`BUITENSTAANDER` MENNO RENES (41) GENIET VAN VERANDERING IN DE SECTOR

‘blijkbaar raken we de juiste snaar’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Een prepaid auto? Het is niet zo gek dat juist Renes met zo’n alternatief businessmodel komt. De 41-jarige betaalde ooit zijn studie Bedrijfskunde door bij te verdienen als autoverkoper bij een dealerbedrijf. Aansluitend werkte hij eerst in de telecom. “ Spannende jaren: mobiel bellen kwam net op en oude monopolisten zagen allerlei jonge honden hun nieuwe markt bestormen.” In die tijd pikte hij het fenomeen ‘prepaid bellen’ op. Dat liet hem niet meer los. Ook niet toen hij achtereenvolgens in sportmarketing ging werken (onder meer voor de Eredivisie) en in 2011 voor zichzelf begon als bedrijfsadviseur. Theo van Kouwen en Frank Vaneman van Van Kouwen dealergroep uit regio Amsterdam werden klant. “Via hen kwam ik na pakweg 25 jaar terug in de autowereld. Daarmee was de cirkel rond.” Naast alle dingen die wél waren veranderd zag Renes vooral veel oude patronen. “De manier van denken was nog erg vanuit de aanbieders: bedrijven die op allerlei manieren vastzitten. Aan vastgoed, locaties, manieren van werken en tijdrovende processen. Alles duurt zo enorm lang. En waarom zou bijvoorbeeld een leasecontract 36 of 48 maanden moeten lopen? Ik miste vooral de innovatie vanuit de klant gedacht.”

Vamos automobiliteit

Vamos is eigendom van Menno Renes, Theo van Kouwen en Frank Vaneman. Naast Renes telt het één servicemedewerker en vier ‘ambassadeurs’. Het is gelieerd aan de Amsterdamse dealergroep Van Kouwen (Opel, Chevrolet, Kia, Alfa Romeo, Fiat) maar werkt landelijk en merkonafhankelijk. Sinds de start in maart staat de teller op 70 auto’s. Target voor eind 2015 is 150. En daarna? “Ik help liever 500 klanten die we goed 24/7 kunnen bedienen dan 5.000 met een boel stress en formele processen. Maar als er een grote partij aanhaakt, liefst van buiten de sector, wie weet is de sky dan wel de limit” , aldus Renes.

Leren van andere sectoren

Renes probeert lessen uit andere sectoren toe te passen in automotive. “Kijk naar de reiswereld” , schetst hij. “Vroeger was Oad marktleider. Maar door te laat online te gaan, misten ze de boot, vielen ze om en namen bedrijven als booking.com de markt over.” Vamos mikt op ondernemers die behoefte hebben aan snelheid en flexibiliteit. “Want in de snelle wereld van tegenwoordig weet je vaak vandaag nog niet wat voor auto je over twee, drie maanden nodig hebt. Dan is Vamos een uitkomst.” Het prepaid-aanbod en daarnaast sinds kort ook een abonnementsvorm – vult het ‘t gat tussen kortlopende huurcontracten en lange leaseovereenkomsten. Voor de uitvoering kan Renes terugvallen op Van Kouwen. “En met de Vamos-app heb je als prepaid-klant altijd actueel inzicht in je complete auto(park) én verbruiksstatus. Net als bij je mobiele telefoon.”

Hoge conversie

En de prijs? “De flexibiliteit die we bieden betekent voor ons uiteraard extra risico, en kost de klant daardoor ook wat extra” , erkent Renes. “Maar we willen maximaal 15 procent duurder zijn dan een vergelijkbare auto op een leasecontract. De klanten die wij trekken hebben dat er voor over. Ze snappen ons verhaal en waarderen onze flexibiliteit.” Renes is ‘vrolijk verstorend’ en vooral trots op zijn hoge conversie. “Van al onze leads wordt 60 tot 70 procent een deal. Het slaat aan, dat is heerlijk. Blijkbaar raken we de juiste snaar.”

