Schoonhovens blik | Concentratie

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

De Nederlandse en Belgische Generali activiteiten stonden al enige tijd in de etalage en Anbang, de Chinese moeder van Vivat/Reaal en ASR was in de race om Generali Nederland over te nemen. Uiteindelijk lijfde ASR Generali in en kondigde aan dat het merk van de Nederlandse markt verdwijnt. Logisch, want Generali blijft in andere delen van Europa wel actief. Voorts kondigde Allianz aan dat zij het label London Verzekeringen opheft, waarmee er nog een merk van de Nederlandse verzekeringsmarkt verdwijnt. De polissen gaan geruisloos over naar moeder Allianz en de schaden worden als vanouds afgewikkeld via Topherstel, het netwerk van Allianz. De voorziene concentratie van verzekeraars in Nederland zet hiermee door en het eind is waarschijnlijk nog niet in zicht.

Met circa 3 procent marktaandeel (auto casco) was Generali geen grote speler, maar wel een bijzondere en niet in de laatste plaats omdat Generali aan de basis van de opkomst van merkgerelateerde autoverzekeringen stond. Met polisverkoop via de dealervestigingen van bijvoorbeeld Fiat, Alfa Romeo en Lancia liep Generali destijds voorop en heeft het toen flink de wind van voren gekregen van de assurantie intermediairs, die een nieuw concurrerend verkoopkanaal ontwikkeld zagen worden door één van hun leveranciers. Generali was echter al veel langer actief op deze markt als risicodrager van, bij mijn weten, de oudste merkverzekering van Nederland; VVS.

Kevers

Volkswagen Verzekerings Service startte in 1960 met het verzekeren van Volkswagen Kevers en groeide in de loop der jaren uit tot een begrip in merkpolissen. VVS is tegenwoordig onderdeel van Volkswagen Pon Financial Services en opereert als gevolmachtigd agent van onder andere Allianz, Amlin, Generali en TVM. Met de overname van Generali door ASR is het de vraag of VVS ook gevolmachtigd agent wordt van ASR en zo ja, of zij het schadeafwikkelingsbeleid van ASR (Schadegarant) volgen of dat zij er een eigen sturingsmodel op na mogen of kunnen houden.

Volkswagen Versicherungs Dienst, de Duitse evenknie van VVS en in handen van Volkwagen, werkt zeer nauw samen met Allianz Duitsland, dus ik verwacht dat men de gelegenheid nu aangrijpt om ook in Nederland de banden met Allianz aan te halen en het risico daar onderbrengt. Ik denk echter niet dat de schaden via Topherstel worden afgewikkeld, want van de top-3 stuurders in Nederland is Topherstel de enige die nog niet actief met dealers samenwerkt. Allianz zal op korte of langere termijn toch moeten gaan nadenken over hun strategie op dit vlak, want de dealers, importeurs en fabrikanten winnen terrein en merksturing lijkt vanuit allerlei perspectieven onontkoombaar.

merkketens nemen de plaats in van merkongebonden herstellers en -ketens

Johan Schoonhoven

Schadegarant doet dit feitelijk al sinds de start in 1993 en is hier sinds juli van dit jaar weer actiever mee bezig. Achmea had daarvoor ook al ingezet op meer merksturing via dealers. Merkerkend schadeherstel is het credo in de schadebranche. De dealerbedrijven en holdings zullen met hun eigen herstelbedrijven en wellicht zelfs te vormen merkketens, langzamerhand de plaats innemen van de merkongebonden herstellers en -ketens. Zij kunnen nog enkele jaren voort met het bestaande wagenpark, maar dat de spoeling alras dunner wordt is wel duidelijk.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.