‘Roetdeeltjesteller levert ondanks aanschafprijs prima businessmodel op voor autobedrijf’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Met een deeltjesteller wordt gecontroleerd of het roetfilter nog wel werkt. (foto: Shutterstock)

Eerder deze week werd in de Staatscourant het voornemen gepubliceerd van minister van Milieu en Wonen Stientje van Veldhoven, om medio 2021 de deeltjesteller verplicht te stellen bij de apk-keuring voor Euro-5 en -6 diesels. Worden de autobedrijven daarmee onnodig op kosten gejaagd of is het een uitstekende ontwikkeling?

Boudewijn Hamel van de Stichting Overlegorgaan APK is enthousiast over de komst van de roetdeeltjesteller, maar nuanceert het nieuws. “Het is een aankondiging. Dit betekent nog niet dat het keihard is besloten. We weten nog niet wanneer dit in gaat. Maar ik denk inderdaad dat 2021, of vroeg in 2022, haalbaar moet zijn.” België test al sinds vorig jaar deeltjestellers bij de apk. Maar voorlopig blijft het bij testen.

Volgens Hamel werken zo’n tien fabrikanten aan de ontwikkeling van een deeltjesteller. Daaronder ook het Nederlandse bedrijf TBA (Technisch Bureau Andriessen). Dat brengt al jaren emissietesters op de markt onder de eigen merknaam TEN. Verschillende andere merken worden ook door TBA beleverd, zoals Hella Gutmann.

Homologeren

Leon Andriessen van TBA zegt de deeltjesteller klaar te hebben, op kalibratie door het NMI (Nederlands Meet Instituut) na. Dat instituut zou een aantal apparaten van verschillende fabrikanten moeten homologeren, om een monopoliepositie te voorkomen. Tot nog toe heeft het NMI nog geen enkel apparaat getest, maar volgens Andriessen gaat dat begin 2020 wel gebeuren.

Andriessen vindt invoering van een deeltjestelling als apk-eis per 2021 een prima idee. “Er rijden veel te veel vervuilende diesels rond. Uit onderzoeken – ook op Europese schaal – blijkt steevast dat 7 tot 10 procent van de auto’s wordt afgekeurd. Dan functioneert het roetfilter dus niet meer, of het is verwijderd.”

Gezonde businesscase

Hamel noemt dezelfde aantallen en denkt dan ook dat de aanschaf van een deeltjesteller voor autobedrijven een gezonde businesscase gaat opleveren. “Vergelijk het maar met de invoering van de roetmeter in 1995. Die waren ook niet gratis. Maar jarenlang hebben bedrijven per meting iets van 25 euro extra gerekend. Dat kan straks met de deeltjesteller ook. Daar komt bij dat al die afgekeurde auto’s ook gerepareerd moeten worden.”

Hamel verwacht dat er na invoering van de deeltjesteller bij de apk een flinke vervangingsmarkt voor roetfilters op gang komt. “Er zal een inhaalslag gemaakt worden. Verwijderde of kapotte filters moeten worden vervangen of gereinigd. Dat wordt een flinke extra klus voor de autobedrijven.”

De prijs van een deeltjesteller wordt zo’n 4.500 tot 5.000 euro

Leon Andriessen, TBA/TEN

Belangrijke vraag daarbij is natuurlijk: wat gaat die deeltjesteller kosten? Afgelopen jaren werden soms prijzen van 18 tot 20 duizend euro genoemd. Hamel spreekt van “circa vijfduizend euro” en Andriessen zegt de tellers straks voor 4.500 tot 5.000 euro te gaan aanbieden. Volgens Hamel en Andriessen wordt dat een uitstekende businesscase voor autobedrijven die regelmatig recente diesels keuren.

Randvoorwaarden

Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, vertelt dat de Bovag enthousiast is over het schoner maken van het wagenpark met een deeltjesteller. “Maar we hebben wel randvoorwaarden. Dit proces loopt natuurlijk al jaren. Wij hebben steeds gezegd: de invoering moet haalbaar en betaalbaar zijn. Maar er zijn nog steeds geen gehomologeerde apparaten op de markt. Als er echt officiële marktprijzen bekend zijn gaan we dat opnemen met onze achterban, met de bedrijven die vaak, of maar af en toe een recente diesel keuren. Dan kunnen we ons een oordeel vormen. De rest is speculatie.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Roetdeeltjesteller levert ondanks aanschafprijs prima businessmodel op voor autobedrijf’ | Automotive Online

‘Roetdeeltjesteller levert ondanks aanschafprijs prima businessmodel op voor autobedrijf’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Met een deeltjesteller wordt gecontroleerd of het roetfilter nog wel werkt. (foto: Shutterstock)

Eerder deze week werd in de Staatscourant het voornemen gepubliceerd van minister van Milieu en Wonen Stientje van Veldhoven, om medio 2021 de deeltjesteller verplicht te stellen bij de apk-keuring voor Euro-5 en -6 diesels. Worden de autobedrijven daarmee onnodig op kosten gejaagd of is het een uitstekende ontwikkeling?

