Snapshots | Opvallend nieuws op Automotive-online #2

Redactie Redactie
• Laatste update:
Van Mossel heeft een belang van 50 procent in het Vlaamse familie-dealerbedrijf Devos- Capoen.

In de kantlijn / Dapper

Verdacht worden van grootschalige btw-fraude en dan toch aan durven schuiven in de Online Remarketing Talkshow van Automotive. Dat deed Engel van der Woude. Hij vertelde over hoe het hem na de inval op 1 juli 2019 verging. Hij is inmiddels weer vol vertrouwen – en twee gunstige rechterlijke uitspraken in andere vergelijkbare zaken hebben dat vertrouwen alleen maar versterkt – dat de zaak een goede afloop zal kennen. De volgende generatie draait zich inmiddels warm en zal op termijn de zaak van hem overnemen. Kijk op automotive-online de hele talkshow terug.

Joint venture / Offensief

Van Mossel Automotive Groep nam een belang van 50 procent in het Vlaamse familie-dealerbedrijf Devos-Capoen. “De constant evoluerende markt vergt veel van een organisatie”, aldus directeur-oprichter Johan Devos, die na uitgebreide gesprekken tot de conclusie kwam dat de samenwerking met Van Mossel de organisatie alleen maar ten goede kan komen. Het Vlaamse dealerbedrijf telt 3 Renault- en 3.

Dacia-vestigingen.Occasions / Geduld is op

snapshot mobility media 2021 foto autotrackHet lukt de occasionbranche maar niet om uit het ‘prisoners dilemma’ te breken dat ex-btw adverteren heet. In principe wil iedereen inclusief btw adverteren, wat de ACM verplicht. Maar omdat iedereen bang is dan uit de zoekresultaten te vallen als gevolg van anderen die wél ex-btw adverteren, voelen velen zich gedwongen om ook ex-btw te adverteren. Sinds vorige maand kunnen bedrijven bij Autotrack alleen nog ex-btw adverteren, als ze wel de prijs inclusief btw invullen. Een stap in de goede richting, maar het platform Ex-btw, weg ermee wil dat de branche zich snel conform ACM-regels gaat gedragen. Bij Bovag zijn ze niet blij met het platform omdat de slapende hond die ACM heet, nu wellicht is wakker geworden en boetes gaat opleggen. Nu wordt er in Bunnik dan toch gas gegeven en deze maand hebben de eerste gesprekken plaatsgevonden met alle belanghebbenden.

Peugeot, Citroën en Opel bieden in dezelfde segmenten dezelfde soort auto’s aan. Hoe slim is dat? Waarom niet één van deze merken heel sterk maken?

Die vraag stelde Pieter Gabriëls (Aceforce) tijdens de eerste aflevering van van Studio Automotive.

Nieuwe weg / Retail is detail

hans van der valk mobility media 2021 foto ponNa een loopbaan van 27 jaar bij Pon vertrekt Hans van der Valk (61) op 1 mei als directeur van Porsche Centrum Amsterdam, waar hij in 2014 mede-eigenaar van werd. “Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat ik eerder ondernemer had kunnen worden. Maar ik ben zeer tevreden over mijn loopbaan, ik heb heel diverse functies gehad”, vertelt Van der Valk in een interview met Automotive. “In de retail heb je te maken met korte lijnen en zie je snel effect van de beslissingen die genomen worden. Een retailbedrijf is een detailbedrijf: het vergt heel veel tijd om een dealervestiging in alle details goed te leiden. Het bedrijf staat er nu goed voor, met een fantastisch team, dus is de tijd gekomen om te vertrekken. Veel mensen gaan te laat met pensioen en die fout wil ik niet maken.”

