In de werkplaats | Harrie Arendsen Hengelo zet duo aan de brug

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met zichtbaar genoegen geeft Harry Brouwer, aftersalescoördinator bij Harrie Arendsen, een rondleiding door de vorig jaar gebouwde vestiging in Hengelo. Het pand is voorzien van de nieuwste groene en milieuvriendelijke snufjes: duurzaamheid stond bij het ontwerp voorop. Een ander uitgangspunt, dat vooral in de ruime en lichte werkplaats is terug te vinden, is het concept van Volvo Personal Service. “Wij stappen af van het idee dat een klant een auto  ‘s morgens vroeg brengt en in de middag weer ophaalt”, legt Brouwer uit. “De hele routing is erop ingericht dat de auto zo vlot mogelijk wordt gerepareerd of zijn beurt krijgt. Dat doen we door te werken met teams van twee monteurs. Ondertussen kan de eigenaar van de auto een uurtje lezen of werken in een van de klantenruimtes.” 

Nieuw en brandschoon

In de werkplaats oogt alles nieuw en brandschoon. Er staan dertien stempelbruggen van Autop Stenhoj, waarvan twee met verlengde oprijplaten. Eén daarvan is voorzien van een Hoffman Geoliner 3D- uitlijner. “Een zeer gebruiksvriendelijk apparaat”, oordeelt Brouwer. “Vroeger was uitlijnen echt nog zo’n klus erbij, maar hiermee gaat het razendsnel. Daarmee is het een standaardhandeling geworden. Aan weerszijden van elke brug hangen twee slangen: stroom en lucht voor elke monteur. Tegen de wand hangt een uitgebreide, dubbele set gereedschap. Elke monteur – door Brouwer consequent ‘personal service technician’ of pst’er genoemd – heeft een eigen terminal en ook die is tegen de wand bevestigd. Daarop is het digitale planbord beschikbaar, maar daar kunnen ook de diagnoses worden uitgelezen. Elke brug heeft een eigen diagnosetester en daarnaast heeft het bedrijf nog een Texa diagnoseapparaat voor het geval er een keer een ‘vreemd merk’ in de werkplaats komt. In plaats van gereedschapskarren zijn er karretjes waar de monteurs tijdens een reparatie hun gereedschap of onderdelen op kunnen leggen. Na elke reparatie of beurt wordt alle gereedschap weer teruggehangen in de wandkast. Het bedrijf beschikt over twee apparaten voor airco-service: een Ecotechnics voor R134a en een Robinair voor R1234yf. Het nieuwe koelgas wordt bij de Volvo-dealer al bij zo’n 40 procent van de aircobeurten gebruikt. 

Harry Brouwer

P19 Harry BrouwerBouwjaar: 1960
Opleiding: MTS werktuigbouw, autotechniek, diverse managementcursussen
Loopbaan: 20 jaar beroepsmilitair, daarna meerdere functies in de truckwereld, waaronder DAF. Sinds 2015 aftersalescoördinator bij Harrie Arendsen
Thuis: getrouwd, vier kinderen

De vestigingen van Harrie Arendsen hebben een gezamenlijk bandenhotel. In de vestiging Hengelo worden zo’n duizend bandenwissels per jaar uitgevoerd en daarom is er een ergonomische bandenstraat ingericht, waarbij het wiel niet getild hoeft te worden tussen het afnemen, monteren en balanceren. Voor de steeds vaker voorkomende 21 en 22 inch-banden is een speciaal apparaat aangeschaft, een Hoffman Monty 8300p. 

In een compact magazijn van 70 vierkante meter worden de meest courante onderdelen op voorraad gehouden. Brouwer: “Kenmerk van Volvo Personal Service is dat we heel strak plannen. We bestellen dus vooraf per auto de benodigde onderdelen. Het komt maar heel zelden voor dat we iets extra moeten bijbestellen.” 

Hoge productiviteit

Belangrijke vraag bij zo’n vernieuwend werkplaatsconcept is natuurlijk of de pst-duo’s niet veel duurder zijn dan één monteur. Brouwer legt de nadruk op de voordelen. “We houden het proces scherp in de gaten. Als een team zijn productienorm niet haalt, dan zoeken we direct naar oorzaak en mogelijke oplossingen. Zo halen we een zeer hoge productiviteit. En heel belangrijk: ook voor de pst’ers is het fijn werken, want ze krijgen veel verantwoordelijkheid, ze leren van elkaar en ze hebben rechtstreeks contact met de klant. Die krijgt na afloop van de reparatie of beurt door de pst’er zelf de autosleutels en de factuur overhandigd, met uitleg over de werkzaamheden. Dat schept vertrouwen. Het is net als in een ziekenhuis: daar heb je ook het liefst dat de arts zelf vertelt hoe een operatie is verlopen.” 

Harrie Arendsen is een familiebedrijf met vijf Volvo dealervestigingen in Zevenaar, Ruurlo, Doetinchem, Almelo en Hengelo. De laatste twee vestigingen werden in 2014 overgenomen uit de boedel van het failliete Koops Furness. In Zevenaar en Hengelo wordt al gewerkt volgens het concept van Volvo Personal Service: de andere vestigingen volgen uiterlijk in 2019. Dit jaar bestaat het bedrijf 50 jaar. 

