Bijna zo goed als nieuw

Thema Equipment & Aircoservice | Geld verdienen met roetfilterreiniging

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het marktaandeel van dieselauto’s in de voertuigvloot is afgenomen van 24,3 procent in 2014 naar 19,5 eind 2021. Onder personenauto’s is het aandeel tegenwoordig zo’n 11 procent. En hoewel de verwachting is dat dit aandeel steeds verder zal dalen, is er voorlopig nog voldoende te verdienen als autobedrijf gespecialiseerd in diesels; ook zónder die roetdeeltjesteller die vanaf 1 juli 2022 verplicht is om apk’s p diesels te mogen uitvoeren (zie kader ‘Deeltjesteller voor brandstofmotoren’). Dat betogen een dieselspecialist en equipmentleverancier.

Zo valt er goed te verdienen aan het reinigen van roetfilters. Harry Banis, eigenaar van dieselspecialist en Allparts-grossier Harry Banis, reinigt roetfilters voor dieselauto’s in zijn vestiging in Bussum. Dit betreft Euro 5 en Euro 6 modellen uit de bouwjaren tussen 2007 en 2018. Gemiddeld zijn de diesels ongeveer 8 jaar oud. Dat doet hij inmiddels ruim 5 jaar en hij staat nog steeds achter deze keuze. “Er zit nog steeds groei in dat segment van ons bedrijf”, zegt hij. “Ik schat dat wij in 2021 met 15 tot 17 procent in omzet zijn gegroeid als het gaat om het aantal gereinigde roetfilters. Op jaarbasis gaat het om honderden stuks.”

Een vervuild roetfilter beïnvloedt ook de prestaties van de motor

Harry Banis, dieselspecialist en Allparts-grossier

Vanzelfsprekend verkoopt Banis ook nieuwe roetfilters in zijn drie vestigingen. “Die hebben wij natuurlijk in ons assortiment. Maar daar hangt een kostenplaatje aan van tussen de 550 en 1.000 euro terwijl roetfilterreiniging 250 euro kost en het roetfilter daarna weer jaren meekan”, aldus Banis.

Een voordeel van het schoonmaken van een roetfilter is dat het grondstoffen spaart. “In een roetfilter zit meestal ook een katalysator die bestaat uit edelmetalen. Dan is het reinigen van een roetfilter een goed alternatief waarbij het filter en de samenhangende techniek een tweede leven krijgen. Bijkomend voordeel is dat het roetfilter niet uit elkaar gehaald hoeft te worden. Met de Flashcleaner, het reinigingssysteem waarmee wij werken, maken wij het filter schoon met een spoeling die bestaat uit water en reinigingsmiddel. Het filter is daarna gereinigd en kan weer makkelijk 100 duizend kilometer mee”, aldus Banis. “Een gemiddelde roetfilter raakt na 120 duizend tot 160 duizend kilometer vervuild. Los van de vervuiling beïnvloedt een vervuild roetfilter ook de prestaties van de motor. Het filter zit tenslotte vol met as waardoor het vermogen van de auto afneemt.”

Flinke investeringen

Voor het aanschaffen van de eerste Flashcleaner was Banis in 2016 rond de 50 duizend euro kwijt. “Twee jaar geleden kostte het tweede apparaat dat wij kochten nog eens 40 duizend euro. Dat zijn flinke investeringen die wij eruit halen doordat het een aanvulling is op onze diensten als dieselspecialist. Wij reinigen tenslotte het roetfilter dat daardoor langer mee kan zonder dat het vervangen hoeft te worden. En met een schoon roetfilter presteert de diesel ook beter wat ons helpt bij het uitvoeren van onze diagnoses”, zegt hij.

Een reiniging bespaart een dure reparatie uit

Maurits Golüke, CBX

Preventief

Volgens Banis is het essentieel dat je een roetfilter regelmatig checkt op vervuiling “Dieselauto’s melden weliswaar via een sensor dat het roetfilter verstopt raakt, maar dan ben je al te laat. Een preventieve reiniging van het roetfilter voorkomt een hoop problemen. Daar hamer ik ook op bij autobedrijven. Er valt tenslotte een goede boterham mee te verdienen en het is vooral een goede service aan je klanten.”

Waar de dieselspecialist en grossier zich al geruime tijd bezighoudt met roetfilterreiniging is equipmentleverancier CBX Nederland zich nog aan oriënteren op deze dienst, vertelt directeur Maurits Golüke. Naast het leveren van de Mahle PMU-400 deeltjesteller gaat het bedrijf uit Geldermalsen dit jaar mogelijk ook roetfilterreinigingssystemen leveren, ondanks dat de Nederlandse dieselvloot krimpt. “De elektrificatie van het Nederlandse wagenpark en teruggang van de dieselmotor bij personenauto’s is een gegeven”, stelt Golüke. “Maar de huidige bestelauto’s op diesel rijden allemaal met een roetfilter en moeten dus geserviced worden. Er is dus zeker een markt voor roetfilterreiniging.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Thema Equipment & Aircoservice | Geld verdienen met roetfilterreiniging | Automotive Online
Bijna zo goed als nieuw