Opinie

‘Stofzuigerimago’

eijnden norbert van den 2017 foto marcel cazemier“De elektromotor is een uiterst saai en vervelend ding. Hij stinkt niet, gebruikt geen olie en lekt al helemaal niet; er moet geen koelvloeistof in, hij stoot niets uit, maakt geen enkel geluid, start altijd, heeft een broertje dood aan onderhoud, is oersterk, heeft geen versnellingsbak nodig. Welke emotionele band moet een techneut hier in hemelsnaam nog mee krijgen? Verbrandingsmotoren zullen nog lang een schare liefhebbers om zich heen hebben maar ik verwacht dat de liefde voor de elektrische auto een heel andere zal zijn. Een beetje zoals voor een Dyson.”
– Norbert van den Eijnden, vm ceo van Alphabet International

Bam! Offline

rolf westgeest foto rw“Uitgesloten dat in Duitsland bedrijven zo massaal ex-btw zouden adverteren. In Duitsland kijken er 15 miljoen ‘politieagenten’ per maand op mobile.de, die bij het minst of geringste aan de bel trekken als iets niet klopt. Volvo XC90 met 5 stoelen waar 7 zitplaatsen is ingevuld? Bam! Offline, eerst aanpassen, pas dan weer online, anders zwaait er wat. Kleur rood ingevuld, toch meer paars? Bam! Offline, zelfde procedure. Laat staan een ex-btw prijs tonen, terwijl de indruk wordt gewekt dat de prijs inclusief btw is en pas in de titel of beschrijving blijkt dat dit niet zo is. Deze advertentie gaat met hulp van 15 miljoen Duitse ‘politieagenten’ snel op inactief. Duitsland heeft zo nooit een wildgroei aan ex-btw advertenties gekregen. Wij wel.”
– Rolf Westgeest, oprichter en eigenaar van Eurostocks 

Ruithersteltaart

schoonhoven johan 2021 foto opinie online“Als alle seinen weer op groen staan, zal de schadestroom ook weer op gang komen en dat hebben ze bij de marktleider in ruitschadeherstel Carglass goed begrepen. Want de glasgigant is na een periode van betrekkelijke rust weer prominent aanwezig op tv, met gelikte spots waarin de service, het gemak, veiligheid en reparatiekwaliteit de boventoon voeren. De sterke positie van één partij op een markt nodigt andere partijen ook weer uit om actief te worden. Het zijn nu de dealers die aan de boom schudden: met het nieuwe franchiseconcept Dealerglass moet een flinke hap uit de ruitschadehersteltaart worden genomen.” 
– Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Snapshots | Opvallend nieuws op Automotive-online #2 | Automotive Online

Snapshots | Opvallend nieuws op Automotive-online #2

Redactie Redactie
• Laatste update:
Van Mossel heeft een belang van 50 procent in het Vlaamse familie-dealerbedrijf Devos- Capoen.

In de kantlijn / Dapper

Verdacht worden van grootschalige btw-fraude en dan toch aan durven schuiven in de Online Remarketing Talkshow van Automotive. Dat deed Engel van der Woude. Hij vertelde over hoe het hem na de inval op 1 juli 2019 verging. Hij is inmiddels weer vol vertrouwen – en twee gunstige rechterlijke uitspraken in andere vergelijkbare zaken hebben dat vertrouwen alleen maar versterkt – dat de zaak een goede afloop zal kennen. De volgende generatie draait zich inmiddels warm en zal op termijn de zaak van hem overnemen. Kijk op automotive-online de hele talkshow terug.

Joint venture / Offensief

Van Mossel Automotive Groep nam een belang van 50 procent in het Vlaamse familie-dealerbedrijf Devos-Capoen. “De constant evoluerende markt vergt veel van een organisatie”, aldus directeur-oprichter Johan Devos, die na uitgebreide gesprekken tot de conclusie kwam dat de samenwerking met Van Mossel de organisatie alleen maar ten goede kan komen. Het Vlaamse dealerbedrijf telt 3 Renault- en 3.

Dacia-vestigingen.Occasions / Geduld is op

snapshot mobility media 2021 foto autotrackHet lukt de occasionbranche maar niet om uit het ‘prisoners dilemma’ te breken dat ex-btw adverteren heet. In principe wil iedereen inclusief btw adverteren, wat de ACM verplicht. Maar omdat iedereen bang is dan uit de zoekresultaten te vallen als gevolg van anderen die wél ex-btw adverteren, voelen velen zich gedwongen om ook ex-btw te adverteren. Sinds vorige maand kunnen bedrijven bij Autotrack alleen nog ex-btw adverteren, als ze wel de prijs inclusief btw invullen. Een stap in de goede richting, maar het platform Ex-btw, weg ermee wil dat de branche zich snel conform ACM-regels gaat gedragen. Bij Bovag zijn ze niet blij met het platform omdat de slapende hond die ACM heet, nu wellicht is wakker geworden en boetes gaat opleggen. Nu wordt er in Bunnik dan toch gas gegeven en deze maand hebben de eerste gesprekken plaatsgevonden met alle belanghebbenden.

