Opinie | Rolf Westgeest: Wees transparant, bank

Opinie • Met het recent ondertekende convenant cash geld boekte de autobranche een kleine overwinning op de banken. Maar de vechtscheiding tussen bank en branche is nog lang niet geslecht, constateert Automotive-columnist Rolf Westgeest.
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest verwacht meer support van de grootbanken. (Foto: Eurostocks)

Na maanden van steeds strengere maatregelen rondom het storten van contant geld is gelukkig het convenant contant geld getekend. In het kort komt het erop neer dat klantgroepen, zoals de Automotive, niet uitgesloten mogen worden, enkel individuele klanten. Het cash convenant gaat over contant geld, maar deze visie zou ook moeten gelden voor startende autobedrijven die een bankrekening willen openen. Een individueel autobedrijf mag je na beoordeling weigeren. Autobedrijven in zijn algemeenheid niet. Maar nog steeds worden startende autobedrijven geweigerd die een bankrekening willen openen.

De bank ontwijkt het criminele circuit heus niet door (nieuwe) automotive klanten te weigeren

Ik vraag de bank om transparant te zijn waar een ondernemer aan moet voldoen als hij een zakelijke bankrekening wilt openen. Banken verlangen van autobedrijven een klantonderzoek bij elke (cash) transactie. Tot aan het (digitaal) opslaan van paspoorten toe – wat volgens overigens AVG niet mag. Enkel notarissen, casino’s, verzekeraars en uiteraard banken zelf mogen legitimaties opslaan. Maar goed, prima, wij autobedrijven zullen een KYC – Know Your Customer – naar eer en geweten uitvoeren. En zelfs bij zakelijke transacties achterhalen autobedrijven wie de UBO – Ultimate Beneficial Owner – is van het bedrijf waarmee zaken gedaan worden. Dus bij Van Mossel Autoschade Groep is het Eric Berkhof. En bij een export transactie naar AAA Auto groep Tjechië de CEO Karolína Topolová van de Aures Holdings.

Gelijke monniken

Banken zijn heel transparant over de set van eisen waar autobedrijven bij hun onderzoeksplicht aan moeten voldoen. Ik stel voor: gelijke monniken, gelijke kappen. Maak aan startende ondernemers dan ook duidelijk hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze de benodigde stukken en vereisten voor elkaar hebben, alvorens ze een bankrekening willen openen. Speel niet het flauwe spelletje dat we helaas al al te goed kennen van de overheid, dat rondom btw en bpm de regels vaag omschrijft, om zo interpretatie en bewijslast bij het bedrijf te laten. Als banken en overheden professionaliteit en transparantie eisen van autobedrijven, dan moeten ze zelf het goede voorbeeld geven .

Cash convenant

Over contant geld is het laatste woord ook nog niet gesproken, vrees ik. In het convenant staat dat tot eind juli 2023 de banken géén maatregelen mogen treffen rondom tariefsverhogingen of volumebeperkingen voor contant geld. Dat betekent dat banken geen eisen meer mogen stellen over een maximum van contant geld aanname bij het openen van een nieuw zakelijk rekeningnummer. Ik ben benieuwd of dit in de praktijk goed wordt nageleefd door banken.

Banken mogen van de DNB geen onderdeel zijn van witwasfraude en moeten dus wegblijven van crimineel geld. De poortwachtersfunctie nemen banken zeer serieus. Op zich goed, maar het probleem is veel groter dan de DNB of banken. Naar schatting gaat er in Nederland ongeveer 20 miljard euro per jaar drugsgeld om. Deze miljarden, waarvan nog maar een relatief klein deel cash overigens, vloeien uit in alle lagen in de samenleving. Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf kan onmogelijk al dit crimineel geld ontwijken. Horeca, vastgoed, retail en ja dus ook automotive. De bank ontwijkt het criminele circuit heus niet door (nieuwe) automotive klanten te weigeren en cash te verbieden als betaalmiddel. De overheid moet het criminele circuit aanpakken, niet ondernemers.

Neem de tijd

Daarbij komt dat cash onder andere een back-up functie heeft van pinstoringen in Nederland en voor ouderen en kwetsbare groepen beschikbaar moet blijven. Zo is cash het enige betrouwbare en snelle betaalmiddel bij import en export. De euro-regels verplichten alle EU-lidstaten dat cash een regulier betaalmiddel moet blijven tot ten minste 2030. Het contante geld gebruik is van circa 65 procent in 2010 gedaald naar 20 procent in 2020. Een daling van 11 procent per jaar die zal doorzetten komende jaren, berekende McKinsey al. In 2030 is het digitaal betalen in Europa verder ontwikkeld, goedkoper en sneller. Er is dus tijd om stapsgewijs ‘af te bouwen’ en ‘door te ontwikkelen’. En dat hoeft dus helemaal niet per juli 2023 zoals in het convenant staat, maar neem gewoon de tijd en houdt 2030 aan.  

Jullie eisen openheid en klant onderzoek van het autobedrijf? Geef dan zelf openheid wanneer je als autobedrijf een bankrekening wilt openen. En sluit bij voorbaat geen groepen uit. Bedankt alvast.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.

