Snapshots | Eckhardt exit bij Bovemij en -vag

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De zaak startte in september 2018, toen een klokkenluider van Bovemij bij de voorzitter van de Raad van Commissarissen, Gerlach Cerfontaine, melding maakte van negen activiteiten in de periode 2014-2018 waarbij de compliance-regels zouden zijn geschonden. In het daaropvolgende onderzoek werd onder andere de handel en wandel van twee voormalige bestuursleden onder de loep genomen: Hans Wittenberg en Coen Post, beiden verantwoordelijk voor de relatie met de autobedrijven. Eerstgenoemde ging eind vorig jaar met pensioen en in april dit jaar vertrok Coen Post, volgens de officiële lezing “wegens verschil van inzicht”.

Nu echter ook Bovag-voorzitter en Bovemij-commissaris Bertho Eckhardt inzake het onderzoek moet opstappen, ontstaat er reuring. Eckhardt – die in 2017 benoemd werd tot commissaris – laat namens een woordvoerder weten dat zijn vertrek inderdaad te maken heeft met een overtreding van de compliance-regels. Dat broer en zus René en Renate Leander, de twee overgebleven bestuursleden van Bovemij, nog in dienst zijn, wijst erop dat zij niet worden verdacht. In een onderzoek of René Leander als bestuursvoorzitter van de overtredingen had moeten weten, werd geen verwijtbaar gedrag geconstateerd.

Conclusie

Bij het ter perse gaan van dit nummer moet de conclusie uit het onderzoek in ieder geval bij de betrokkenen bekend zijn. Het is nu wachten op de RvC. Het laatste woord is overigens aan AFM en DNB: zij moeten bepalen of ze vertrouwen hebben in de door de RvC genomen maatregelen.

Onderdelen / Opel-dealer moet slikken

De distributie van Opel-onderdelen aan het universele kanaal komt onder PSA-platform Distrigo te hangen. En dat doet pijn in het Opel-netwerk. Dealers verliezen omzet en – in eerste instantie – marge. Want de besparingen (lees: minder mensen en minder voorraden) zijn niet direct realiseerbaar. De importeur en dealers zijn nu in gesprek over compensatieprogramma’s.

“Wij hebben eerder gezien bij Peugeot en Citroën dat er structureel effect is op het dealerrendement”, zegt Theo Janssens, voorzitter van de Opel-dealervereniging. De importeur erkent dat. “Het mag duidelijk zijn dat de impact van de overgang naar Distrigo fors is. Wij proberen dit in goed overleg met onze dealers zo goed mogelijk op te vangen.”

Grossiers / Krachtig 

Een verrassing is het niet, maar het verdwijnen van bekende namen zal wellicht toch even wennen zijn. Een groot deel van de door Sator (dochter van LKQ Corporation) gekochte Nederlandse grossiers gaat verder onder de naam Fource. Dit betekent dat onder andere de namen Sator, AOC, APS, GHS (Heuts en Slager), Heijl, Primaparts, Rijsbergen en Veam van de gevel gaan verdwijnen. In de jaren na de overnames is het assortiment van de verschillende bedrijven op elkaar afgestemd, evenals de uitstraling van de grossiers en de bestelsystemen. “Daarom is het nu tijd voor de volgende stap”, aldus Fource-directeur Johan van der Hoeven.

Gehoord

“Toen ik in Eindhoven met Tesla startte, was er alleen de roadster. Ik vond dat we naar een hoogwaardig retailconcept moesten. Elon Musk was dat met mij oneens en zei: ‘Rogier, jij richt je op de top vijf procent, ik ook op de overige 95 procent. Wij maken een volumeproduct.’ De korte lijnen die er toen met Tesla waren, zijn er nu ook met Karma. En die producten passen beter bij mijn luxebeleving.”

Aldus Rogier Kroymans, sinds deze zomer vice president sales en marketing Europe bij Karma Automotive, v/h Fisker. Hij is inmiddels gestart met het aanstellen van Europese dealers.

Rechtspraak / Verzwijgen kost geld

rechter autoAutobedrijf Nordic moet een klant tweeduizend euro betalen omdat het bij de verkoop van een auto het schadeverleden van de auto niet gemeld heeft. Dat heeft de kantonrechter in Utrecht bepaald. De klant kocht in januari 2017 een Volvo V40, bouwjaar 2014, voor 19 duizend euro bij autobedijf Nordic Auto. Toen een jaar later de auto werd verkocht kwam de klant erachter dat de auto een Wachten op Keuring (WOK) melding heeft gehad, een melding die schadeauto’s krijgen als ze eerst RDW gekeurd moeten worden voordat ze weer de weg op mogen.

De klant eiste daarna vierduizend euro van Nordic Auto omdat het bij de verkoop er nadeel van ondervonden zou hebben. De kantonrechter gaf de klant gelijk, maar schatte de waardevermindering lager in: op 2.000 euro.

