Complexere auto’s vragen geavanceerde diagnoseapparatuur

Diagnose | Universele apparaten vragen specialistische kennis

Asim Saglam Asim Saglam
• Laatste update:
Universele apparatuur kan veel, maar niet alles. Foto:Shutterstock

Het inleren van de egr-klep en de injectoren, dat zijn wel zo’n beetje de softwarematige handelingen bij een Renault Mégane II 1.5 dCi van 15 jaar oud. Bij de nieuwste generatie, de Mégane IV met een 1.5 dCi-motor, zijn alleen al bij de motorregeleenheid achttien aanpassingen uit te voeren. Voor bijvoorbeeld het vervangen van een dynamo die ook als startmotor wordt gebruikt geldt: na vervangen eerst de draairichting softwarematig inleren. Anders start de motor niet meer. Bekijk hier het overzicht van de meest gebruikte diagnose-apparatuur.

Waar dealers direct aan het informatie-infuus van de autofabrikant hangen, heeft het universele kanaal hier een flinke uitdaging. Een jaarabonnement voor een gemiddelde universele kast – bruikbaar dus voor meerdere merken – kost weliswaar ‘slechts’ enkele honderden tot een paar duizend euro per jaar (dealerapparatuur voor één automerk al snel een paar duizend euro), maar geen enkel universeel diagnoseapparaat heeft voor een merk dezelfde mogelijkheden als het merkapparaat zelf.

Dag werk

De investeringen gaan verder dan in hard- en software, want je hebt ook personeel nodig dat in staat is om deze apparatuur te bedienen. Een ‘softwaremonteur’ heeft andere competenties dan een sleutelaar. Je hebt ze allebei nodig, want ook op de nieuwste auto’s zitten complexe mechanische onderdelen. De bezettingsgraad van de softwaremonteur is veel lager; het vervangen van een egr-klep van een VAG 1.2TDI is een dag werk, terwijl de softwarehandeling een kwartiertje kost. Iemand zoeken die beide kan is hetzelfde als kiezen voor een vierseizoenenband: minder dan de winterband in winterse omstandigheden en slechter dan de zomerband in de zomer, en vooral geschikt bij een gematigd klimaat. De nieuwere voertuigen zijn echter niet ‘gematigd’.

Wat kost dat nou?

Een jaarabonnement voor het diagnosegedeelte (software, documentatie, en helpdesk) van Bosch voor een breed universeel wagenpark kost circa 1.600 euro per jaar. Updates voor de Foxwell (software en helpdesk), eveneens een universeel diagnoseapparaat voor een breed wagenpark, kost circa 400 euro per jaar. In vergelijking met die twee: een jaarabonnement voor BMW PassThru kost circa 3.600 euro.

Dat alles betekent voor het universele bedrijf: keuzes maken. Wat wil je zelf blijven doen? De eerste investering is in diagnoseapparatuur die goed functioneert op de handelingen die je zelf wil blijven verrichten (zie kader Handelingen). Bij voorkeur kies je twee diagnoseapparaten die elkaar in voertuigendekking aanvullen. De initiële investering komt daarmee tussen de 2.000-8.000 euro, en dan zijn er nog de updates; die zijn essentieel en kosten jaarlijks tussen de 400-2.000 euro, sterk afhankelijk van het merk en model dat je kiest (en het aantal mogelijke handelingen). Welke keuze je ook maakt, er blijven altijd complexere storingen niet op te lossen zijn. Daarvoor is het essentieel samen te werken met collega-bedrijven. Verdeel je specialismen. En tegenwoordig zijn er steeds meer mogelijkheden voor diagose-op-afstand, uitgevoerd door specialisten die toegang hebben tot alle benodigde specialistische hard- en software. Sluit je aan bij een of meerdere remote diagnostics aanbieders, die invulling geven aan zaken die onderbelicht zijn in je bedrijf. Door een dergelijke bundeling van eigen kracht met die van collega-bedrijven en diagnosespecialisten, blijft de universele garagist overeind.

Handelingen

Grofweg zijn er met diagnoseapparatuur vijf typen handelingen mogelijk:

1) Onderhoudsgerelateerd (onderhoudsbeurtmelding resetten, tpms en accu’s aanmelden, ontluchten remsysteem, etc.)
2) Het bevragen van de foutgeheugens van de regeleenheden in het voertuig
3) Softwarematige behandelingen na een reparatie (zoals het resetten van de inleerwaarden van het turboregelsysteem)
4) Handelingen op dealerniveau (waaronder het updaten van de software in het voertuig en het aanmelden van een extra sleutel)
5) Geavanceerde handelingen zoals het aanmelden van gebruikte regeleenheden op een voertuig als dat niet mogelijk is met dealer­apparatuur