Boudewijn Hamel van de Stichting Overlegorgaan APK is enthousiast over de komst van de roetdeeltjesteller, maar nuanceert het nieuws. “Het is een aankondiging. Dit betekent nog niet dat het keihard is besloten. We weten nog niet wanneer dit in gaat. Maar ik denk inderdaad dat 2021, of vroeg in 2022, haalbaar moet zijn.” België test al sinds vorig jaar deeltjestellers bij de apk. Maar voorlopig blijft het bij testen.

Volgens Hamel werken zo’n tien fabrikanten aan de ontwikkeling van een deeltjesteller. Daaronder ook het Nederlandse bedrijf TBA (Technisch Bureau Andriessen). Dat brengt al jaren emissietesters op de markt onder de eigen merknaam TEN. Verschillende andere merken worden ook door TBA beleverd, zoals Hella Gutmann.

Homologeren

Leon Andriessen van TBA zegt de deeltjesteller klaar te hebben, op kalibratie door het NMI (Nederlands Meet Instituut) na. Dat instituut zou een aantal apparaten van verschillende fabrikanten moeten homologeren, om een monopoliepositie te voorkomen. Tot nog toe heeft het NMI nog geen enkel apparaat getest, maar volgens Andriessen gaat dat begin 2020 wel gebeuren.

Andriessen vindt invoering van een deeltjestelling als apk-eis per 2021 een prima idee. “Er rijden veel te veel vervuilende diesels rond. Uit onderzoeken – ook op Europese schaal – blijkt steevast dat 7 tot 10 procent van de auto’s wordt afgekeurd. Dan functioneert het roetfilter dus niet meer, of het is verwijderd.”

Gezonde businesscase

Hamel noemt dezelfde aantallen en denkt dan ook dat de aanschaf van een deeltjesteller voor autobedrijven een gezonde businesscase gaat opleveren. “Vergelijk het maar met de invoering van de roetmeter in 1995. Die waren ook niet gratis. Maar jarenlang hebben bedrijven per meting iets van 25 euro extra gerekend. Dat kan straks met de deeltjesteller ook. Daar komt bij dat al die afgekeurde auto’s ook gerepareerd moeten worden.”

Hamel verwacht dat er na invoering van de deeltjesteller bij de apk een flinke vervangingsmarkt voor roetfilters op gang komt. “Er zal een inhaalslag gemaakt worden. Verwijderde of kapotte filters moeten worden vervangen of gereinigd. Dat wordt een flinke extra klus voor de autobedrijven.”

De prijs van een deeltjesteller wordt zo’n 4.500 tot 5.000 euro

Leon Andriessen, TBA/TEN

Belangrijke vraag daarbij is natuurlijk: wat gaat die deeltjesteller kosten? Afgelopen jaren werden soms prijzen van 18 tot 20 duizend euro genoemd. Hamel spreekt van “circa vijfduizend euro” en Andriessen zegt de tellers straks voor 4.500 tot 5.000 euro te gaan aanbieden. Volgens Hamel en Andriessen wordt dat een uitstekende businesscase voor autobedrijven die regelmatig recente diesels keuren.

Randvoorwaarden

Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, vertelt dat de Bovag enthousiast is over het schoner maken van het wagenpark met een deeltjesteller. “Maar we hebben wel randvoorwaarden. Dit proces loopt natuurlijk al jaren. Wij hebben steeds gezegd: de invoering moet haalbaar en betaalbaar zijn. Maar er zijn nog steeds geen gehomologeerde apparaten op de markt. Als er echt officiële marktprijzen bekend zijn gaan we dat opnemen met onze achterban, met de bedrijven die vaak, of maar af en toe een recente diesel keuren. Dan kunnen we ons een oordeel vormen. De rest is speculatie.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.