Snelheid, service en software

In de werkplaats: het succesrecept van Autoservice Valentijn

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autotechnicus, apk-keurmeester, magazijnman en werkplaatsreceptionist: tijdens zijn loopbaan heeft Adrie Valentijn zo’n beetje alle aftersalesfuncties binnen het autobedrijf bekleed. Hij startte ooit bij een universeel bedrijf, werkte jarenlang voor de Renault-organisatie en begon in 2011 voor zichzelf. Dat ging stapje voor stapje, vertelt hij vanuit zijn splinternieuwe pand aan de Valeton in Zaltbommel. “Ik had een halletje in een bedrijfsverzamelgebouw en elke keer als de omzet groeide, huurde ik een extra hal en kwam er een monteur bij. Logistiek was dat allemaal niet zo handig, dus toen heb ik de knoop doorgehakt en voor nieuwbouw gekozen.” Omdat Valentijn alleen onderhoud, reparatie en apk verzorgt en geen showroom heeft, moest de werkplaats het visitekaartje van het bedrijf worden. Efficiënt ruimtegebruik, lage energiekosten en gebruiksvriendelijkheid stonden bovenaan de wensenlijst. De werkplaats is modern en strak ingericht, met lichte vloeren en muren. Elke werkplek heeft een eigen overheaddeur. “We hebben eerst de optimale indeling en routing bepaald en vervolgens de rest van het pand er omheen getek

end. Alle leidingen lopen over de muren, zodat de vloeren helemaal vrij zijn. Nergens liggen kabels en snoeren en uitlezen en testen doen we met een pc en een draadloos Bluetooth-toetsenbord vanuit de auto. De oppervlakte van de werkplaats is relatief bescheiden, maar ik denk dat we er op deze manier het maximale uit hebben gehaald.”

valentijnpasfoto

Adrie Valentijn

Bouwjaar: 1970
Opleiding: eerste autotechnicus, technisch specialist, apk keurmeester, diverse trainingen van Renault, AutoNiveau en Frank Bouman
Loopbaan: universeel autobedrijf, diverse Renault-dealers, Autoservice Valentijn
Thuis: getrouwd, zoon en dochter

Discipline

Niet alleen de indeling van de werkplaats is efficiënt, ook de energiehuishouding is gericht op besparing. In het dak van de werkplaats zijn lichtstraten aangebracht en overal is ledverlichting gemonteerd. “In een bestaande werkplaats is het duur om tl-balken door ledlampen te vervangen, maar bij nieuwbouw valt de meerprijs erg mee, dus dat moet je altijd doen. We besparen jaarlijks veel geld op de energierekening. Met alle verlichting aan is het stroomverbruik slechts 1.400 Watt.” Equipment en gereedschap hebben een vaste plek en iedereen wordt geacht zijn eigen werkplek en spullen op te ruimen. “Daar moet ik wel een beetje bovenop zitten, maar als er niet regelmatig wordt opgeruimd, wordt een werkplaats snel rommelig en dat wil ik niet. De vloer wordt drie keer per week schoongemaakt. Dat kost geld, maar klanten zeggen regelmatigdat de werkplaats wel nieuw lijkt, dus het is het waard.” Wat opvalt, is dat het bedrijf zo veel mogelijk heeft gekozen voor duurzame en hoogwaardige apparatuur. “Een modern universeel auto-bedrijf moet zijn eigen broek kunnen ophouden”, vindt Valentijn. “Daar hoort goede apparatuur bij. Het gaat langer mee en het werkt fijner. Bovendien wil ik zo onafhankelijk mogelijk van anderen zijn. Met onze diagnoseapparatuur dekken we 99 procent van het wagenpark. We hebben apparatuur van Bosch, Delphi, Launch, Snap-On en merk-specifieke systemen voor VAG, Mercedes-Benz en Renault. Aircoservice, automaatspoelen, bandenservice en uitlijnen doen we ook, want wat je zelf kan, hoef je niet in te kopen.” Naast moderne equipment investeert de ondernemer in goed opgeleide medewerkers. “Bij ons werken alleen maar technisch specialisten. Dat komt zelfs bij merkdealers niet vaak voor. Verder organiseren we maandelijks technische avonden waar we elkaar nieuwe dingen leren. Nieuwe vakkennis leren en delen is noodzakelijk, want autotechniek ontwikkelt zich razendsnel. Iedereen gaat regelmatig op training, bijvoorbeeld bij Autoniveau of bij Frank Bouman. Daar reserveren we elke twee maanden een dag of een dagdeel voor.”

