Wereld van De Jong | Laat je niet wegpesten

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Als single brand ben je zo kwetsbaar als de pest. Allereerst door aanhoudende onkunde van de overheid. Neem zo’n Wiebes, die bij zijn aanstelling nog zegt dat hij ‘eerst gaat nadenken, en dan pas doen’, om de volgende dag de markt vrolijk verder te verstoren. Met een multi brand-strategie is de pijn goed te verdelen: heeft de staatssecretaris opeens de pik op merk X met 107 gram CO2/km, dan zet je merk Y met 106 gram CO2/km toch vooraan in je showroom? Want morgen kan het weer anders zijn.

`De loyale single brand-dealers staan volledig buitenspel.`

Die bedreiging voor je continuïteit kan ook van binnenuit komen. Bijvoorbeeld als je leverancier een te grote voorraad heeft – of bezwijkt onder de volumedruk van de fabrikant. Om vervolgens een heel weitje courante modellen aan een geldschieter of een supermarkt te verpieren. De loyale single brand-dealers staan volledig buitenspel.

Alleen als er lastige klussen zijn die Beun de Haas niet op kan lossen, mag de merkdealer even van de reservebank komen. De prijskoper hoeft alleen maar aan te tonen dat zijn auto is onderhouden met onderdelen ‘di qualità corrispondente’. En dan moet je met al je technische trainingen en al je dure speciaal gereedschap tegen kostprijs gaan repareren. Lekker als je dealer bent van een merk dat respectloos zijn handel dumpt, zijn zakken vult en zijn eigen contract‘partners’ laat opdraaien voor alle shit.

Maar er is gelukkig keuze. Dus stop met janken dat in Nederland de ene onbekwame bestuurder de andere aflost. En niet langer zeuren dat importeurs doen waar ze zin in hebben. Zorg er gewoon voor dat jouw autobedrijf zodanig wordt opgezet, dat deze risico’s tot een minimum worden gereduceerd. Zo blijf je in business. De autobranche is te leuk om je weg te laten pesten.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group Nederland, senior advisor Boyden Global executive search, Arjenwdejong@gmail.com. 

In De wereld van De Jong geeft Arjen de Jong maandelijks zijn visie op ontwikkelingen in de autobranche. Deze editie verscheen eerder in Automotive 11-2014.  

Wereld van De Jong | Laat je niet wegpesten | Automotive Online

Wereld van De Jong | Laat je niet wegpesten

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Als single brand ben je zo kwetsbaar als de pest. Allereerst door aanhoudende onkunde van de overheid. Neem zo’n Wiebes, die bij zijn aanstelling nog zegt dat hij ‘eerst gaat nadenken, en dan pas doen’, om de volgende dag de markt vrolijk verder te verstoren. Met een multi brand-strategie is de pijn goed te verdelen: heeft de staatssecretaris opeens de pik op merk X met 107 gram CO2/km, dan zet je merk Y met 106 gram CO2/km toch vooraan in je showroom? Want morgen kan het weer anders zijn.

`De loyale single brand-dealers staan volledig buitenspel.`

Die bedreiging voor je continuïteit kan ook van binnenuit komen. Bijvoorbeeld als je leverancier een te grote voorraad heeft – of bezwijkt onder de volumedruk van de fabrikant. Om vervolgens een heel weitje courante modellen aan een geldschieter of een supermarkt te verpieren. De loyale single brand-dealers staan volledig buitenspel.

Alleen als er lastige klussen zijn die Beun de Haas niet op kan lossen, mag de merkdealer even van de reservebank komen. De prijskoper hoeft alleen maar aan te tonen dat zijn auto is onderhouden met onderdelen ‘di qualità corrispondente’. En dan moet je met al je technische trainingen en al je dure speciaal gereedschap tegen kostprijs gaan repareren. Lekker als je dealer bent van een merk dat respectloos zijn handel dumpt, zijn zakken vult en zijn eigen contract‘partners’ laat opdraaien voor alle shit.

Maar er is gelukkig keuze. Dus stop met janken dat in Nederland de ene onbekwame bestuurder de andere aflost. En niet langer zeuren dat importeurs doen waar ze zin in hebben. Zorg er gewoon voor dat jouw autobedrijf zodanig wordt opgezet, dat deze risico’s tot een minimum worden gereduceerd. Zo blijf je in business. De autobranche is te leuk om je weg te laten pesten.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group Nederland, senior advisor Boyden Global executive search, Arjenwdejong@gmail.com. 

In De wereld van De Jong geeft Arjen de Jong maandelijks zijn visie op ontwikkelingen in de autobranche. Deze editie verscheen eerder in Automotive 11-2014.