Thema Equipment & Aircoservice | Geld verdienen met roetfilterreiniging

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het marktaandeel van dieselauto’s in de voertuigvloot is afgenomen van 24,3 procent in 2014 naar 19,5 eind 2021. Onder personenauto’s is het aandeel tegenwoordig zo’n 11 procent. En hoewel de verwachting is dat dit aandeel steeds verder zal dalen, is er voorlopig nog voldoende te verdienen als autobedrijf gespecialiseerd in diesels; ook zónder die roetdeeltjesteller die vanaf 1 juli 2022 verplicht is om apk’s p diesels te mogen uitvoeren (zie kader ‘Deeltjesteller voor brandstofmotoren’). Dat betogen een dieselspecialist en equipmentleverancier.

Zo valt er goed te verdienen aan het reinigen van roetfilters. Harry Banis, eigenaar van dieselspecialist en Allparts-grossier Harry Banis, reinigt roetfilters voor dieselauto’s in zijn vestiging in Bussum. Dit betreft Euro 5 en Euro 6 modellen uit de bouwjaren tussen 2007 en 2018. Gemiddeld zijn de diesels ongeveer 8 jaar oud. Dat doet hij inmiddels ruim 5 jaar en hij staat nog steeds achter deze keuze. “Er zit nog steeds groei in dat segment van ons bedrijf”, zegt hij. “Ik schat dat wij in 2021 met 15 tot 17 procent in omzet zijn gegroeid als het gaat om het aantal gereinigde roetfilters. Op jaarbasis gaat het om honderden stuks.”

Een vervuild roetfilter beïnvloedt ook de prestaties van de motor

Harry Banis, dieselspecialist en Allparts-grossier

Vanzelfsprekend verkoopt Banis ook nieuwe roetfilters in zijn drie vestigingen. “Die hebben wij natuurlijk in ons assortiment. Maar daar hangt een kostenplaatje aan van tussen de 550 en 1.000 euro terwijl roetfilterreiniging 250 euro kost en het roetfilter daarna weer jaren meekan”, aldus Banis.

Een voordeel van het schoonmaken van een roetfilter is dat het grondstoffen spaart. “In een roetfilter zit meestal ook een katalysator die bestaat uit edelmetalen. Dan is het reinigen van een roetfilter een goed alternatief waarbij het filter en de samenhangende techniek een tweede leven krijgen. Bijkomend voordeel is dat het roetfilter niet uit elkaar gehaald hoeft te worden. Met de Flashcleaner, het reinigingssysteem waarmee wij werken, maken wij het filter schoon met een spoeling die bestaat uit water en reinigingsmiddel. Het filter is daarna gereinigd en kan weer makkelijk 100 duizend kilometer mee”, aldus Banis. “Een gemiddelde roetfilter raakt na 120 duizend tot 160 duizend kilometer vervuild. Los van de vervuiling beïnvloedt een vervuild roetfilter ook de prestaties van de motor. Het filter zit tenslotte vol met as waardoor het vermogen van de auto afneemt.”

Flinke investeringen

Voor het aanschaffen van de eerste Flashcleaner was Banis in 2016 rond de 50 duizend euro kwijt. “Twee jaar geleden kostte het tweede apparaat dat wij kochten nog eens 40 duizend euro. Dat zijn flinke investeringen die wij eruit halen doordat het een aanvulling is op onze diensten als dieselspecialist. Wij reinigen tenslotte het roetfilter dat daardoor langer mee kan zonder dat het vervangen hoeft te worden. En met een schoon roetfilter presteert de diesel ook beter wat ons helpt bij het uitvoeren van onze diagnoses”, zegt hij.

Een reiniging bespaart een dure reparatie uit

Maurits Golüke, CBX

Preventief

Volgens Banis is het essentieel dat je een roetfilter regelmatig checkt op vervuiling “Dieselauto’s melden weliswaar via een sensor dat het roetfilter verstopt raakt, maar dan ben je al te laat. Een preventieve reiniging van het roetfilter voorkomt een hoop problemen. Daar hamer ik ook op bij autobedrijven. Er valt tenslotte een goede boterham mee te verdienen en het is vooral een goede service aan je klanten.”

Waar de dieselspecialist en grossier zich al geruime tijd bezighoudt met roetfilterreiniging is equipmentleverancier CBX Nederland zich nog aan oriënteren op deze dienst, vertelt directeur Maurits Golüke. Naast het leveren van de Mahle PMU-400 deeltjesteller gaat het bedrijf uit Geldermalsen dit jaar mogelijk ook roetfilterreinigingssystemen leveren, ondanks dat de Nederlandse dieselvloot krimpt. “De elektrificatie van het Nederlandse wagenpark en teruggang van de dieselmotor bij personenauto’s is een gegeven”, stelt Golüke. “Maar de huidige bestelauto’s op diesel rijden allemaal met een roetfilter en moeten dus geserviced worden. Er is dus zeker een markt voor roetfilterreiniging.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.