Snapshots | Het belangrijkste nieuws van augustus

Redactie Redactie
• Laatste update:
De Rabobank accepteert niet langer alle autobedrijven als klant. Beeld: Shutterstock

Rabobank zoekt confrontatie

De Rabobank neemt steeds meer afstand van de autobranche. Zo meldde de bank recent niet langer autobedrijven als nieuwe klant te accepteren. Alleen bedrijven met een omzet van minimaal 50 miljoen euro kunnen een rekening openen bij de Rabobank.

Nieuwe bedrijven die zijn opgezet door bestaande klanten, worden evenmin geaccepteerd. In een reactie aan Automotive schrijft de bank dat het zijn “maatschappelijke rol als poortwachter van het financiële systeem” erg serieus neemt. De bank stelt enorm veel geld kwijt te zijn aan controles. Hierdoor zijn kleinere klanten niet interessant genoeg.

De bank overweegt nu ook om van een aantal autobedrijven afscheid te nemen. Bedrijven waar te veel cash in omgaat, vormen volgens de bank een te groot risico. De bank nam in april afscheid van een van de verdachte autobedrijven (van de Fiod-inval van 1 juli 2019). Dat bedrijf spande een rechtszaak aan en verloor deze. In hoger beroep kwam de bank echter op de beslissing. Het bedrijf mag toch klant blijven.

Merkkanaal / Vertraagde opleveringporsche rotterdam porsche2021

Porsche Centrum Rotterdam neemt eind 2021, twee jaar later dan gepland, zijn intrek in een vijf verdiepingen tellend complex gevestigd aan de snelweg A20 in Rotterdam. Ter hoogte van de Spaanse Polder krijgt de dealer de beschikking over een vestiging waar de merken Porsche, Bentley en Lamborghini worden verkocht. De totale oppervlakte van de locatie is 17.500 m2 is een aanzienlijke verbetering aangezien de huidige vestiging van de dealer (2.000 m2). In het oorspronkelijke plan zou de opening plaatsvinden eind 2019. Van 1970 tot 2013 was op deze locatie Mercedes-dealer J. van Dijk en dochters gevestigd. In 2013 ging het bedrijf failliet.

Overname / Europcar

Een consortium met daarin Volkswagen Groep, Pon Holdings en investeerder Attestor Limited bereikte eind juli een akkoord over de overname van 68 procent van de aandelen in Europcar en betaalt daar 2,9 miljard euro voor. Europcar heeft 3.500 vestigingen in meer dan 140 landen en een vloot van 350 duizend voertuigen waarmee het jaarlijks zo’n 5 miljoen klanten bedient. In Nederland is Spuigroep de franchisenemer van de verhuurder. Dat blijft vooralsnog zo.

kaartenhuis cardriverdeals shutterstock2021

Failliet / Car Driver Deals

Het debacle rond het Limburgse bedrijf Car Driver Deals, aanbieder van mobiliteitspakketten, leidde in juli tot het faillissement van moederbedrijf Atvangarde. Medio augustus volgde het persoonlijk faillissement van de eigenaren en broers Jan en Geert Golsteijn en GnP Maasdal Concept, dat snel werd opgevolgd door een volgend bankroet van een bedrijf dat is gelieerd aan de eigenaren van Car Driver Deals. Het gaat om financieel dienstverlener Aikon.

In het eerste faillissementsverslag stelde curator Peter Broekmans van Scheers Advocaten, die ook is aangesteld als curator van Aikon, dat hij veel onregelmatigheden heeft geconstateerd. In totaal hebben 867 crediteuren een vordering ingediend bij de curator van Car Driver Deals. Zo meldt Broekmans in het eerste faillissementsverslag. De fiscus heeft een (preferente) vordering van 848 duizend euro neergelegd. Daarnaast zijn er 867 vorderingen van (veelal) klanten van het bedrijf die zorgen voor een totaal van 6,9 miljoen euro. In totaal zou de schuld volgens de curator kunnen oplopen tot tussen de 20 en 30 miljoen euro.

OPINIE

Verkoop van kroonjuweel?2fafae471ec7db96823f10dd11240611 w730

“Toen ik een paar jaar geleden las dat Leaseplan van plan was om het eigen occasionplatform Carnext te verkopen, heb ik me afgevraagd: is dat nou superslim of juist heel erg dom? Op dit moment hebben de twee bedrijven (nog) dezelfde aandeelhouders, maar ik ben benieuwd hoe het gaat als Carnext ‘echt’ wordt verkocht. Want Leaseplan heeft in de afgelopen jaren zijn remarketing volledig neergelegd bij het platform. In aanvang zal de relatie tussen de twee bedrijven blijven bestaan. Met een service level agreement (SLA) verkoopt Leaseplan zijn ex-lease auto’s aan Carnext, en op basis van de grote hoeveelheid data die er tegenwoordig is kun je de waarde van een auto tamelijk nauwkeurig vaststellen. Maar hoe gaat dat over een aantal jaar zodra die SLA afgelopen is? Die vraag doet zich natuurlijk vooral voor als de occasionmarkt tegenzit. En je dus geen 75 miljoen euro bij-, maar afschrijft. Hoe houd je dan de restwaarde beheersbaar? Toch maar weer een eigen used car afdeling opzetten?”