Peugeot, Citroën en Opel bieden in dezelfde segmenten dezelfde soort auto’s aan. Hoe slim is dat? Waarom niet één van deze merken heel sterk maken?

Die vraag stelde Pieter Gabriëls (Aceforce) tijdens de eerste aflevering van van Studio Automotive.

Nieuwe weg / Retail is detail

hans van der valk mobility media 2021 foto ponNa een loopbaan van 27 jaar bij Pon vertrekt Hans van der Valk (61) op 1 mei als directeur van Porsche Centrum Amsterdam, waar hij in 2014 mede-eigenaar van werd. “Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat ik eerder ondernemer had kunnen worden. Maar ik ben zeer tevreden over mijn loopbaan, ik heb heel diverse functies gehad”, vertelt Van der Valk in een interview met Automotive. “In de retail heb je te maken met korte lijnen en zie je snel effect van de beslissingen die genomen worden. Een retailbedrijf is een detailbedrijf: het vergt heel veel tijd om een dealervestiging in alle details goed te leiden. Het bedrijf staat er nu goed voor, met een fantastisch team, dus is de tijd gekomen om te vertrekken. Veel mensen gaan te laat met pensioen en die fout wil ik niet maken.”

Opinie

‘Stofzuigerimago’

eijnden norbert van den 2017 foto marcel cazemier“De elektromotor is een uiterst saai en vervelend ding. Hij stinkt niet, gebruikt geen olie en lekt al helemaal niet; er moet geen koelvloeistof in, hij stoot niets uit, maakt geen enkel geluid, start altijd, heeft een broertje dood aan onderhoud, is oersterk, heeft geen versnellingsbak nodig. Welke emotionele band moet een techneut hier in hemelsnaam nog mee krijgen? Verbrandingsmotoren zullen nog lang een schare liefhebbers om zich heen hebben maar ik verwacht dat de liefde voor de elektrische auto een heel andere zal zijn. Een beetje zoals voor een Dyson.”
– Norbert van den Eijnden, vm ceo van Alphabet International

Bam! Offline

rolf westgeest foto rw“Uitgesloten dat in Duitsland bedrijven zo massaal ex-btw zouden adverteren. In Duitsland kijken er 15 miljoen ‘politieagenten’ per maand op mobile.de, die bij het minst of geringste aan de bel trekken als iets niet klopt. Volvo XC90 met 5 stoelen waar 7 zitplaatsen is ingevuld? Bam! Offline, eerst aanpassen, pas dan weer online, anders zwaait er wat. Kleur rood ingevuld, toch meer paars? Bam! Offline, zelfde procedure. Laat staan een ex-btw prijs tonen, terwijl de indruk wordt gewekt dat de prijs inclusief btw is en pas in de titel of beschrijving blijkt dat dit niet zo is. Deze advertentie gaat met hulp van 15 miljoen Duitse ‘politieagenten’ snel op inactief. Duitsland heeft zo nooit een wildgroei aan ex-btw advertenties gekregen. Wij wel.”
– Rolf Westgeest, oprichter en eigenaar van Eurostocks 

Ruithersteltaart

schoonhoven johan 2021 foto opinie online“Als alle seinen weer op groen staan, zal de schadestroom ook weer op gang komen en dat hebben ze bij de marktleider in ruitschadeherstel Carglass goed begrepen. Want de glasgigant is na een periode van betrekkelijke rust weer prominent aanwezig op tv, met gelikte spots waarin de service, het gemak, veiligheid en reparatiekwaliteit de boventoon voeren. De sterke positie van één partij op een markt nodigt andere partijen ook weer uit om actief te worden. Het zijn nu de dealers die aan de boom schudden: met het nieuwe franchiseconcept Dealerglass moet een flinke hap uit de ruitschadehersteltaart worden genomen.” 
– Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.