Wereld van De Jong | De tweede mobiliteitsrevolutie

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Dat jaar verkochten we met elkaar 510 duizend eenheden. Opel was marktleider met 55 duizend auto`s, Alfa deed er 6.100, Kia 4.600 en Saab 3.700. Hybride auto`s werden vergeleken met alcoholvrij bier: niemand wilde zo`n ding. Maar met ònze branche ging het goed: de NDA had 3.200 leden.

Er is de eerste honderd jaar weinig veranderd: je had importeurs en je had dealers en ze verdienden allebei geld. 

Grote dealers verzamelden een canasta van automerken, je zag steeds meer verschillende merken in één showroom. De eerste grote dealergroepen tekenden zich af. En Mario Monti loodste de BER door het Europarlement. Er is dus in die eerste honderd jaar weinig veranderd: je had importeurs en je had dealers en ze verdienden allebei geld.

Het is inmiddels 2016, de tijd vliegt. De moordenaar van Pim Fortuyn loopt alweer vrij rond. Jan Peter Balkenende koos eieren voor zijn geld en is al jaren hoogleraar aan de Erasmus Universiteit.

Dit jaar komt de automarkt uit op zo`n 400 duizend eenheden. Dat zijn er dus 110 duizend minder dan in 2002. Opel wil er 29 duizend verkopen (26 duizend minder dan in 2002) Alfa Romeo 1.800 (4.300 minder) en Saab is van het toneel verdwenen. Kia gaat voor 20 duizend eenheden (15 duizend meer dan in 2002) en Tesla gaat 4.500 liefhebbers voor elektrische auto`s vinden.

Zo`n beetje ieder merk heeft hybrides. Elektrisch rijden is helemaal ingeburgerd en binnen de EU loopt Nederland loopt daarmee voorop. De Top-100-dealergroepen doen 2/3 van alle registraties in Nederland. Vergeleken met 2002 heeft de Bovag Afdeling Autodealers 1/3 van haar leden verloren. En Tesla ziet niets in een lidmaatschap van de Bovag of de RAI Vereniging. Het zijn de eerste tekenen van een structurele verandering.

De sjoemelsoftware brengt de populariteit van elektrische auto’s in een stroomversnelling – elk nadeel heeft zijn voordeel nietwaar? Ondanks de lage olieprijs stijgt de vraag naar elektrische auto`s. En overheden over de gehele wereld stimuleren milieuvriendelijker rijden.

Zou er in 2030 nog wel een autobranche zijn?

Er komen nieuwe toetreders op de markt. Naast Google en Apple zijn dat Faraday Future, Future Mobility Corp. en Dyson. Zou er in 2030 nog wel een autobranche zijn?

De Auto van het Jaar 2030 wordt volledig elektrisch en loopt op energie uit de nieuwste generatie accu of een brandstofcel. Een soort iPad op wielen: het omhulsel gaat 4 jaar mee, de hardware en het interieur 2 jaar en de software is binnen een jaar al verouderd.

In de reclame gaat het al lang niet meer over pk`s en acceleratie. Het gaat voornamelijk over: hóe autonoom kan mijn auto rijden. Deze i-mobile gaat het gedrag van de klant, de retailprijs en de hele distributie radicaal veranderen. Want zo`n i-mobile maakt auto-ontwikkeling en productie voor nieuwe toetreders toegankelijk. En dat komt mede doordat de complexe brandstofmotor met zijn kostbare aandrijflijn is verdwenen.

De restwaarde van een i-mobile is minimaal. Net als bij een gebruikte tablet of smartphone: niemand wil zo`n verouderd ding.

De huidige autodealer verdient zijn brood met in- en verkoop van nieuwe en gebruikte auto`s, onderhoud en reparatie en garantiewerkzaamheden aan deze conventionele machines. Dat zijn nu nèt de dingen die de i-mobile niet meer nodig heeft. En de restwaarde van een i-mobile is minimaal. Net als bij een gebruikte iPhone of iPad: niemand wil zo`n verouderd ding. 

De nieuwe toetreders openen hun eigen distributiekanalen, waarmee ze enorme besparingen realiseren op de cost of retail. En daarmee helpen die nieuwkomers het oude distributiekanaal radicaal om zeep. Er is maar één conclusie mogelijk: de opmars van de digitale showroom is niet meer te stoppen.

I-mobiles zijn mechanisch veel minder complex en hebben nog maar een minimale restwaarde. Geluksvogels worden Local Experience Delivery and Service Center, kortweg EDSC van een grote fabrikant. Merkdealers moeten dus géén onnodige investeringen meer doen in dure panden en Corporate Identity. Want deze investeringen zijn nooit meer terug te verdienen.

Wist u: in het jaar 1900 liepen er alleen paardenkoetsen door New York? Tien jaar later reden er alleen maar auto`s. En de Eerste Mobiliteits Revolutie was een feit: zo snel kan het dus gaan. Sommigen van u denken nu misschien dat het zo`n vaart niet zal lopen. Dat dacht het management van Kodak en Nokia ook.

Dus open uw ogen: we staan aan de vooravond van de Tweede Mobiliteitsrevolutie. Zorg dat ú daar niet het slachtoffer van wordt.

Deze column werd uitgesproken door Arjen de Jong op het Nationaal Automotive Congres op 19 mei (foto), ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van Automotive. Arjen de Jong is voormalig ceo BMW Group Nederland, senior advisor Boyden Global Executive Search. 