Leasing / Tesla stelt geduld op de proef

“Het servicebeleid van Tesla wijkt sterk af van wat leaserijders gewend zijn”, zo omschrijft Lonneke van der Horst, marketingdirecteur van ALD Nederland, de huidige werkwijze van Tesla. De Amerikaanse fabrikant heeft grote moeite om alle Models 3 fatsoenlijk afgeleverd te krijgen. Enkele leasemaatschappijen hebben daarom zelf maar de aflevering ter hand genomen; zij vertrouwen er niet meer op dat Tesla de problemen snel onder controle krijgt. En dat lijkt te kloppen; de aflevering van duizenden Models 3 eind september verliep opnieuw licht chaotisch.

Vooral de leaserijders die vlak voor aflevering hoorden niet in Tilburg maar in Amsterdam verwacht te worden, reageerden geprikkeld. De gebrekkige communicatie was een doorn in het oog. Klinkt herkenbaar: het bedrijf weigert al ruim een maand om vragen van journalisten over de ondermaatse aftersales te beantwoorden.

In memoriam / Dick van Ekris

dick van ekris emil freyBMW- en Mini-dealer Dick van Ekris overleed eind september op zijn vakantieadres. Hij werd 69 jaar. Dick stond samen met zijn drie broers aan de basis van een bedrijf dat zou uitgroeien tot een van de grootste BMW- en Mini-dealers van Nederland.

“Met het overlijden van Dick van Ekris verliest de branche en BMW in het bijzonder een markant en gedreven leider”, schrijft Emil Frey – dat het bedrijf Ekris in 2006 kocht – in een reactie. “Met een gedrevenheid en enthousiasme bouwde hij Ekris uit tot de grootste BMW- en Mini-dealer van Nederland. Ook na de verkoop bleef Dick vol geestdrift het bedrijf leiden en was hij zeer actief in de dealervereniging.”

Stefanie Wurst, algemeen directeur BMW Group Nederland, herinnert zich Van Ekris als een uitstekend zakenman. “Dick heeft decennialang een grote bijdrage geleverd aan het succes van BMW en Mini in Nederland. Vastberaden, open voor tegenargumenten en altijd enthousiast. Een voortrekker die altijd vocht voor zijn klanten en zijn bedrijf. Hij was een voorbeeld voor velen.”

 

Pioniersgeest

Van Ekris was ook een bekend gezicht in de autosport, als stuwende kracht achter het succes van het dealerbedrijf in onder andere toerwagens, BMW-merkencups en de GT4-racerij. “Met zijn gedrevenheid, zijn enorme enthousiasme en sportieve instelling was Van Ekris niet alleen een mentor voor en de motor achter zijn team, maar had hij ook enorme verdiensten voor de Nederlandse autosport”, schrijft Autosport.nl.

Snapshots | Eckhardt exit bij Bovemij en -vag | Automotive Online

Snapshots | Eckhardt exit bij Bovemij en -vag

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De zaak startte in september 2018, toen een klokkenluider van Bovemij bij de voorzitter van de Raad van Commissarissen, Gerlach Cerfontaine, melding maakte van negen activiteiten in de periode 2014-2018 waarbij de compliance-regels zouden zijn geschonden. In het daaropvolgende onderzoek werd onder andere de handel en wandel van twee voormalige bestuursleden onder de loep genomen: Hans Wittenberg en Coen Post, beiden verantwoordelijk voor de relatie met de autobedrijven. Eerstgenoemde ging eind vorig jaar met pensioen en in april dit jaar vertrok Coen Post, volgens de officiële lezing “wegens verschil van inzicht”.

Nu echter ook Bovag-voorzitter en Bovemij-commissaris Bertho Eckhardt inzake het onderzoek moet opstappen, ontstaat er reuring. Eckhardt – die in 2017 benoemd werd tot commissaris – laat namens een woordvoerder weten dat zijn vertrek inderdaad te maken heeft met een overtreding van de compliance-regels. Dat broer en zus René en Renate Leander, de twee overgebleven bestuursleden van Bovemij, nog in dienst zijn, wijst erop dat zij niet worden verdacht. In een onderzoek of René Leander als bestuursvoorzitter van de overtredingen had moeten weten, werd geen verwijtbaar gedrag geconstateerd.

Conclusie

Bij het ter perse gaan van dit nummer moet de conclusie uit het onderzoek in ieder geval bij de betrokkenen bekend zijn. Het is nu wachten op de RvC. Het laatste woord is overigens aan AFM en DNB: zij moeten bepalen of ze vertrouwen hebben in de door de RvC genomen maatregelen.

Onderdelen / Opel-dealer moet slikken

De distributie van Opel-onderdelen aan het universele kanaal komt onder PSA-platform Distrigo te hangen. En dat doet pijn in het Opel-netwerk. Dealers verliezen omzet en – in eerste instantie – marge. Want de besparingen (lees: minder mensen en minder voorraden) zijn niet direct realiseerbaar. De importeur en dealers zijn nu in gesprek over compensatieprogramma’s.

“Wij hebben eerder gezien bij Peugeot en Citroën dat er structureel effect is op het dealerrendement”, zegt Theo Janssens, voorzitter van de Opel-dealervereniging. De importeur erkent dat. “Het mag duidelijk zijn dat de impact van de overgang naar Distrigo fors is. Wij proberen dit in goed overleg met onze dealers zo goed mogelijk op te vangen.”