DE KENGETALLEN
H
arrie Arendsen Hengelo // aantal medewerkers: 30 (incl. verkoop) // aantal hefbruggen: 13 // aantal diagnosetesters: 14 // aantal doorgangen: 250 per week // oppervlakte werkplaats: 700 m² // aantal verkochte banden: 2.500 per jaar // aantal verkochte liters olie: 20.000 per jaar // aantal APK-keuringen: 1.500 per jaar

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats | Harrie Arendsen Hengelo zet duo aan de brug | Automotive Online

In de werkplaats | Harrie Arendsen Hengelo zet duo aan de brug

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met zichtbaar genoegen geeft Harry Brouwer, aftersalescoördinator bij Harrie Arendsen, een rondleiding door de vorig jaar gebouwde vestiging in Hengelo. Het pand is voorzien van de nieuwste groene en milieuvriendelijke snufjes: duurzaamheid stond bij het ontwerp voorop. Een ander uitgangspunt, dat vooral in de ruime en lichte werkplaats is terug te vinden, is het concept van Volvo Personal Service. “Wij stappen af van het idee dat een klant een auto  ‘s morgens vroeg brengt en in de middag weer ophaalt”, legt Brouwer uit. “De hele routing is erop ingericht dat de auto zo vlot mogelijk wordt gerepareerd of zijn beurt krijgt. Dat doen we door te werken met teams van twee monteurs. Ondertussen kan de eigenaar van de auto een uurtje lezen of werken in een van de klantenruimtes.” 

Nieuw en brandschoon

In de werkplaats oogt alles nieuw en brandschoon. Er staan dertien stempelbruggen van Autop Stenhoj, waarvan twee met verlengde oprijplaten. Eén daarvan is voorzien van een Hoffman Geoliner 3D- uitlijner. “Een zeer gebruiksvriendelijk apparaat”, oordeelt Brouwer. “Vroeger was uitlijnen echt nog zo’n klus erbij, maar hiermee gaat het razendsnel. Daarmee is het een standaardhandeling geworden. Aan weerszijden van elke brug hangen twee slangen: stroom en lucht voor elke monteur. Tegen de wand hangt een uitgebreide, dubbele set gereedschap. Elke monteur – door Brouwer consequent ‘personal service technician’ of pst’er genoemd – heeft een eigen terminal en ook die is tegen de wand bevestigd. Daarop is het digitale planbord beschikbaar, maar daar kunnen ook de diagnoses worden uitgelezen. Elke brug heeft een eigen diagnosetester en daarnaast heeft het bedrijf nog een Texa diagnoseapparaat voor het geval er een keer een ‘vreemd merk’ in de werkplaats komt. In plaats van gereedschapskarren zijn er karretjes waar de monteurs tijdens een reparatie hun gereedschap of onderdelen op kunnen leggen. Na elke reparatie of beurt wordt alle gereedschap weer teruggehangen in de wandkast. Het bedrijf beschikt over twee apparaten voor airco-service: een Ecotechnics voor R134a en een Robinair voor R1234yf. Het nieuwe koelgas wordt bij de Volvo-dealer al bij zo’n 40 procent van de aircobeurten gebruikt. 

Harry Brouwer

P19 Harry BrouwerBouwjaar: 1960
Opleiding: MTS werktuigbouw, autotechniek, diverse managementcursussen
Loopbaan: 20 jaar beroepsmilitair, daarna meerdere functies in de truckwereld, waaronder DAF. Sinds 2015 aftersalescoördinator bij Harrie Arendsen
Thuis: getrouwd, vier kinderen

De vestigingen van Harrie Arendsen hebben een gezamenlijk bandenhotel. In de vestiging Hengelo worden zo’n duizend bandenwissels per jaar uitgevoerd en daarom is er een ergonomische bandenstraat ingericht, waarbij het wiel niet getild hoeft te worden tussen het afnemen, monteren en balanceren. Voor de steeds vaker voorkomende 21 en 22 inch-banden is een speciaal apparaat aangeschaft, een Hoffman Monty 8300p. 

In een compact magazijn van 70 vierkante meter worden de meest courante onderdelen op voorraad gehouden. Brouwer: “Kenmerk van Volvo Personal Service is dat we heel strak plannen. We bestellen dus vooraf per auto de benodigde onderdelen. Het komt maar heel zelden voor dat we iets extra moeten bijbestellen.” 

Hoge productiviteit

Belangrijke vraag bij zo’n vernieuwend werkplaatsconcept is natuurlijk of de pst-duo’s niet veel duurder zijn dan één monteur. Brouwer legt de nadruk op de voordelen. “We houden het proces scherp in de gaten. Als een team zijn productienorm niet haalt, dan zoeken we direct naar oorzaak en mogelijke oplossingen. Zo halen we een zeer hoge productiviteit. En heel belangrijk: ook voor de pst’ers is het fijn werken, want ze krijgen veel verantwoordelijkheid, ze leren van elkaar en ze hebben rechtstreeks contact met de klant. Die krijgt na afloop van de reparatie of beurt door de pst’er zelf de autosleutels en de factuur overhandigd, met uitleg over de werkzaamheden. Dat schept vertrouwen. Het is net als in een ziekenhuis: daar heb je ook het liefst dat de arts zelf vertelt hoe een operatie is verlopen.” 

Harrie Arendsen is een familiebedrijf met vijf Volvo dealervestigingen in Zevenaar, Ruurlo, Doetinchem, Almelo en Hengelo. De laatste twee vestigingen werden in 2014 overgenomen uit de boedel van het failliete Koops Furness. In Zevenaar en Hengelo wordt al gewerkt volgens het concept van Volvo Personal Service: de andere vestigingen volgen uiterlijk in 2019. Dit jaar bestaat het bedrijf 50 jaar. 

DE KENGETALLEN
H
arrie Arendsen Hengelo // aantal medewerkers: 30 (incl. verkoop) // aantal hefbruggen: 13 // aantal diagnosetesters: 14 // aantal doorgangen: 250 per week // oppervlakte werkplaats: 700 m² // aantal verkochte banden: 2.500 per jaar // aantal verkochte liters olie: 20.000 per jaar // aantal APK-keuringen: 1.500 per jaar

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.