Snapshots | VDL en Stern domineren het nieuws
Deal / Canoo breekt belofte
De samenwerking tussen VDL Nedcar en de Amerikaanse fabrikant van ‘lifestyle vehicles’ Canoo strandt begin december nog voordat deze goed en wel is begonnen. Uit stukken ingediend bij de Amerikaanse beursautoriteit blijkt dat het bedrijf uit de Verenigde Staten zijn bedenkingen heeft over de fabrikant uit Born. Canoo geeft geen verdere toelichting maar de hackaanval op de Nederlandse onderneming zou volgens dagblad De Limburg er mogelijk een rol spelen. Hiermee wordt een streep gezet door de productieorder die in het vierde kwartaal van 2022 van start zou gaan. De hippe busjes worden nu gebouwd in de VS en VDL Nedcar zoekt naarstig verder naar nieuwe opdrachtgevers. Het zou nu in gesprek zijn met EV-hype Rivian.
Gevlogen / Stern naar Hedin
Stern Groep verkoopt al zijn automotive activiteiten aan het Zweedse Hedin, voor 103 miljoen euro. De transactie betreft alle bedrijfsactiva van de kernactiviteiten van Stern, die bestaan uit de dealer- , de schadeherstel-, de autoverhuur- en holdingactiviteiten. Het Bovemijbelang is geen onderdeel van de transactie. De overname moet aan het eind van het eerste kwartaal van 2022 zijn afgerond.
Hedin Mobility Group beschouwt de Euronext Amsterdam-notering van Stern momenteel niet als een wenselijk platform voor verdere groei, schrijft Stern.
Hedin en Stern voerden eerder fusiegesprekken, maar die werden door Covid opgeschort. Nu is de fusie dus omgezet in een verkoop.
Met de overname wil Hedin “een nieuwe stap zetten in het creëren van een pan-Europese mobiliteitsaanbieder met Stern als Nederlandse hub”, zo staat in het statement. Ook wil het inspelen op de Europese consolidatie van retailactiviteiten, waar ook door veel fabrikanten op wordt aangestuurd.
Leasing / Nul-emissie
De ‘Road to Zero’-coalitie, een verbond van grote bedrijven en milieuorganisaties, pleit voor het stellen van een vlootnorm, waarbij alle nieuwe zakelijke personen-auto’s vanaf 2025 nulemissie (aan de uitlaat) moeten zijn, dus elektrisch of op waterstof. In de coalitie zijn grotere werkgevers, elektrische rijders, milieuorganisaties, gemeenten en bedrijven uit de leasebranche, laadinfrastructuur en nul-emissie-voertuigfabrikanten opgenomen. Onder andere Royal Haskoning DHV, ABN Amro, Vattenfall, Arcadis en Schiphol zijn lid, terwijl Leaseplan als enige leasemaatschappij is aangesloten.
Overname / Broekhuis
Broekhuis Groep koopt de Auto Palace Groep en voegt zo de merken Citroën, DS, Hyundai, Alfa Romeo, Jeep en Mitsubishi aan zijn portfolio toe. De holding was al dealer van diverse VAG-merken en de Stellantis-merken Peugeot en Opel. Ook kocht het afgelopen maand een fiets- en camperbedrijf.
Gehoord
“Ondernemers hebben genoeg flexibiliteit en improvisatietalent om zich aan te passen.”
Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers en directeur van de Vallei Autogroep, ziet dat ondernemers door de coronacrisis creatiever zijn geworden. Zo zegt hij in een artikel voor Automotive Online over de avond-lockdown.
Aftermarket / Mega-overname
Onderdelenleverancier Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) kocht eind november grossiersbedrijf Gebr. Ferwerda. Voormalig eigenaren Jan William van Dort en zus Ida van Dort blijven betrokken bij het bedrijf dat 9 vestigingen telt. Naast de automotive bedient het grossiersbedrijf ook de scheepvaart en landbouw. Ferwerda, dat in 1931 startte in Dokkum, heeft vestigingen in Friesland, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Ferwerda was ooit deelnemer aan het consortium Fast (Ferwerda, APS, Staadegaard en TC). Het grossiersbedrijf is de laatst overgebleven vrije grossier, de andere grossiers werden een paar jaar geleden al gekocht door Fource (APS) en AAGB (Staadegaard, TC).
Opinie
Hagel-slag
“Hoewel het aantal hagelbuien schaars was, woedde er dit jaar toch een beetje strijd op het hageltoneel: dat had betrekking op het hagelcalculatiemodel, dit naar aanleiding van introductie van de UPEX-NIVRE matrix door de gelijknamige combi van Belgische en Nederlandse expertorganisaties. Deze matrix werd aan het begin van het hagelseizoen geïntroduceerd als tegenhanger van de D-formule, die in de Audatex calculaties wordt gebruikt. UPEX-NIVRE hebben het van oorsprong Belgische rekenmodel aangepast en vereenvoudigd en zijn van mening dat het model een reëlere weergave geeft van de PDR hersteltijden (paintless dent repair). Al snel kwam er discussie over het UN-model in relatie tot de D-formule en dat spitste zich toe op de uitkomst in arbeidseenheden en de wijze van distribueren van dossiers.
De wijze van distribueren is in Nederland een non-discussie, want de hele markt heeft zich bewust of onbewust opgehangen aan de producten en diensten van Solera, wiens spoor, en wagonnetjes worden gebruikt. En het maakt Solera niet uit wat er in de wagonnetjes zit. Juist dit maakt het voor concurrenten zo lastig om de Nederlandse en Belgische markt te betreden en dus voor afnemers om iets te kiezen te hebben. De marktmacht van Solera wordt alleen maar groter.”
Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy
Kies voor de ondernemer
“Beste Rabobank, graag wil ik wat kwijt over recent door jullie genomen besluiten. Zoals het besluit om autobedrijven als klant te weigeren en om duurzame klantrelaties te willen verbreken. Of het plotselinge besluit om 5 euro per afgestort briefje van 200 of 500 euro te rekenen. Het is jammer dat jullie in deze fase van de wedstrijd de kant van de overheid kiezen en niet die van de ondernemer. Helaas is de betalingssnelheid in Europa nog traag en mede daardoor is cash nog altijd populair: boter bij de vis. Helaas is het ook een populair betaalmiddel van boefjes. De ECB heeft sinds 2002 500 miljoen briefjes van 500 euro in omloop gebracht. Nu moet de ondernemer deze waarde van 250 miljard euro aan briefjes inleveren, waar banken 2 miljard extra omzet (de 400 miljoen briefjes die nog in omloop zijn x 5 euro) voor terugvragen. Precies die 2 miljard die de banken in het eerst halfjaar aan winst hebben geboekt. Het moet niet gekker worden, dat je én de ondernemer frustreert in het gecreëerde cash probleem én hem dik laat betalen voor het opruimen van dit probleem. Eerst een oplossing en daarna pas de ondernemer laten betalen.”
Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks
In de rubriek ‘Opinie geven branchekenners op Automotive Online hun visie op de ontwikkelingen in de autobranche. De volledige columns zijn te lezen via https://automotive-online.nl/tags/opinie