Mini-teststraat

De eerste apk is voor veel autobezitters het signaal om het merkgebonden kanaal te verlaten. In de werkplaats van Autoservice Valentijn is het wagenpark opvallend jong. “Het gemiddelde bouwjaar ligt tussen 2008 en 2013, maar we werken ook aan auto’s die binnen de fabrieksgarantie vallen. Die onderhouden we exact volgens de fabrieksvoorschriften en met originele onderdelen, zodat klanten recht houden op garantie. Daar gaan we best ver in, want naast twee bulk-vaten met 5w30 en 5w40 olie hebben we acht verschillende soorten 5w30 op voorraad die aan de merkspecifieke eisen voldoen.” Voor de apk is een aparte werkplek gereserveerd. Het is een mini-teststraat met een Arex rollenremtestbank en een vierkoloms hefbrug waarop de keurmeesters alle controles kunnen uitvoeren. Ook de emissie-apparatuur en de koplamptester, wederom van Arex, hebben een vaste plek naast de brug. Vorig jaar deed het bedrijf 2.800 apk’s, dit jaar worden dat er naar verwachting zo’n 3.000. “We hebben vrij regelmatig steekproeven, maar dat gaat eigenlijk altijd goed. We nemen de apk heel serieus. Iedereen ziet weleens iets over het hoofd, maar als je nauwkeurig werkt, gebeurt dat niet vaak.” Van de apk-klanten komt één op de vijf spontaan langs. “We adverteren met keuren zonder afspraak en daar maken veel mensen gebruik van. Het aantal ongeplande keuringen loopt wel wat terug; mensen maken tegenwoordig vaker een afspraak of combineren de apk met onderhoud.” Afhankelijk van het bouwjaar en het soort auto duurt een keuring gemiddeld twintig tot dertig minuten. Daar wordt niemand voor vrij gepland, dus dat komt bovenop de normale werklast. “We hebben zes monteurs, maar de chef werkplaats is niet ingepland, dus hij kan meestal bijspringen als het druk is.” 

Ik weet zeker dat we zonder onze ict-oplossingen nooit zo snel waren gegroeid.

App

In de krimpende aftersalesmarkt is het vechten om klanten. Volgens Adrie Valentijn is een moderne werkplaats met moderne apparatuur niet genoeg in de strijd om de aftersalesklant. Service en slim gebruik van ict-systemen verkleinen de afstand tot de klant en vergroten de klantenbinding, vindt hij. “We maken zo veel mogelijk gebruik van ict-oplossingen. We hebben een online plansysteem, doen veel met social media en hebben onze eigen app via Autosociaal. Met de app krijgen klanten automatisch bericht als hun auto onderhoud of een apk nodig heeft. Ze kunnen vervolgens via de app zelf een afspraak inplannen, daar hoeven wij niets aan te doen. Dat bespaart ons veel tijd die we voor andere zaken kunnen gebruiken.” Ook tijdens reparaties en keuringen verlopen klantcontacten steeds vaker via de app. “Dat is handig, want we kunnen meteen foto’s van versleten of defecte onderdelen toevoegen, plus een overzicht van de verwachte reparatiekosten. Als je belt, zijn mensen vaak niet meteen bereikbaar of komt het niet uit. Via de app reageren ze sneller, want daar kijken ze de hele dag op.” Op de onlangs gelanceerde nieuwe website staan opvallend veel video’s en foto’s van de werkplaats. “Op die manier krijgen nieuwe klanten alvast een beetje gevoel bij ons bedrijf. We laten graag zien wat we doen en wat we kunnen, en internet is een laagdrempelige manier om onszelf te presenteren, dus waarom zouden we die kans laten liggen?”

