DCDW 258 | Martijn Bovée: in andere branches is de digitale transformatie al verder

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: DCDW

Martijn Bovée: ‘Ik ben inmiddels ruim zes maanden bezig binnen Louwman Dealer Group. Die stap heb ik gemaakt vanuit Auto.nl. Dat is natuurlijk ook nog steeds Louwman. Door deze stap ben ik eigenlijk teruggegaan naar de traditionele dealer. Al heb ik nog steeds de visie dat het gaat om online het enige wat veranderd is, is dat ik een andere pet op heb. Ik wil Louwman Dealer Group een digitale versnelling brengen. Dat zie ik eigenlijk als mijn belangrijkste rol. Uiteraard heb ik ook de algemene marketingtaken zoals zorgen voor leads en een consistent verhaal. Maar mijn belangrijkste opdracht zie ik toch als mensen inspireren en meenemen in de digitale transformatie. Ongeacht of mensen het leuk vinden, het komt er nu eenmaal aan.’

Toekomstvisie: Clicks and Bricks

‘Paul, jij roept het al jaren. Het is een beetje arrogant om een consument naar een bepaald kanaal te sturen. Je kan niet meer zeggen dat je een auto alleen online of in de showroom kunt kopen. In alle andere branches zijn ze al veel verder. Er is geen verschil in consument, het is gewoon een kanaalkeuze. De ene keer koop je je kleding in een winkel, de volgende keer juist online. Dat is gewoon exact dezelfde consument. Die keuze is afhankelijk van de behoefte van die klant op dat moment. Dat kan per dag verschillen. Hierbij moeten wij zorgen dat het voor de klant zo makkelijk mogelijk wordt om zaken met ons te doen.’ 

Automotive branche vergelijkbaar met huizenmarkt

‘Het is momenteel belangrijker dan ooit om waarde toe te voegen. Ik vergelijk de huidige situatie momenteel met de huizenmarkt. We hebben een occasionmarkt die booming is. Maar het gevaar wat daar bestaat voor een verkoper is hetzelfde als met makelaars. Huizen verkochten zichzelf en de makelaars liepen binnen. Inmiddels zijn we twee jaar verder en je ziet dat makelaars failliet gaan. Ze bieden geen toegevoegde waarde meer. Mensen verkopen hun huis zelf wel. In de automotive moeten we die klant in zijn/haar customer journey toegevoegde waarde bieden. Het is daarbij cruciaal om in te zetten op beleving!’

Luister de podcast hier: dcdw.nl/podcast/martijn-bovee-van-louwman-dealer-group/

DCDW 258 | Martijn Bovée: in andere branches is de digitale transformatie al verder | Automotive Online

DCDW 258 | Martijn Bovée: in andere branches is de digitale transformatie al verder

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: DCDW

Martijn Bovée: ‘Ik ben inmiddels ruim zes maanden bezig binnen Louwman Dealer Group. Die stap heb ik gemaakt vanuit Auto.nl. Dat is natuurlijk ook nog steeds Louwman. Door deze stap ben ik eigenlijk teruggegaan naar de traditionele dealer. Al heb ik nog steeds de visie dat het gaat om online het enige wat veranderd is, is dat ik een andere pet op heb. Ik wil Louwman Dealer Group een digitale versnelling brengen. Dat zie ik eigenlijk als mijn belangrijkste rol. Uiteraard heb ik ook de algemene marketingtaken zoals zorgen voor leads en een consistent verhaal. Maar mijn belangrijkste opdracht zie ik toch als mensen inspireren en meenemen in de digitale transformatie. Ongeacht of mensen het leuk vinden, het komt er nu eenmaal aan.’

Toekomstvisie: Clicks and Bricks

‘Paul, jij roept het al jaren. Het is een beetje arrogant om een consument naar een bepaald kanaal te sturen. Je kan niet meer zeggen dat je een auto alleen online of in de showroom kunt kopen. In alle andere branches zijn ze al veel verder. Er is geen verschil in consument, het is gewoon een kanaalkeuze. De ene keer koop je je kleding in een winkel, de volgende keer juist online. Dat is gewoon exact dezelfde consument. Die keuze is afhankelijk van de behoefte van die klant op dat moment. Dat kan per dag verschillen. Hierbij moeten wij zorgen dat het voor de klant zo makkelijk mogelijk wordt om zaken met ons te doen.’ 

Automotive branche vergelijkbaar met huizenmarkt

‘Het is momenteel belangrijker dan ooit om waarde toe te voegen. Ik vergelijk de huidige situatie momenteel met de huizenmarkt. We hebben een occasionmarkt die booming is. Maar het gevaar wat daar bestaat voor een verkoper is hetzelfde als met makelaars. Huizen verkochten zichzelf en de makelaars liepen binnen. Inmiddels zijn we twee jaar verder en je ziet dat makelaars failliet gaan. Ze bieden geen toegevoegde waarde meer. Mensen verkopen hun huis zelf wel. In de automotive moeten we die klant in zijn/haar customer journey toegevoegde waarde bieden. Het is daarbij cruciaal om in te zetten op beleving!’

Luister de podcast hier: dcdw.nl/podcast/martijn-bovee-van-louwman-dealer-group/