Column Oude Weernink | Mea culpa op de Messe

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
Oude Weernink: ondanks alles blijft het gemiddelde motorvermogen stijgen.

Zetsche sprak eigenlijk voor de hele Duitse industrie want ook bij VW en BMW waren alle ogen op de middellange toekomst gericht, met autonoom rijden, deeltijdgebruik en elektrificatie als belangrijkste thema’s. Daardoor leek het in Frankfurt wel een publieke boetedoening van de Duitsers als reactie op VW’s – tijdens de IAA van 2015 – toegegeven fraude met dieselmotoren en de meer recente beschuldigingen van kartelvorming. Maar de hypocrisie lag in alle officiële verklaringen en presentaties op de loer. De beloofde miljarden investeringen in een veelvoud aan elektrische automodellen – onder het door Autobild vet gedrukte motto ‘so greifen wir Tesla an’ – werd slechts geïllustreerd met conceptstudies. Beetje laat, wat vakjournalisten en analisten dan ook de reactie ‘eerst zien dan geloven’ ontlokte. Aan de andere kant van het spectrum schroomden de Duitsers niet ook nog steeds in te zetten op autobaanprestaties. Op het Nationale Automotive Import- & Exportcongres gaat Wim Oude Weernink dieper in op de toekomst van de auto-industrie. Het evenement vindt dinsdag 26 september plaats bij Indewal Auto’s in Zwolle.

Nadat Zetsche de Smart EQ taxi had voorgereden en toegelicht, reed Lewis Hamilton namelijk in zijn formule 1 Mercedes-Benz met in het kielzog het 1000 pk sterke Mercedes AMG ‘project one’ sportmodel het toneel op. Toegegeven, grotendeels aangedreven door elektromotoren, maar toch wel pervers in het tijdperk van zich vergroenende automobiliteit. In dat kader zouden volgens sommigen de vrije snelheden op Duitse autobanen feitelijk ook aan banden gelegd moeten worden. Maar wie dat suggereert krijgt zelfs van gematigd links denkende Duitsers – en automanagers in het bijzonder – een keihard tegenargument toegesnauwd: de automobilist kan zelf wel bepalen hoe hard hij rijdt! 

Tesla en Volvo waren bang om ondergesneeuwd te worden in het tussen het miljoenen verslindende expositiegeweld van Daimer, BMW en de VW-groep

Opvallend was ook dat onze oosterburen de diesel voor de middellange termijn nog niet hebben afgeschreven – met best wel plausibele argumenten. Want een goede diesel emitteert in de totale energieketen nog altijd beduidend minder CO2 dan een EV die zijn stroom van kolencentrales betrekt. Maar daarvoor heeft de industrie al wel miljarden in nieuwe ad-blue 2.0 technologie moeten steken wat de kleine diesel zeer binnenkort onoverkomelijk duur maakt. Viel er ook nog concreet en betaalbaar productnieuws te melden? Eerlijk gezegd weinig want alleen de Volkswagen T Roc kon het publiek in levende lijven verrassen. Maar Volvo’s XC40 en de nieuwe Nissan Leaf ontbraken evenals de Tesla model 3. Die merken lieten in Frankfurt namelijk als geheel verstek gaan – (begrijpelijk) bevreesd om tussen het miljoenen verslindende expositiegeweld van Daimer, BMW en VW-groep te worden ondergesneeuwd.

Veel afhakers

Fiat, Mitsubishi, Alfa Romeo, DS, Peugeot en Jeep (en dus feitelijk heel het FCA-concern) zagen het nut van hun aanwezigheid in Frankfurt om dezelfde redenen evenmin zitten. De opvallend serieuze aanwezigheid van enkele Chinese merken – Chery Motors, Wei en Borgward (Borg wat?) – kon dat niet compenseren. Zodat de door organisator VDA geclaimde status van grootse autoshow ter wereld slechts in een opzicht te rechtvaardigen viel: de enorme loopafstand tussen de Festhalle bij de ingang en de laatste hal 11. De Salon van Parijs trok met ruim een miljoen bezoekers vorig jaar meer belangstelling, Shanghai veel meer.

Wim Oude Weernink zal op het Nationale Automotive Import- & Exportcongres dieper ingaan op de toekomst van de auto-industrie. Naast Oude Weernink staan de praktijkmannen Thijs van den Heuvel (dga Bergwerff) en Pieter Ursem (dga Peter Ursem), fiscalist Jan Rolleman (expert occasiongerelateerde fiscale wet- en regelgeving) en Gerard Nijkamp (technisch directeur PEC Zwolle) op het podium. Het evenement vindt plaats op 26 september bij groothandelaar Indewal Auto’s in Zwolle.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Column Oude Weernink | Mea culpa op de Messe | Automotive Online

Column Oude Weernink | Mea culpa op de Messe

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
Oude Weernink: ondanks alles blijft het gemiddelde motorvermogen stijgen.