valentijnmidden

Investeren 

Valentijn merkt dat klanten steeds gevoeliger worden voor service en aanvullende diensten. “Je moet als autobedrijf zorgen dat je klanten benadert op manier die bij ze past en op het moment dat het past. Daarom zijn we altijd ’s avonds open. Klanten kunnen de auto halen en brengen wanneer het ze uitkomt en buiten openingstijden staat ons telefoonnummer standaard doorgeschakeld. Als klanten bellen, krijgen ze altijd iemand aan de lijn.” Nieuwe technologie is volgens Valentijn onmisbaar voor zijn bedrijf. “Ik weet zeker dat we zonder alle ict-oplossingen nooit zo snel waren gegroeid. Het vergroot de klantvriendelijkheid en het bespaart ons veel tijd.” De Bommelse ondernemer probeert graag nieuwe dingen uit, of het nu gaat om nieuwe software of de aanschaf van nieuwe equipment. De nieuwste toevoeging aan de werkplaats is een geavanceerd 3D uitlijnsysteem. “Uitlijnen besteedden we vroeger uit, maar dat kostte 15 duizend euro per jaar, plus de tijd voor heen en weer rijden en wachten. Ondernemen is rekenen, dus heb ik de investering en de verwachte opbrengst van een eigen uitlijnapparaat berekend, en dat kon uit. We hebben nu een Vamag New Dimension 3D met camera’s aan het plafond. Het is een wat duurder systeem, maar het werkt heel snel. Een meting kost een paar minuten en de auto hoeft niet heen en weer te rijden. We doen tegenwoordig standaard een meting als een auto binnenkomt voor onderhoud. Als de wielstanden verkeerd zijn, geven we klanten een rapport en de waarschuwing dat de banden scheef afslijten. Veel mensen laten de auto dan uitlijnen. Sinds we het apparaat hebben, verkopen we gemiddeld drie uitlijningen per dag.”

Autoservice Valentijn

In vijf jaar groeide het universele auto-bedrijf van Adrie Valentijn uit van een eenmanszaak in een bescheiden bedrijfshal tot een full-service autobedrijf met zes medewerkers en een hypermoderne werkplaats. Onderhoud, reparatie en apk zijn de hoofd-activiteiten, aangevuld met aircoservice, automaatspoelen, bandenservice, diagnose en uitlijnen. De oprichter/eigenaar investeert doorlopend in nieuwe equipment en in vernieuwende diensten zoals een online plannings-systeem, een interactieve website en een eigen app waarmee klanten zelf afspraken kunnen inplannen.

De kengetallen Autoservice Valentijn Zaltbommel // aantal medewerkers: 7 // aantal hefbruggen: 7 // aantal doorgangen: 5.000-5.500 per jaar // aantal apk’s per jaar: 2.800-3.000 // oppervlakte werkplaats totaal: 500 m2 // 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats: het succesrecept van Autoservice Valentijn | Automotive Online
Snelheid, service en software

In de werkplaats: het succesrecept van Autoservice Valentijn

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autotechnicus, apk-keurmeester, magazijnman en werkplaatsreceptionist: tijdens zijn loopbaan heeft Adrie Valentijn zo’n beetje alle aftersalesfuncties binnen het autobedrijf bekleed. Hij startte ooit bij een universeel bedrijf, werkte jarenlang voor de Renault-organisatie en begon in 2011 voor zichzelf. Dat ging stapje voor stapje, vertelt hij vanuit zijn splinternieuwe pand aan de Valeton in Zaltbommel. “Ik had een halletje in een bedrijfsverzamelgebouw en elke keer als de omzet groeide, huurde ik een extra hal en kwam er een monteur bij. Logistiek was dat allemaal niet zo handig, dus toen heb ik de knoop doorgehakt en voor nieuwbouw gekozen.” Omdat Valentijn alleen onderhoud, reparatie en apk verzorgt en geen showroom heeft, moest de werkplaats het visitekaartje van het bedrijf worden. Efficiënt ruimtegebruik, lage energiekosten en gebruiksvriendelijkheid stonden bovenaan de wensenlijst. De werkplaats is modern en strak ingericht, met lichte vloeren en muren. Elke werkplek heeft een eigen overheaddeur. “We hebben eerst de optimale indeling en routing bepaald en vervolgens de rest van het pand er omheen getek

end. Alle leidingen lopen over de muren, zodat de vloeren helemaal vrij zijn. Nergens liggen kabels en snoeren en uitlezen en testen doen we met een pc en een draadloos Bluetooth-toetsenbord vanuit de auto. De oppervlakte van de werkplaats is relatief bescheiden, maar ik denk dat we er op deze manier het maximale uit hebben gehaald.”

valentijnpasfoto

Adrie Valentijn

Bouwjaar: 1970
Opleiding: eerste autotechnicus, technisch specialist, apk keurmeester, diverse trainingen van Renault, AutoNiveau en Frank Bouman
Loopbaan: universeel autobedrijf, diverse Renault-dealers, Autoservice Valentijn
Thuis: getrouwd, zoon en dochter