Diagnose | Universele apparaten vragen specialistische kennis | Automotive Online
Complexere auto’s vragen geavanceerde diagnoseapparatuur

Diagnose | Universele apparaten vragen specialistische kennis

Asim Saglam Asim Saglam
• Laatste update:
Universele apparatuur kan veel, maar niet alles. Foto:Shutterstock

Het inleren van de egr-klep en de injectoren, dat zijn wel zo’n beetje de softwarematige handelingen bij een Renault Mégane II 1.5 dCi van 15 jaar oud. Bij de nieuwste generatie, de Mégane IV met een 1.5 dCi-motor, zijn alleen al bij de motorregeleenheid achttien aanpassingen uit te voeren. Voor bijvoorbeeld het vervangen van een dynamo die ook als startmotor wordt gebruikt geldt: na vervangen eerst de draairichting softwarematig inleren. Anders start de motor niet meer. Bekijk hier het overzicht van de meest gebruikte diagnose-apparatuur.

Waar dealers direct aan het informatie-infuus van de autofabrikant hangen, heeft het universele kanaal hier een flinke uitdaging. Een jaarabonnement voor een gemiddelde universele kast – bruikbaar dus voor meerdere merken – kost weliswaar ‘slechts’ enkele honderden tot een paar duizend euro per jaar (dealerapparatuur voor één automerk al snel een paar duizend euro), maar geen enkel universeel diagnoseapparaat heeft voor een merk dezelfde mogelijkheden als het merkapparaat zelf.

Dag werk

De investeringen gaan verder dan in hard- en software, want je hebt ook personeel nodig dat in staat is om deze apparatuur te bedienen. Een ‘softwaremonteur’ heeft andere competenties dan een sleutelaar. Je hebt ze allebei nodig, want ook op de nieuwste auto’s zitten complexe mechanische onderdelen. De bezettingsgraad van de softwaremonteur is veel lager; het vervangen van een egr-klep van een VAG 1.2TDI is een dag werk, terwijl de softwarehandeling een kwartiertje kost. Iemand zoeken die beide kan is hetzelfde als kiezen voor een vierseizoenenband: minder dan de winterband in winterse omstandigheden en slechter dan de zomerband in de zomer, en vooral geschikt bij een gematigd klimaat. De nieuwere voertuigen zijn echter niet ‘gematigd’.

Wat kost dat nou?

Een jaarabonnement voor het diagnosegedeelte (software, documentatie, en helpdesk) van Bosch voor een breed universeel wagenpark kost circa 1.600 euro per jaar. Updates voor de Foxwell (software en helpdesk), eveneens een universeel diagnoseapparaat voor een breed wagenpark, kost circa 400 euro per jaar. In vergelijking met die twee: een jaarabonnement voor BMW PassThru kost circa 3.600 euro.

Dat alles betekent voor het universele bedrijf: keuzes maken. Wat wil je zelf blijven doen? De eerste investering is in diagnoseapparatuur die goed functioneert op de handelingen die je zelf wil blijven verrichten (zie kader Handelingen). Bij voorkeur kies je twee diagnoseapparaten die elkaar in voertuigendekking aanvullen. De initiële investering komt daarmee tussen de 2.000-8.000 euro, en dan zijn er nog de updates; die zijn essentieel en kosten jaarlijks tussen de 400-2.000 euro, sterk afhankelijk van het merk en model dat je kiest (en het aantal mogelijke handelingen). Welke keuze je ook maakt, er blijven altijd complexere storingen niet op te lossen zijn. Daarvoor is het essentieel samen te werken met collega-bedrijven. Verdeel je specialismen. En tegenwoordig zijn er steeds meer mogelijkheden voor diagose-op-afstand, uitgevoerd door specialisten die toegang hebben tot alle benodigde specialistische hard- en software. Sluit je aan bij een of meerdere remote diagnostics aanbieders, die invulling geven aan zaken die onderbelicht zijn in je bedrijf. Door een dergelijke bundeling van eigen kracht met die van collega-bedrijven en diagnosespecialisten, blijft de universele garagist overeind.

Handelingen

Grofweg zijn er met diagnoseapparatuur vijf typen handelingen mogelijk:

1) Onderhoudsgerelateerd (onderhoudsbeurtmelding resetten, tpms en accu’s aanmelden, ontluchten remsysteem, etc.)
2) Het bevragen van de foutgeheugens van de regeleenheden in het voertuig
3) Softwarematige behandelingen na een reparatie (zoals het resetten van de inleerwaarden van het turboregelsysteem)
4) Handelingen op dealerniveau (waaronder het updaten van de software in het voertuig en het aanmelden van een extra sleutel)
5) Geavanceerde handelingen zoals het aanmelden van gebruikte regeleenheden op een voertuig als dat niet mogelijk is met dealer­apparatuur