Zetsche sprak eigenlijk voor de hele Duitse industrie want ook bij VW en BMW waren alle ogen op de middellange toekomst gericht, met autonoom rijden, deeltijdgebruik en elektrificatie als belangrijkste thema’s. Daardoor leek het in Frankfurt wel een publieke boetedoening van de Duitsers als reactie op VW’s – tijdens de IAA van 2015 – toegegeven fraude met dieselmotoren en de meer recente beschuldigingen van kartelvorming. Maar de hypocrisie lag in alle officiële verklaringen en presentaties op de loer. De beloofde miljarden investeringen in een veelvoud aan elektrische automodellen – onder het door Autobild vet gedrukte motto ‘so greifen wir Tesla an’ – werd slechts geïllustreerd met conceptstudies. Beetje laat, wat vakjournalisten en analisten dan ook de reactie ‘eerst zien dan geloven’ ontlokte. Aan de andere kant van het spectrum schroomden de Duitsers niet ook nog steeds in te zetten op autobaanprestaties. Op het Nationale Automotive Import- & Exportcongres gaat Wim Oude Weernink dieper in op de toekomst van de auto-industrie. Het evenement vindt dinsdag 26 september plaats bij Indewal Auto’s in Zwolle.

Nadat Zetsche de Smart EQ taxi had voorgereden en toegelicht, reed Lewis Hamilton namelijk in zijn formule 1 Mercedes-Benz met in het kielzog het 1000 pk sterke Mercedes AMG ‘project one’ sportmodel het toneel op. Toegegeven, grotendeels aangedreven door elektromotoren, maar toch wel pervers in het tijdperk van zich vergroenende automobiliteit. In dat kader zouden volgens sommigen de vrije snelheden op Duitse autobanen feitelijk ook aan banden gelegd moeten worden. Maar wie dat suggereert krijgt zelfs van gematigd links denkende Duitsers – en automanagers in het bijzonder – een keihard tegenargument toegesnauwd: de automobilist kan zelf wel bepalen hoe hard hij rijdt! 

Tesla en Volvo waren bang om ondergesneeuwd te worden in het tussen het miljoenen verslindende expositiegeweld van Daimer, BMW en de VW-groep

Opvallend was ook dat onze oosterburen de diesel voor de middellange termijn nog niet hebben afgeschreven – met best wel plausibele argumenten. Want een goede diesel emitteert in de totale energieketen nog altijd beduidend minder CO2 dan een EV die zijn stroom van kolencentrales betrekt. Maar daarvoor heeft de industrie al wel miljarden in nieuwe ad-blue 2.0 technologie moeten steken wat de kleine diesel zeer binnenkort onoverkomelijk duur maakt. Viel er ook nog concreet en betaalbaar productnieuws te melden? Eerlijk gezegd weinig want alleen de Volkswagen T Roc kon het publiek in levende lijven verrassen. Maar Volvo’s XC40 en de nieuwe Nissan Leaf ontbraken evenals de Tesla model 3. Die merken lieten in Frankfurt namelijk als geheel verstek gaan – (begrijpelijk) bevreesd om tussen het miljoenen verslindende expositiegeweld van Daimer, BMW en VW-groep te worden ondergesneeuwd.

Veel afhakers

Fiat, Mitsubishi, Alfa Romeo, DS, Peugeot en Jeep (en dus feitelijk heel het FCA-concern) zagen het nut van hun aanwezigheid in Frankfurt om dezelfde redenen evenmin zitten. De opvallend serieuze aanwezigheid van enkele Chinese merken – Chery Motors, Wei en Borgward (Borg wat?) – kon dat niet compenseren. Zodat de door organisator VDA geclaimde status van grootse autoshow ter wereld slechts in een opzicht te rechtvaardigen viel: de enorme loopafstand tussen de Festhalle bij de ingang en de laatste hal 11. De Salon van Parijs trok met ruim een miljoen bezoekers vorig jaar meer belangstelling, Shanghai veel meer.

Wim Oude Weernink zal op het Nationale Automotive Import- & Exportcongres dieper ingaan op de toekomst van de auto-industrie. Naast Oude Weernink staan de praktijkmannen Thijs van den Heuvel (dga Bergwerff) en Pieter Ursem (dga Peter Ursem), fiscalist Jan Rolleman (expert occasiongerelateerde fiscale wet- en regelgeving) en Gerard Nijkamp (technisch directeur PEC Zwolle) op het podium. Het evenement vindt plaats op 26 september bij groothandelaar Indewal Auto’s in Zwolle.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.