Discipline

Niet alleen de indeling van de werkplaats is efficiënt, ook de energiehuishouding is gericht op besparing. In het dak van de werkplaats zijn lichtstraten aangebracht en overal is ledverlichting gemonteerd. “In een bestaande werkplaats is het duur om tl-balken door ledlampen te vervangen, maar bij nieuwbouw valt de meerprijs erg mee, dus dat moet je altijd doen. We besparen jaarlijks veel geld op de energierekening. Met alle verlichting aan is het stroomverbruik slechts 1.400 Watt.” Equipment en gereedschap hebben een vaste plek en iedereen wordt geacht zijn eigen werkplek en spullen op te ruimen. “Daar moet ik wel een beetje bovenop zitten, maar als er niet regelmatig wordt opgeruimd, wordt een werkplaats snel rommelig en dat wil ik niet. De vloer wordt drie keer per week schoongemaakt. Dat kost geld, maar klanten zeggen regelmatigdat de werkplaats wel nieuw lijkt, dus het is het waard.” Wat opvalt, is dat het bedrijf zo veel mogelijk heeft gekozen voor duurzame en hoogwaardige apparatuur. “Een modern universeel auto-bedrijf moet zijn eigen broek kunnen ophouden”, vindt Valentijn. “Daar hoort goede apparatuur bij. Het gaat langer mee en het werkt fijner. Bovendien wil ik zo onafhankelijk mogelijk van anderen zijn. Met onze diagnoseapparatuur dekken we 99 procent van het wagenpark. We hebben apparatuur van Bosch, Delphi, Launch, Snap-On en merk-specifieke systemen voor VAG, Mercedes-Benz en Renault. Aircoservice, automaatspoelen, bandenservice en uitlijnen doen we ook, want wat je zelf kan, hoef je niet in te kopen.” Naast moderne equipment investeert de ondernemer in goed opgeleide medewerkers. “Bij ons werken alleen maar technisch specialisten. Dat komt zelfs bij merkdealers niet vaak voor. Verder organiseren we maandelijks technische avonden waar we elkaar nieuwe dingen leren. Nieuwe vakkennis leren en delen is noodzakelijk, want autotechniek ontwikkelt zich razendsnel. Iedereen gaat regelmatig op training, bijvoorbeeld bij Autoniveau of bij Frank Bouman. Daar reserveren we elke twee maanden een dag of een dagdeel voor.”

Mini-teststraat

De eerste apk is voor veel autobezitters het signaal om het merkgebonden kanaal te verlaten. In de werkplaats van Autoservice Valentijn is het wagenpark opvallend jong. “Het gemiddelde bouwjaar ligt tussen 2008 en 2013, maar we werken ook aan auto’s die binnen de fabrieksgarantie vallen. Die onderhouden we exact volgens de fabrieksvoorschriften en met originele onderdelen, zodat klanten recht houden op garantie. Daar gaan we best ver in, want naast twee bulk-vaten met 5w30 en 5w40 olie hebben we acht verschillende soorten 5w30 op voorraad die aan de merkspecifieke eisen voldoen.” Voor de apk is een aparte werkplek gereserveerd. Het is een mini-teststraat met een Arex rollenremtestbank en een vierkoloms hefbrug waarop de keurmeesters alle controles kunnen uitvoeren. Ook de emissie-apparatuur en de koplamptester, wederom van Arex, hebben een vaste plek naast de brug. Vorig jaar deed het bedrijf 2.800 apk’s, dit jaar worden dat er naar verwachting zo’n 3.000. “We hebben vrij regelmatig steekproeven, maar dat gaat eigenlijk altijd goed. We nemen de apk heel serieus. Iedereen ziet weleens iets over het hoofd, maar als je nauwkeurig werkt, gebeurt dat niet vaak.” Van de apk-klanten komt één op de vijf spontaan langs. “We adverteren met keuren zonder afspraak en daar maken veel mensen gebruik van. Het aantal ongeplande keuringen loopt wel wat terug; mensen maken tegenwoordig vaker een afspraak of combineren de apk met onderhoud.” Afhankelijk van het bouwjaar en het soort auto duurt een keuring gemiddeld twintig tot dertig minuten. Daar wordt niemand voor vrij gepland, dus dat komt bovenop de normale werklast. “We hebben zes monteurs, maar de chef werkplaats is niet ingepland, dus hij kan meestal bijspringen als het druk is.” 

Ik weet zeker dat we zonder onze ict-oplossingen nooit zo snel waren gegroeid.