Norbert van den Eijden, vm ceo Aplhabet International

Baas over eigen klant0dc17a2e151614803e5b913423470a72 w731

“De vermeende machtspositie van verzekeraars en leasemaatschappij is logisch in de schadeherstelbranche. Dit omdat leasemaatschappijen eigenaar en vaak ook polishouder zijn en daarmee beslissen of en waar hun auto wordt hersteld. Verzekeraars hebben bewust of onbewust het mandaat van de verzekerde gekregen om namens hem in te kopen en door die concentratie van hoge aantallen klanten, zijn verzekeraars in de positie om machtig en krachtig op te treden. De bewuste of onbewuste mandatering door de klant heeft te maken met de keus voor een netwerkhersteller of eigen hersteller bij het sluiten van de polis. Maar er is nog één factor waardoor leasemaatschappijen en verzekeraars hun macht en kracht kunnen laten gelden: de concurrentiestrijd aan de zijde van herstellers. Grootzakelijke klanten zoals leasemaatschappijen en verzekeraars weten dat er altijd wel een partij is die water bij de wijn doet omwille van het zekerstellen van aantallen en omzet. Dit kan resulteren in een lager tarief en betere dienstverlening voor hetzelfde tarief. Dat je als hersteller nooit gegarandeerd meer omzet en aantallen doet, hebben we tijdens de huidige crisis kunnen zien, want de aantallen bleven zwaar achter bij de prognoses en als de NOW-steun er niet was geweest, had menig schadebedrijf het loodje gelegd.”

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

In de rubriek ‘Opinie geven branchekenners op Automotive Online hun visie op de ontwikkelingen in de autobranche. De volledige columns zijn hier te lezen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Snapshots | Het belangrijkste nieuws van augustus | Automotive Online

Snapshots | Het belangrijkste nieuws van augustus

Redactie Redactie
• Laatste update:
De Rabobank accepteert niet langer alle autobedrijven als klant. Beeld: Shutterstock

Rabobank zoekt confrontatie

De Rabobank neemt steeds meer afstand van de autobranche. Zo meldde de bank recent niet langer autobedrijven als nieuwe klant te accepteren. Alleen bedrijven met een omzet van minimaal 50 miljoen euro kunnen een rekening openen bij de Rabobank.

Nieuwe bedrijven die zijn opgezet door bestaande klanten, worden evenmin geaccepteerd. In een reactie aan Automotive schrijft de bank dat het zijn “maatschappelijke rol als poortwachter van het financiële systeem” erg serieus neemt. De bank stelt enorm veel geld kwijt te zijn aan controles. Hierdoor zijn kleinere klanten niet interessant genoeg.

De bank overweegt nu ook om van een aantal autobedrijven afscheid te nemen. Bedrijven waar te veel cash in omgaat, vormen volgens de bank een te groot risico. De bank nam in april afscheid van een van de verdachte autobedrijven (van de Fiod-inval van 1 juli 2019). Dat bedrijf spande een rechtszaak aan en verloor deze. In hoger beroep kwam de bank echter op de beslissing. Het bedrijf mag toch klant blijven.

Merkkanaal / Vertraagde opleveringporsche rotterdam porsche2021

Porsche Centrum Rotterdam neemt eind 2021, twee jaar later dan gepland, zijn intrek in een vijf verdiepingen tellend complex gevestigd aan de snelweg A20 in Rotterdam. Ter hoogte van de Spaanse Polder krijgt de dealer de beschikking over een vestiging waar de merken Porsche, Bentley en Lamborghini worden verkocht. De totale oppervlakte van de locatie is 17.500 m2 is een aanzienlijke verbetering aangezien de huidige vestiging van de dealer (2.000 m2). In het oorspronkelijke plan zou de opening plaatsvinden eind 2019. Van 1970 tot 2013 was op deze locatie Mercedes-dealer J. van Dijk en dochters gevestigd. In 2013 ging het bedrijf failliet.