Opinie | Rolf Westgeest: Wees transparant, bank | Automotive Online

Opinie | Rolf Westgeest: Wees transparant, bank

Opinie • Met het recent ondertekende convenant cash geld boekte de autobranche een kleine overwinning op de banken. Maar de vechtscheiding tussen bank en branche is nog lang niet geslecht, constateert Automotive-columnist Rolf Westgeest.
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest verwacht meer support van de grootbanken. (Foto: Eurostocks)

Na maanden van steeds strengere maatregelen rondom het storten van contant geld is gelukkig het convenant contant geld getekend. In het kort komt het erop neer dat klantgroepen, zoals de Automotive, niet uitgesloten mogen worden, enkel individuele klanten. Het cash convenant gaat over contant geld, maar deze visie zou ook moeten gelden voor startende autobedrijven die een bankrekening willen openen. Een individueel autobedrijf mag je na beoordeling weigeren. Autobedrijven in zijn algemeenheid niet. Maar nog steeds worden startende autobedrijven geweigerd die een bankrekening willen openen.

De bank ontwijkt het criminele circuit heus niet door (nieuwe) automotive klanten te weigeren

Ik vraag de bank om transparant te zijn waar een ondernemer aan moet voldoen als hij een zakelijke bankrekening wilt openen. Banken verlangen van autobedrijven een klantonderzoek bij elke (cash) transactie. Tot aan het (digitaal) opslaan van paspoorten toe – wat volgens overigens AVG niet mag. Enkel notarissen, casino’s, verzekeraars en uiteraard banken zelf mogen legitimaties opslaan. Maar goed, prima, wij autobedrijven zullen een KYC – Know Your Customer – naar eer en geweten uitvoeren. En zelfs bij zakelijke transacties achterhalen autobedrijven wie de UBO – Ultimate Beneficial Owner – is van het bedrijf waarmee zaken gedaan worden. Dus bij Van Mossel Autoschade Groep is het Eric Berkhof. En bij een export transactie naar AAA Auto groep Tjechië de CEO Karolína Topolová van de Aures Holdings.

Gelijke monniken

Banken zijn heel transparant over de set van eisen waar autobedrijven bij hun onderzoeksplicht aan moeten voldoen. Ik stel voor: gelijke monniken, gelijke kappen. Maak aan startende ondernemers dan ook duidelijk hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze de benodigde stukken en vereisten voor elkaar hebben, alvorens ze een bankrekening willen openen. Speel niet het flauwe spelletje dat we helaas al al te goed kennen van de overheid, dat rondom btw en bpm de regels vaag omschrijft, om zo interpretatie en bewijslast bij het bedrijf te laten. Als banken en overheden professionaliteit en transparantie eisen van autobedrijven, dan moeten ze zelf het goede voorbeeld geven .

Cash convenant

Over contant geld is het laatste woord ook nog niet gesproken, vrees ik. In het convenant staat dat tot eind juli 2023 de banken géén maatregelen mogen treffen rondom tariefsverhogingen of volumebeperkingen voor contant geld. Dat betekent dat banken geen eisen meer mogen stellen over een maximum van contant geld aanname bij het openen van een nieuw zakelijk rekeningnummer. Ik ben benieuwd of dit in de praktijk goed wordt nageleefd door banken.

Banken mogen van de DNB geen onderdeel zijn van witwasfraude en moeten dus wegblijven van crimineel geld. De poortwachtersfunctie nemen banken zeer serieus. Op zich goed, maar het probleem is veel groter dan de DNB of banken. Naar schatting gaat er in Nederland ongeveer 20 miljard euro per jaar drugsgeld om. Deze miljarden, waarvan nog maar een relatief klein deel cash overigens, vloeien uit in alle lagen in de samenleving. Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf kan onmogelijk al dit crimineel geld ontwijken. Horeca, vastgoed, retail en ja dus ook automotive. De bank ontwijkt het criminele circuit heus niet door (nieuwe) automotive klanten te weigeren en cash te verbieden als betaalmiddel. De overheid moet het criminele circuit aanpakken, niet ondernemers.

Neem de tijd

Daarbij komt dat cash onder andere een back-up functie heeft van pinstoringen in Nederland en voor ouderen en kwetsbare groepen beschikbaar moet blijven. Zo is cash het enige betrouwbare en snelle betaalmiddel bij import en export. De euro-regels verplichten alle EU-lidstaten dat cash een regulier betaalmiddel moet blijven tot ten minste 2030. Het contante geld gebruik is van circa 65 procent in 2010 gedaald naar 20 procent in 2020. Een daling van 11 procent per jaar die zal doorzetten komende jaren, berekende McKinsey al. In 2030 is het digitaal betalen in Europa verder ontwikkeld, goedkoper en sneller. Er is dus tijd om stapsgewijs ‘af te bouwen’ en ‘door te ontwikkelen’. En dat hoeft dus helemaal niet per juli 2023 zoals in het convenant staat, maar neem gewoon de tijd en houdt 2030 aan.  

Jullie eisen openheid en klant onderzoek van het autobedrijf? Geef dan zelf openheid wanneer je als autobedrijf een bankrekening wilt openen. En sluit bij voorbaat geen groepen uit. Bedankt alvast.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.