App

In de krimpende aftersalesmarkt is het vechten om klanten. Volgens Adrie Valentijn is een moderne werkplaats met moderne apparatuur niet genoeg in de strijd om de aftersalesklant. Service en slim gebruik van ict-systemen verkleinen de afstand tot de klant en vergroten de klantenbinding, vindt hij. “We maken zo veel mogelijk gebruik van ict-oplossingen. We hebben een online plansysteem, doen veel met social media en hebben onze eigen app via Autosociaal. Met de app krijgen klanten automatisch bericht als hun auto onderhoud of een apk nodig heeft. Ze kunnen vervolgens via de app zelf een afspraak inplannen, daar hoeven wij niets aan te doen. Dat bespaart ons veel tijd die we voor andere zaken kunnen gebruiken.” Ook tijdens reparaties en keuringen verlopen klantcontacten steeds vaker via de app. “Dat is handig, want we kunnen meteen foto’s van versleten of defecte onderdelen toevoegen, plus een overzicht van de verwachte reparatiekosten. Als je belt, zijn mensen vaak niet meteen bereikbaar of komt het niet uit. Via de app reageren ze sneller, want daar kijken ze de hele dag op.” Op de onlangs gelanceerde nieuwe website staan opvallend veel video’s en foto’s van de werkplaats. “Op die manier krijgen nieuwe klanten alvast een beetje gevoel bij ons bedrijf. We laten graag zien wat we doen en wat we kunnen, en internet is een laagdrempelige manier om onszelf te presenteren, dus waarom zouden we die kans laten liggen?”

valentijnmidden

Investeren 

Valentijn merkt dat klanten steeds gevoeliger worden voor service en aanvullende diensten. “Je moet als autobedrijf zorgen dat je klanten benadert op manier die bij ze past en op het moment dat het past. Daarom zijn we altijd ’s avonds open. Klanten kunnen de auto halen en brengen wanneer het ze uitkomt en buiten openingstijden staat ons telefoonnummer standaard doorgeschakeld. Als klanten bellen, krijgen ze altijd iemand aan de lijn.” Nieuwe technologie is volgens Valentijn onmisbaar voor zijn bedrijf. “Ik weet zeker dat we zonder alle ict-oplossingen nooit zo snel waren gegroeid. Het vergroot de klantvriendelijkheid en het bespaart ons veel tijd.” De Bommelse ondernemer probeert graag nieuwe dingen uit, of het nu gaat om nieuwe software of de aanschaf van nieuwe equipment. De nieuwste toevoeging aan de werkplaats is een geavanceerd 3D uitlijnsysteem. “Uitlijnen besteedden we vroeger uit, maar dat kostte 15 duizend euro per jaar, plus de tijd voor heen en weer rijden en wachten. Ondernemen is rekenen, dus heb ik de investering en de verwachte opbrengst van een eigen uitlijnapparaat berekend, en dat kon uit. We hebben nu een Vamag New Dimension 3D met camera’s aan het plafond. Het is een wat duurder systeem, maar het werkt heel snel. Een meting kost een paar minuten en de auto hoeft niet heen en weer te rijden. We doen tegenwoordig standaard een meting als een auto binnenkomt voor onderhoud. Als de wielstanden verkeerd zijn, geven we klanten een rapport en de waarschuwing dat de banden scheef afslijten. Veel mensen laten de auto dan uitlijnen. Sinds we het apparaat hebben, verkopen we gemiddeld drie uitlijningen per dag.”

Autoservice Valentijn

In vijf jaar groeide het universele auto-bedrijf van Adrie Valentijn uit van een eenmanszaak in een bescheiden bedrijfshal tot een full-service autobedrijf met zes medewerkers en een hypermoderne werkplaats. Onderhoud, reparatie en apk zijn de hoofd-activiteiten, aangevuld met aircoservice, automaatspoelen, bandenservice, diagnose en uitlijnen. De oprichter/eigenaar investeert doorlopend in nieuwe equipment en in vernieuwende diensten zoals een online plannings-systeem, een interactieve website en een eigen app waarmee klanten zelf afspraken kunnen inplannen.

De kengetallen Autoservice Valentijn Zaltbommel // aantal medewerkers: 7 // aantal hefbruggen: 7 // aantal doorgangen: 5.000-5.500 per jaar // aantal apk’s per jaar: 2.800-3.000 // oppervlakte werkplaats totaal: 500 m2 // 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.