Overname / Europcar

Een consortium met daarin Volkswagen Groep, Pon Holdings en investeerder Attestor Limited bereikte eind juli een akkoord over de overname van 68 procent van de aandelen in Europcar en betaalt daar 2,9 miljard euro voor. Europcar heeft 3.500 vestigingen in meer dan 140 landen en een vloot van 350 duizend voertuigen waarmee het jaarlijks zo’n 5 miljoen klanten bedient. In Nederland is Spuigroep de franchisenemer van de verhuurder. Dat blijft vooralsnog zo.

kaartenhuis cardriverdeals shutterstock2021

Failliet / Car Driver Deals

Het debacle rond het Limburgse bedrijf Car Driver Deals, aanbieder van mobiliteitspakketten, leidde in juli tot het faillissement van moederbedrijf Atvangarde. Medio augustus volgde het persoonlijk faillissement van de eigenaren en broers Jan en Geert Golsteijn en GnP Maasdal Concept, dat snel werd opgevolgd door een volgend bankroet van een bedrijf dat is gelieerd aan de eigenaren van Car Driver Deals. Het gaat om financieel dienstverlener Aikon.

In het eerste faillissementsverslag stelde curator Peter Broekmans van Scheers Advocaten, die ook is aangesteld als curator van Aikon, dat hij veel onregelmatigheden heeft geconstateerd. In totaal hebben 867 crediteuren een vordering ingediend bij de curator van Car Driver Deals. Zo meldt Broekmans in het eerste faillissementsverslag. De fiscus heeft een (preferente) vordering van 848 duizend euro neergelegd. Daarnaast zijn er 867 vorderingen van (veelal) klanten van het bedrijf die zorgen voor een totaal van 6,9 miljoen euro. In totaal zou de schuld volgens de curator kunnen oplopen tot tussen de 20 en 30 miljoen euro.

OPINIE

Verkoop van kroonjuweel?2fafae471ec7db96823f10dd11240611 w730

“Toen ik een paar jaar geleden las dat Leaseplan van plan was om het eigen occasionplatform Carnext te verkopen, heb ik me afgevraagd: is dat nou superslim of juist heel erg dom? Op dit moment hebben de twee bedrijven (nog) dezelfde aandeelhouders, maar ik ben benieuwd hoe het gaat als Carnext ‘echt’ wordt verkocht. Want Leaseplan heeft in de afgelopen jaren zijn remarketing volledig neergelegd bij het platform. In aanvang zal de relatie tussen de twee bedrijven blijven bestaan. Met een service level agreement (SLA) verkoopt Leaseplan zijn ex-lease auto’s aan Carnext, en op basis van de grote hoeveelheid data die er tegenwoordig is kun je de waarde van een auto tamelijk nauwkeurig vaststellen. Maar hoe gaat dat over een aantal jaar zodra die SLA afgelopen is? Die vraag doet zich natuurlijk vooral voor als de occasionmarkt tegenzit. En je dus geen 75 miljoen euro bij-, maar afschrijft. Hoe houd je dan de restwaarde beheersbaar? Toch maar weer een eigen used car afdeling opzetten?”

Norbert van den Eijden, vm ceo Aplhabet International

Baas over eigen klant0dc17a2e151614803e5b913423470a72 w731

“De vermeende machtspositie van verzekeraars en leasemaatschappij is logisch in de schadeherstelbranche. Dit omdat leasemaatschappijen eigenaar en vaak ook polishouder zijn en daarmee beslissen of en waar hun auto wordt hersteld. Verzekeraars hebben bewust of onbewust het mandaat van de verzekerde gekregen om namens hem in te kopen en door die concentratie van hoge aantallen klanten, zijn verzekeraars in de positie om machtig en krachtig op te treden. De bewuste of onbewuste mandatering door de klant heeft te maken met de keus voor een netwerkhersteller of eigen hersteller bij het sluiten van de polis. Maar er is nog één factor waardoor leasemaatschappijen en verzekeraars hun macht en kracht kunnen laten gelden: de concurrentiestrijd aan de zijde van herstellers. Grootzakelijke klanten zoals leasemaatschappijen en verzekeraars weten dat er altijd wel een partij is die water bij de wijn doet omwille van het zekerstellen van aantallen en omzet. Dit kan resulteren in een lager tarief en betere dienstverlening voor hetzelfde tarief. Dat je als hersteller nooit gegarandeerd meer omzet en aantallen doet, hebben we tijdens de huidige crisis kunnen zien, want de aantallen bleven zwaar achter bij de prognoses en als de NOW-steun er niet was geweest, had menig schadebedrijf het loodje gelegd.”

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

In de rubriek ‘Opinie geven branchekenners op Automotive Online hun visie op de ontwikkelingen in de autobranche. De volledige columns zijn hier te lezen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.