Grossiers / Krachtig 

Een verrassing is het niet, maar het verdwijnen van bekende namen zal wellicht toch even wennen zijn. Een groot deel van de door Sator (dochter van LKQ Corporation) gekochte Nederlandse grossiers gaat verder onder de naam Fource. Dit betekent dat onder andere de namen Sator, AOC, APS, GHS (Heuts en Slager), Heijl, Primaparts, Rijsbergen en Veam van de gevel gaan verdwijnen. In de jaren na de overnames is het assortiment van de verschillende bedrijven op elkaar afgestemd, evenals de uitstraling van de grossiers en de bestelsystemen. “Daarom is het nu tijd voor de volgende stap”, aldus Fource-directeur Johan van der Hoeven.

Gehoord

“Toen ik in Eindhoven met Tesla startte, was er alleen de roadster. Ik vond dat we naar een hoogwaardig retailconcept moesten. Elon Musk was dat met mij oneens en zei: ‘Rogier, jij richt je op de top vijf procent, ik ook op de overige 95 procent. Wij maken een volumeproduct.’ De korte lijnen die er toen met Tesla waren, zijn er nu ook met Karma. En die producten passen beter bij mijn luxebeleving.”

Aldus Rogier Kroymans, sinds deze zomer vice president sales en marketing Europe bij Karma Automotive, v/h Fisker. Hij is inmiddels gestart met het aanstellen van Europese dealers.

Rechtspraak / Verzwijgen kost geld

rechter autoAutobedrijf Nordic moet een klant tweeduizend euro betalen omdat het bij de verkoop van een auto het schadeverleden van de auto niet gemeld heeft. Dat heeft de kantonrechter in Utrecht bepaald. De klant kocht in januari 2017 een Volvo V40, bouwjaar 2014, voor 19 duizend euro bij autobedijf Nordic Auto. Toen een jaar later de auto werd verkocht kwam de klant erachter dat de auto een Wachten op Keuring (WOK) melding heeft gehad, een melding die schadeauto’s krijgen als ze eerst RDW gekeurd moeten worden voordat ze weer de weg op mogen.

De klant eiste daarna vierduizend euro van Nordic Auto omdat het bij de verkoop er nadeel van ondervonden zou hebben. De kantonrechter gaf de klant gelijk, maar schatte de waardevermindering lager in: op 2.000 euro.

Leasing / Tesla stelt geduld op de proef

“Het servicebeleid van Tesla wijkt sterk af van wat leaserijders gewend zijn”, zo omschrijft Lonneke van der Horst, marketingdirecteur van ALD Nederland, de huidige werkwijze van Tesla. De Amerikaanse fabrikant heeft grote moeite om alle Models 3 fatsoenlijk afgeleverd te krijgen. Enkele leasemaatschappijen hebben daarom zelf maar de aflevering ter hand genomen; zij vertrouwen er niet meer op dat Tesla de problemen snel onder controle krijgt. En dat lijkt te kloppen; de aflevering van duizenden Models 3 eind september verliep opnieuw licht chaotisch.

Vooral de leaserijders die vlak voor aflevering hoorden niet in Tilburg maar in Amsterdam verwacht te worden, reageerden geprikkeld. De gebrekkige communicatie was een doorn in het oog. Klinkt herkenbaar: het bedrijf weigert al ruim een maand om vragen van journalisten over de ondermaatse aftersales te beantwoorden.

In memoriam / Dick van Ekris

dick van ekris emil freyBMW- en Mini-dealer Dick van Ekris overleed eind september op zijn vakantieadres. Hij werd 69 jaar. Dick stond samen met zijn drie broers aan de basis van een bedrijf dat zou uitgroeien tot een van de grootste BMW- en Mini-dealers van Nederland.

“Met het overlijden van Dick van Ekris verliest de branche en BMW in het bijzonder een markant en gedreven leider”, schrijft Emil Frey – dat het bedrijf Ekris in 2006 kocht – in een reactie. “Met een gedrevenheid en enthousiasme bouwde hij Ekris uit tot de grootste BMW- en Mini-dealer van Nederland. Ook na de verkoop bleef Dick vol geestdrift het bedrijf leiden en was hij zeer actief in de dealervereniging.”

Stefanie Wurst, algemeen directeur BMW Group Nederland, herinnert zich Van Ekris als een uitstekend zakenman. “Dick heeft decennialang een grote bijdrage geleverd aan het succes van BMW en Mini in Nederland. Vastberaden, open voor tegenargumenten en altijd enthousiast. Een voortrekker die altijd vocht voor zijn klanten en zijn bedrijf. Hij was een voorbeeld voor velen.”

 

Pioniersgeest

Van Ekris was ook een bekend gezicht in de autosport, als stuwende kracht achter het succes van het dealerbedrijf in onder andere toerwagens, BMW-merkencups en de GT4-racerij. “Met zijn gedrevenheid, zijn enorme enthousiasme en sportieve instelling was Van Ekris niet alleen een mentor voor en de motor achter zijn team, maar had hij ook enorme verdiensten voor de Nederlandse autosport”, schrijft Autosport.nl.