Wereld van De Jong | De tweede mobiliteitsrevolutie | Automotive Online

Wereld van De Jong | De tweede mobiliteitsrevolutie

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Dat jaar verkochten we met elkaar 510 duizend eenheden. Opel was marktleider met 55 duizend auto`s, Alfa deed er 6.100, Kia 4.600 en Saab 3.700. Hybride auto`s werden vergeleken met alcoholvrij bier: niemand wilde zo`n ding. Maar met ònze branche ging het goed: de NDA had 3.200 leden.

Er is de eerste honderd jaar weinig veranderd: je had importeurs en je had dealers en ze verdienden allebei geld. 

Grote dealers verzamelden een canasta van automerken, je zag steeds meer verschillende merken in één showroom. De eerste grote dealergroepen tekenden zich af. En Mario Monti loodste de BER door het Europarlement. Er is dus in die eerste honderd jaar weinig veranderd: je had importeurs en je had dealers en ze verdienden allebei geld.

Het is inmiddels 2016, de tijd vliegt. De moordenaar van Pim Fortuyn loopt alweer vrij rond. Jan Peter Balkenende koos eieren voor zijn geld en is al jaren hoogleraar aan de Erasmus Universiteit.

Dit jaar komt de automarkt uit op zo`n 400 duizend eenheden. Dat zijn er dus 110 duizend minder dan in 2002. Opel wil er 29 duizend verkopen (26 duizend minder dan in 2002) Alfa Romeo 1.800 (4.300 minder) en Saab is van het toneel verdwenen. Kia gaat voor 20 duizend eenheden (15 duizend meer dan in 2002) en Tesla gaat 4.500 liefhebbers voor elektrische auto`s vinden.

Zo`n beetje ieder merk heeft hybrides. Elektrisch rijden is helemaal ingeburgerd en binnen de EU loopt Nederland loopt daarmee voorop. De Top-100-dealergroepen doen 2/3 van alle registraties in Nederland. Vergeleken met 2002 heeft de Bovag Afdeling Autodealers 1/3 van haar leden verloren. En Tesla ziet niets in een lidmaatschap van de Bovag of de RAI Vereniging. Het zijn de eerste tekenen van een structurele verandering.

De sjoemelsoftware brengt de populariteit van elektrische auto’s in een stroomversnelling – elk nadeel heeft zijn voordeel nietwaar? Ondanks de lage olieprijs stijgt de vraag naar elektrische auto`s. En overheden over de gehele wereld stimuleren milieuvriendelijker rijden.

Zou er in 2030 nog wel een autobranche zijn?

Er komen nieuwe toetreders op de markt. Naast Google en Apple zijn dat Faraday Future, Future Mobility Corp. en Dyson. Zou er in 2030 nog wel een autobranche zijn?

De Auto van het Jaar 2030 wordt volledig elektrisch en loopt op energie uit de nieuwste generatie accu of een brandstofcel. Een soort iPad op wielen: het omhulsel gaat 4 jaar mee, de hardware en het interieur 2 jaar en de software is binnen een jaar al verouderd.

In de reclame gaat het al lang niet meer over pk`s en acceleratie. Het gaat voornamelijk over: hóe autonoom kan mijn auto rijden. Deze i-mobile gaat het gedrag van de klant, de retailprijs en de hele distributie radicaal veranderen. Want zo`n i-mobile maakt auto-ontwikkeling en productie voor nieuwe toetreders toegankelijk. En dat komt mede doordat de complexe brandstofmotor met zijn kostbare aandrijflijn is verdwenen.

De restwaarde van een i-mobile is minimaal. Net als bij een gebruikte tablet of smartphone: niemand wil zo`n verouderd ding.

De huidige autodealer verdient zijn brood met in- en verkoop van nieuwe en gebruikte auto`s, onderhoud en reparatie en garantiewerkzaamheden aan deze conventionele machines. Dat zijn nu nèt de dingen die de i-mobile niet meer nodig heeft. En de restwaarde van een i-mobile is minimaal. Net als bij een gebruikte iPhone of iPad: niemand wil zo`n verouderd ding. 

De nieuwe toetreders openen hun eigen distributiekanalen, waarmee ze enorme besparingen realiseren op de cost of retail. En daarmee helpen die nieuwkomers het oude distributiekanaal radicaal om zeep. Er is maar één conclusie mogelijk: de opmars van de digitale showroom is niet meer te stoppen.

I-mobiles zijn mechanisch veel minder complex en hebben nog maar een minimale restwaarde. Geluksvogels worden Local Experience Delivery and Service Center, kortweg EDSC van een grote fabrikant. Merkdealers moeten dus géén onnodige investeringen meer doen in dure panden en Corporate Identity. Want deze investeringen zijn nooit meer terug te verdienen.

Wist u: in het jaar 1900 liepen er alleen paardenkoetsen door New York? Tien jaar later reden er alleen maar auto`s. En de Eerste Mobiliteits Revolutie was een feit: zo snel kan het dus gaan. Sommigen van u denken nu misschien dat het zo`n vaart niet zal lopen. Dat dacht het management van Kodak en Nokia ook.

Dus open uw ogen: we staan aan de vooravond van de Tweede Mobiliteitsrevolutie. Zorg dat ú daar niet het slachtoffer van wordt.

Deze column werd uitgesproken door Arjen de Jong op het Nationaal Automotive Congres op 19 mei (foto), ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van Automotive. Arjen de Jong is voormalig ceo BMW Group Nederland, senior advisor Boyden Global Executive Search.