner’ Tesla: de klachtenregen van berijders over de gebrekkige service bij mankementen en over de aflevering van de Model 3 haalden zelfs consumentenprogramma Radar. Tesla verzorgt de inname van de ex-leaseauto niet zelf, dus moest de Model 3-koper met het ov naar een winderig Amsterdams haventerrein om de auto op te halen, en via een instructiefilmpje zelf uitvinden hoe de auto werkt. 
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Tesla heeft duidelijk moeite om de hoge aantallen die nu in Nederland worden verkocht, te absorberen. Dat er zoveel Tesla’s over de toonbank gingen, toont wél aan dat de customer journey past bij de verwachting die de hedendaagse zakelijke prijskoper heeft van de aanschaf van een hightech luxeproduct. Hij bestelt zijn zakenauto online, op de site van Tesla of bij de leasemaatschappij. Geen gemarchandeer over korting en direct duidelijkheid over levertijd en leaseprijs. Goed verhaal bij de collega’s: lage bijtelling, milieubewust en innovatief. Goede businesscase ook: lage retailkosten doordat de verkoop online plaatsvindt en de prijs vaststaat. De voorraden blijven laag met minimaal kapitaalbeslag. Tesla creëert vraag bij prospects, in plaats van volume (met veel korting) door de strot van de dealer te duwen.

Een EV is complexer dan een Dyson-stofzuiger

In aflevering haalt Tesla het echter niet bij andere online spelers. Bij Bol.com wordt de wasmachine thuis afgeleverd, de chauffeur installeert de nieuwe, geeft kort uitleg en neemt de oude weer mee. Een elektrische auto is echter wel wat complexer dan een Dyson-stofzuiger, en onherroepelijk volgen ook bij Tesla technische mankementen die niet op afstand kunnen worden opgelost en waarvoor dus een technicus nodig is. Toch is dit geen reden voor het traditionele kanaal om achterover te leunen. De weg naar een nieuw businessmodel is dankzij Tesla ingezet en krijgt navolging van partijen die deze klantonvriendelijke fouten niet maken. Dit online retailmodel is kostenverlagend en tijdbesparend: een prima basis om een netwerk op te tuigen van bedrijven die een fee per aflevering krijgen en tegen vaste tarieven onderhoud en reparatie verzorgen. Zonder voorraadbeslag.

Het huidige distributiemodel, met zijn torenhoge retailkosten, is daar niet op ingesteld. Tesla dwingt de markt tot snelle verandering, dus het lachen zal de traditionele autoretailers snel vergaan.

Column de Jong | Lachen | Automotive Online

Column de Jong | Lachen

Column • Traditionele autoretailers zullen zich afgelopen weken suf hebben gelachen om de perikelen bij ‘angstgegner’ Tesla: de klachtenregen van berijders over de gebrekkige service bij mankementen en over de aflevering van de Model 3 haalden zelfs consumentenprogramma Radar. Tesla verzorgt de inname van de ex-leaseauto niet zelf, dus moest de Model 3-koper met het ov naar een winderig Amsterdams haventerrein om de auto op te halen, en via een instructiefilmpje zelf uitvinden hoe de auto werkt. 
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Tesla heeft duidelijk moeite om de hoge aantallen die nu in Nederland worden verkocht, te absorberen. Dat er zoveel Tesla’s over de toonbank gingen, toont wél aan dat de customer journey past bij de verwachting die de hedendaagse zakelijke prijskoper heeft van de aanschaf van een hightech luxeproduct. Hij bestelt zijn zakenauto online, op de site van Tesla of bij de leasemaatschappij. Geen gemarchandeer over korting en direct duidelijkheid over levertijd en leaseprijs. Goed verhaal bij de collega’s: lage bijtelling, milieubewust en innovatief. Goede businesscase ook: lage retailkosten doordat de verkoop online plaatsvindt en de prijs vaststaat. De voorraden blijven laag met minimaal kapitaalbeslag. Tesla creëert vraag bij prospects, in plaats van volume (met veel korting) door de strot van de dealer te duwen.

Een EV is complexer dan een Dyson-stofzuiger

In aflevering haalt Tesla het echter niet bij andere online spelers. Bij Bol.com wordt de wasmachine thuis afgeleverd, de chauffeur installeert de nieuwe, geeft kort uitleg en neemt de oude weer mee. Een elektrische auto is echter wel wat complexer dan een Dyson-stofzuiger, en onherroepelijk volgen ook bij Tesla technische mankementen die niet op afstand kunnen worden opgelost en waarvoor dus een technicus nodig is. Toch is dit geen reden voor het traditionele kanaal om achterover te leunen. De weg naar een nieuw businessmodel is dankzij Tesla ingezet en krijgt navolging van partijen die deze klantonvriendelijke fouten niet maken. Dit online retailmodel is kostenverlagend en tijdbesparend: een prima basis om een netwerk op te tuigen van bedrijven die een fee per aflevering krijgen en tegen vaste tarieven onderhoud en reparatie verzorgen. Zonder voorraadbeslag.

Het huidige distributiemodel, met zijn torenhoge retailkosten, is daar niet op ingesteld. Tesla dwingt de markt tot snelle verandering, dus het lachen zal de traditionele autoretailers snel vergaan.