‘blijkbaar raken we de juiste snaar’ | Automotive Online
`BUITENSTAANDER` MENNO RENES (41) GENIET VAN VERANDERING IN DE SECTOR

‘blijkbaar raken we de juiste snaar’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Een prepaid auto? Het is niet zo gek dat juist Renes met zo’n alternatief businessmodel komt. De 41-jarige betaalde ooit zijn studie Bedrijfskunde door bij te verdienen als autoverkoper bij een dealerbedrijf. Aansluitend werkte hij eerst in de telecom. “ Spannende jaren: mobiel bellen kwam net op en oude monopolisten zagen allerlei jonge honden hun nieuwe markt bestormen.” In die tijd pikte hij het fenomeen ‘prepaid bellen’ op. Dat liet hem niet meer los. Ook niet toen hij achtereenvolgens in sportmarketing ging werken (onder meer voor de Eredivisie) en in 2011 voor zichzelf begon als bedrijfsadviseur. Theo van Kouwen en Frank Vaneman van Van Kouwen dealergroep uit regio Amsterdam werden klant. “Via hen kwam ik na pakweg 25 jaar terug in de autowereld. Daarmee was de cirkel rond.” Naast alle dingen die wél waren veranderd zag Renes vooral veel oude patronen. “De manier van denken was nog erg vanuit de aanbieders: bedrijven die op allerlei manieren vastzitten. Aan vastgoed, locaties, manieren van werken en tijdrovende processen. Alles duurt zo enorm lang. En waarom zou bijvoorbeeld een leasecontract 36 of 48 maanden moeten lopen? Ik miste vooral de innovatie vanuit de klant gedacht.”

Vamos automobiliteit

Vamos is eigendom van Menno Renes, Theo van Kouwen en Frank Vaneman. Naast Renes telt het één servicemedewerker en vier ‘ambassadeurs’. Het is gelieerd aan de Amsterdamse dealergroep Van Kouwen (Opel, Chevrolet, Kia, Alfa Romeo, Fiat) maar werkt landelijk en merkonafhankelijk. Sinds de start in maart staat de teller op 70 auto’s. Target voor eind 2015 is 150. En daarna? “Ik help liever 500 klanten die we goed 24/7 kunnen bedienen dan 5.000 met een boel stress en formele processen. Maar als er een grote partij aanhaakt, liefst van buiten de sector, wie weet is de sky dan wel de limit” , aldus Renes.

Leren van andere sectoren

Renes probeert lessen uit andere sectoren toe te passen in automotive. “Kijk naar de reiswereld” , schetst hij. “Vroeger was Oad marktleider. Maar door te laat online te gaan, misten ze de boot, vielen ze om en namen bedrijven als booking.com de markt over.” Vamos mikt op ondernemers die behoefte hebben aan snelheid en flexibiliteit. “Want in de snelle wereld van tegenwoordig weet je vaak vandaag nog niet wat voor auto je over twee, drie maanden nodig hebt. Dan is Vamos een uitkomst.” Het prepaid-aanbod en daarnaast sinds kort ook een abonnementsvorm – vult het ‘t gat tussen kortlopende huurcontracten en lange leaseovereenkomsten. Voor de uitvoering kan Renes terugvallen op Van Kouwen. “En met de Vamos-app heb je als prepaid-klant altijd actueel inzicht in je complete auto(park) én verbruiksstatus. Net als bij je mobiele telefoon.”

Hoge conversie

En de prijs? “De flexibiliteit die we bieden betekent voor ons uiteraard extra risico, en kost de klant daardoor ook wat extra” , erkent Renes. “Maar we willen maximaal 15 procent duurder zijn dan een vergelijkbare auto op een leasecontract. De klanten die wij trekken hebben dat er voor over. Ze snappen ons verhaal en waarderen onze flexibiliteit.” Renes is ‘vrolijk verstorend’ en vooral trots op zijn hoge conversie. “Van al onze leads wordt 60 tot 70 procent een deal. Het slaat aan, dat is heerlijk. Blijkbaar raken we de juiste snaar.”