Cash-convenant: Banken draaien maatregelen terug, Bovag tevreden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Banken mogen voor briefjes van 500 euro wel een toeslag vragen. (Foto: Shutterstock)

Drieëntwintig organisaties waaronder grote banken en MKB Nederland hebben het Convenant Contant Geld getekend. Hierdoor komen eerder door banken aangekondigde maatregelen, die de autobranche hard raakten, deels weer te vervallen. Bovag ondersteunt het convenant. 

In het convenant staan afspraken over bijvoorbeeld de beschikbaarheid van geldautomaten en het bevriezen van kosten bij het storten of opnemen van geld. Er mogen door banken geen extra kosten worden berekend voor het afstorten van biljetten van 200 euro (wel bij biljetten van 500 euro). Tot medio 2023 worden door banken (en Geldmaat) geen tariefsverhogingen of volumebeperkingen doorgevoerd. Eerder aangekondigde tariefverhogingen (Rabobank) en het limiteren van de cash-afstortmogelijkheden voor autobedrijven (ABN Amro) komen grotendeels te vervallen.

Uitsluiten

Bovag stelt in een reactie blij te zijn met het convenant. Het eenzijdig opleggen van maatregelen die autobedrijven hard raakten, terwijl er over een convenant werd onderhandeld, zorgde voor woede bij de branchevereniging.

“Sommige banken wierpen teveel drempels op en kwamen met grote tariefverhogingen. Wij zien dat er in de mobiliteitsbranche ook steeds meer digitaal wordt betaald en willen dat ook ondersteunen. Tegelijkertijd vinden we dat er nog steeds contant betaald moet kunnen worden en dat dit op een veilige en betaalbare manier in de lokale omgeving afgestort moet kunnen worden bij de banken.”

Automotive-columnist Rolf Westgeest heeft het gehad met de banken. Hij vindt dat je ondernemers pas kan laten betalen voor het inleveren van cash geld als er een werkend en betaalbaar alternatief is.

De naleving van het convenant wordt gemonitord, waarbij Bovag in direct contact staat met De Nederlandsche Bank. Dat banken toezeggen geen sectoren als geheel aan te pakken, is een groot pluspunt aldus de brancheorganisatie. Maar het is wel mogelijk om aan individuele bedrijven maatregelen op te leggen. In het convenant staat dat eventuele inzet van maatregelen gebaseerd moet zijn op “een onderbouwde, klantspecifieke of klantgroepspecifieke risicobeoordeling.”

Onderzoek

Bovag onderzoekt momenteel op welke wijze de toegankelijkheid van autobedrijven richting de grootbanken gewaarborgd kan blijven. “Daarnaast onderzoeken we alternatieve financieringsmogelijkheden voor onze leden naast de financiering via de grootbanken. Dit zal uitmonden in een financieringswaaier met gewenste financieringscategorieën en mogelijke financiers. Het zelf starten van bancaire activiteiten is daarbij niet het primaire doel”, aldus Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.