Digitale marketing nog altijd onderbelicht

Column De Vries | Lekker social

Redactie Redactie
• Laatste update:

Maar ook daarvoor, als verkoper en als SsangYong-dealer, had ik speciale interesse in online sales en marketing. Die interesse startte zo’n 20 jaar geleden en als ik eerlijk ben, zie ik om me heen nog steeds veel dealers die zich sindsdien niet veel verder hebben ontwikkeld. Via deze column in Automotive krijg ik de gelegenheid om u wegwijs te maken in het online marketinglandschap.

Wat me vooral opvalt is dat de actuele digitale marketing bij veel autobedrijven nog altijd onderbelicht is, dus de mobile advertising en social media marketing. Daarbij gaat het niet om het krijgen van likes maar het daadwerkelijk gebruik maken van social media als een advertentieplatform.

Te vaak laten we de marketingstrategie bepalen door onze eigen voorkeuren.

De wetenschap dat inmiddels 50 procent van de tijd die onze klanten online besteden ‘opgaat’ aan social media, wordt door veel autobedrijven genegeerd. Veel dealers hebben er niets mee, maar persoonlijke opvattingen doen niet zoveel ter zake. En daar zit wel het probleem: te vaak laten we de marketingstrategie bepalen door onze eigen voorkeuren. We moeten af van de situatie dat onze persoonlijke mening of gedrag bepaalt hoe wij in 2018 in contact komen met onze klanten.

Social media zijn juist prima in te zetten om je bedrijf lokaal onder de aandacht te brengen, om in je verzorgingsgebied weer die lokale autoriteit te worden. Je kunt je eigen klantdata op Facebook direct inzetten voor een campagne, bijvoorbeeld door op de tijdlijn van de klant te adverteren over de naderde apk. Ook kun je een schaduwbestand aanmaken, van mensen met een soortgelijk profiel als dat van je klantenbestand. Zeer klein van opzet, zeer lokaal en daarmee perfect voor de plaatselijke dealer en of autobedrijf. De tijdlijn van Facebook heeft een hogere attentiewaarde dan de e-mail die wordt verstuurd vanuit het eigen bedrijf. Ga maar na hoe vaak u zelf nog een e-mail leest – en hoeveel er ongezien de digitale prullenbak in gaan. Dat doet uw klant ook met de goedbedoelde apk-mail. Social media hebben nu dezelfde attentiewaarde of zelfs een hogere attentiewaarde dan die e-mailing of de apk-brief.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en oprichter van #DCDW

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.