Wereld van de Jong | Musk’s final countdown

Sebastiaan Dekker Sebastiaan Dekker
• Laatste update:

De combinatie van premium brand, fraai design en een unieke propositie in een nichemarkt is meestal voldoende voor commercieel succes. Zeker als er geen concurrentie van betekenis is. Maar Tesla is volgens grootaandeelhouder Musk nog éven een investeringsproject met aantoonbaar perspectief op ongekend rendement. Verbluffend om te zien hoe deze man binnen 14 jaar Tesla als elektrisch merk op de kaart heeft gezet en daarmee de automobielindustrie over de hele wereld gek maakt. Daarbij is de beurswaarde van Tesla al hoger dan die van Ford en bijna gelijk aan GM – dat vorig jaar 10 miljoen auto’s produceerde tegen Tesla ‘s 80 duizend (update: inmiddels is Tesla meer waard dan GM)

Elektrisch rijden heeft de toekomst. Tesla neemt bovendien het voortouw met zelfrijdende auto’s en werpt zich op als milieuvoorvechter in een wereld waarin nationale overheden uit milieuoogpunt elektrisch rijden van harte ondersteunen. En in de rol van David tegen Goliath kan Tesla rekenen op de sympathie van het grote publiek. Allemaal omstandigheden waardoor dit merk de wind lekker in de rug had.

De productiekennis is voor de hoofdprijs ingekocht.

Maar wat in alle euforie vaak wordt vergeten, is dat Tesla tot op de dag van vandaag nog geen kwartje winst heeft gemaakt: Musk presenteert jaar-in jaar-uit torenhoge verliezen. De middelen om Model 3 in grote aantallen te bouwen, moesten bij gebrek aan eigen geld onlangs nog uit de markt worden gehaald. Ook hebben cruciale kopstukken op het gebied van technologie en research & development de onderneming in de laatste 12 maanden verlaten. De productiekennis is door overname van het Duitse Grohman voor de hoofdprijs ingekocht. En de productie moet nu binnen 7 maanden vertienvoudigen, van duizend naar tienduizend eenheden per week.

Premiummerken als Audi, BMW, Jaguar, Porsche en Volvo betreden nog vóór 2020 het elektrische autosegment. Daarmee krijgt Tesla voor het eerst serieuze concurrentie, want verwende prospects vinden topkwaliteit vanzelfsprekend. Of Tesla in de weinige tijd die nog resteert voor al deze uitdagingen passende oplossingen heeft? Het is niet langer de vraag óf Musk de handdoek in de ring werpt – alleen nog maar wanneer.

Reacties

  • Ardris Megelink

    Steve Jobs had een idee voor een nieuwe mobiele telefoon terwijl er al vele anderen op de markt waren, kijk naar b.v. Nokia. Nokia bestaat al geruime tijd niet meer. Kodak zag digitale foto’s in het begin ook als een grap maar ze bestaan intussen ook al lang niet meer.
    Vergis je daarom niet in Tesla, Tesla is een IT bedrijf die als doel heeft de autobranche “te disrupten” net zoals Steve Jobs de markt voor mobieltjes. Tesla is ook een grote speler als leverancier van zonnepanelen en energie, heeft de grootste accufabriek in de wereld, heeft vaste contracten met mijnen gesloten voor levering Lithium (basisgrondstof accu) en heeft de meeste oplaadstations. Al deze zaken maken deel uit van de plannen die Tesla heeft en alles wat ze hiervoor nodig hebben is in voorzien. Net zoals Steve Jobs ook niets aan het toeval overliet.
    De final countdown zoals door Arjen beschreven zou wel eens anders kunnen uitpakken. De tijd zal het leren.

Wereld van de Jong | Musk’s final countdown | Automotive Online

Wereld van de Jong | Musk’s final countdown

Sebastiaan Dekker Sebastiaan Dekker
• Laatste update:

De combinatie van premium brand, fraai design en een unieke propositie in een nichemarkt is meestal voldoende voor commercieel succes. Zeker als er geen concurrentie van betekenis is. Maar Tesla is volgens grootaandeelhouder Musk nog éven een investeringsproject met aantoonbaar perspectief op ongekend rendement. Verbluffend om te zien hoe deze man binnen 14 jaar Tesla als elektrisch merk op de kaart heeft gezet en daarmee de automobielindustrie over de hele wereld gek maakt. Daarbij is de beurswaarde van Tesla al hoger dan die van Ford en bijna gelijk aan GM – dat vorig jaar 10 miljoen auto’s produceerde tegen Tesla ‘s 80 duizend (update: inmiddels is Tesla meer waard dan GM)

Elektrisch rijden heeft de toekomst. Tesla neemt bovendien het voortouw met zelfrijdende auto’s en werpt zich op als milieuvoorvechter in een wereld waarin nationale overheden uit milieuoogpunt elektrisch rijden van harte ondersteunen. En in de rol van David tegen Goliath kan Tesla rekenen op de sympathie van het grote publiek. Allemaal omstandigheden waardoor dit merk de wind lekker in de rug had.

De productiekennis is voor de hoofdprijs ingekocht.

Maar wat in alle euforie vaak wordt vergeten, is dat Tesla tot op de dag van vandaag nog geen kwartje winst heeft gemaakt: Musk presenteert jaar-in jaar-uit torenhoge verliezen. De middelen om Model 3 in grote aantallen te bouwen, moesten bij gebrek aan eigen geld onlangs nog uit de markt worden gehaald. Ook hebben cruciale kopstukken op het gebied van technologie en research & development de onderneming in de laatste 12 maanden verlaten. De productiekennis is door overname van het Duitse Grohman voor de hoofdprijs ingekocht. En de productie moet nu binnen 7 maanden vertienvoudigen, van duizend naar tienduizend eenheden per week.

Premiummerken als Audi, BMW, Jaguar, Porsche en Volvo betreden nog vóór 2020 het elektrische autosegment. Daarmee krijgt Tesla voor het eerst serieuze concurrentie, want verwende prospects vinden topkwaliteit vanzelfsprekend. Of Tesla in de weinige tijd die nog resteert voor al deze uitdagingen passende oplossingen heeft? Het is niet langer de vraag óf Musk de handdoek in de ring werpt – alleen nog maar wanneer.

Reacties

  • Ardris Megelink

    Steve Jobs had een idee voor een nieuwe mobiele telefoon terwijl er al vele anderen op de markt waren, kijk naar b.v. Nokia. Nokia bestaat al geruime tijd niet meer. Kodak zag digitale foto’s in het begin ook als een grap maar ze bestaan intussen ook al lang niet meer.
    Vergis je daarom niet in Tesla, Tesla is een IT bedrijf die als doel heeft de autobranche “te disrupten” net zoals Steve Jobs de markt voor mobieltjes. Tesla is ook een grote speler als leverancier van zonnepanelen en energie, heeft de grootste accufabriek in de wereld, heeft vaste contracten met mijnen gesloten voor levering Lithium (basisgrondstof accu) en heeft de meeste oplaadstations. Al deze zaken maken deel uit van de plannen die Tesla heeft en alles wat ze hiervoor nodig hebben is in voorzien. Net zoals Steve Jobs ook niets aan het toeval overliet.
    De final countdown zoals door Arjen beschreven zou wel eens anders kunnen uitpakken. De tijd zal het leren.