Twee vijftigers met hart en ziel in de youngtimerlease

‘dit is vooral een hobby’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Paul Petit (55) en Sjef van Hijfte (56) komen geen van beiden uit de autobranche. Sjef studeerde Verkeerskunde en Automatisering, werkte in de ICT en bouwde een eigen bedrijf op dat hij in 2001 verkocht. Paul studeerde Bedrijfskunde en werkte in de schoenenindustrie, was onder meer directielid bij Van Bommel en daarna freelance bedrijfsadviseur. Wat ze bindt is hun vriendschap (al veertig jaar), hun vrije ondernemerschap en hun liefde voor fijne auto’s.

Alternatieve roadtrip

De basis voor PS50 legden ze ruim vijf jaar geleden tijdens een roadtrip ter gelegenheid van hun vijftigste verjaardag, door vanuit de VS twee Mustangs te importeren. “Dat was een leuk excuus om naar de West Coast te gaan, maar ook een serieuze onderneming: voor de import en verkoop richtten we in verband met de btw onder meer een vof op, die we PS50 noemden. We hadden een mooie tijd én hielden aan de verkoop ruim geld over.” Toch duurde het nog ruim twee jaar voordat de twee fulltime gingen samenwerken. Het werd youngtimerlease: “De dikkere BMW’s en Mercedessen, de mooiere Jaguars. Auto’s waar liefhebbers met plezier in rijden. We zoeken samen met de klant de passende auto, zorgen voor een goede beurt of restauratie en bieden hem dan aan met full operational of financial lease.”

De klant profiteert bij youngtimerlease van twee voordelen. Maar er is ook één nadeel. Sjef: “Afschrijving is er niet veel en ook de netto bijtelling is laag: bij auto’s van 15 jaar en ouder is die 35 procent over de WEV, de dagwaarde. Dat betekent dus 35 procent over soms maar 6 tot 7 duizend euro.” Doordat de onderhoudskosten hoger zijn, liggen de leaseprijzen gemiddeld toch op het niveau van een nieuwe middenklasser. “Youngtimerlease is dus niet een pure budgetoplossing, wel een manier om een topklasse auto te rijden voor de leaseprijs van een nieuwe middenklasser.”

Redelijk salaries

Voor het geld doen ze het niet, zeggen ze. Sjef: “Het is vooral een hobby. We schrijven weliswaar zwarte cijfers, maar de markt is grillig en er komt nog geen modaal salaris uit, of iets wat daarop lijkt. Dus als we hier als kostwinner onze hypotheek van zouden moeten betalen en onze gezinnen onderhouden, zouden we het niet lang redden. Gelukkig hebben we in de jaren hiervoor een buffer kunnen opbouwen.” De komende twee, drie jaar hopen ze door te groeien van de huidige 50 naar zo’n 200 contracten. “Daarmee kunnen we nog nét al onze klanten persoonlijk bedienen, en moet een redelijk salaris mogelijk zijn.” Dan, lachend: “Maar bovendien kunnen we onze vrouwen dan bewijzen dat het wél een succesvol bedrijfje is.”

PS50 Youngtimerlease

PS50 begon in het najaar van 2012 en is gevestigd in het Boxtelse Classic Park. Een toepasselijke omgeving: in het klassiekermuseum van de familie Van Dijke staan zo’n 120 schitterende oldtimers en youngtimers – precies de categorie auto’s waar de doelgroep van PS50 graag in rijdt. Paul en Sjef werken met zijn tweeën. Restauratie, onderhoud, service regelen ze via specialisten, de leasing en leasing backoffice regelen ze via Bovémij.

‘dit is vooral een hobby’ | Automotive Online
Twee vijftigers met hart en ziel in de youngtimerlease

‘dit is vooral een hobby’

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Paul Petit (55) en Sjef van Hijfte (56) komen geen van beiden uit de autobranche. Sjef studeerde Verkeerskunde en Automatisering, werkte in de ICT en bouwde een eigen bedrijf op dat hij in 2001 verkocht. Paul studeerde Bedrijfskunde en werkte in de schoenenindustrie, was onder meer directielid bij Van Bommel en daarna freelance bedrijfsadviseur. Wat ze bindt is hun vriendschap (al veertig jaar), hun vrije ondernemerschap en hun liefde voor fijne auto’s.

Alternatieve roadtrip

De basis voor PS50 legden ze ruim vijf jaar geleden tijdens een roadtrip ter gelegenheid van hun vijftigste verjaardag, door vanuit de VS twee Mustangs te importeren. “Dat was een leuk excuus om naar de West Coast te gaan, maar ook een serieuze onderneming: voor de import en verkoop richtten we in verband met de btw onder meer een vof op, die we PS50 noemden. We hadden een mooie tijd én hielden aan de verkoop ruim geld over.” Toch duurde het nog ruim twee jaar voordat de twee fulltime gingen samenwerken. Het werd youngtimerlease: “De dikkere BMW’s en Mercedessen, de mooiere Jaguars. Auto’s waar liefhebbers met plezier in rijden. We zoeken samen met de klant de passende auto, zorgen voor een goede beurt of restauratie en bieden hem dan aan met full operational of financial lease.”

De klant profiteert bij youngtimerlease van twee voordelen. Maar er is ook één nadeel. Sjef: “Afschrijving is er niet veel en ook de netto bijtelling is laag: bij auto’s van 15 jaar en ouder is die 35 procent over de WEV, de dagwaarde. Dat betekent dus 35 procent over soms maar 6 tot 7 duizend euro.” Doordat de onderhoudskosten hoger zijn, liggen de leaseprijzen gemiddeld toch op het niveau van een nieuwe middenklasser. “Youngtimerlease is dus niet een pure budgetoplossing, wel een manier om een topklasse auto te rijden voor de leaseprijs van een nieuwe middenklasser.”

Redelijk salaries

Voor het geld doen ze het niet, zeggen ze. Sjef: “Het is vooral een hobby. We schrijven weliswaar zwarte cijfers, maar de markt is grillig en er komt nog geen modaal salaris uit, of iets wat daarop lijkt. Dus als we hier als kostwinner onze hypotheek van zouden moeten betalen en onze gezinnen onderhouden, zouden we het niet lang redden. Gelukkig hebben we in de jaren hiervoor een buffer kunnen opbouwen.” De komende twee, drie jaar hopen ze door te groeien van de huidige 50 naar zo’n 200 contracten. “Daarmee kunnen we nog nét al onze klanten persoonlijk bedienen, en moet een redelijk salaris mogelijk zijn.” Dan, lachend: “Maar bovendien kunnen we onze vrouwen dan bewijzen dat het wél een succesvol bedrijfje is.”

PS50 Youngtimerlease

PS50 begon in het najaar van 2012 en is gevestigd in het Boxtelse Classic Park. Een toepasselijke omgeving: in het klassiekermuseum van de familie Van Dijke staan zo’n 120 schitterende oldtimers en youngtimers – precies de categorie auto’s waar de doelgroep van PS50 graag in rijdt. Paul en Sjef werken met zijn tweeën. Restauratie, onderhoud, service regelen ze via specialisten, de leasing en leasing backoffice regelen ze via Bovémij.