Michelin en GM testen luchtloze autoband

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Michelin en GM tijdens de Movin'On-top. (Foto: Michelin)

Michelin en General Motors gaan dit jaar luchtloze banden testen op elektrische Chevrolet Bolts. Over vijf jaar wil GM de banden in productie nemen en de Bolts daarmee uitrusten. De banden bevatten geen lucht, gaan langer mee maar worden wel duurder dan regulier rubber. Dit melden beide bedrijven. In 2024 moet de band op de markt komen. Bandenfabrikanten zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van een luchtloze band.

In de band wordt de lucht vervangen door flexibele rubberen spaken die meeveren en het loopvlak en het wiel verbinden. De bandenmaker beweert dat lekrijden tot het verleden behoort en dat ‘spaken’ de klappen opvangen van hobbels in de weg, stoepranden en putten.  

Michelin claimt dat de luchtloze band ook altijd de juiste bandenspanning heeft en daardoor minder snel slijt. Nu wordt automobilisten aangeraden iedere drie maanden hun bandenspanning te testen. Door de langere levensduur kunnen wereldwijd jaarlijks 200 miljoen banden worden bespaard, aldus Michelin.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Michelin en GM testen luchtloze autoband | Automotive Online

Michelin en GM testen luchtloze autoband

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Michelin en GM tijdens de Movin'On-top. (Foto: Michelin)

Michelin en General Motors gaan dit jaar luchtloze banden testen op elektrische Chevrolet Bolts. Over vijf jaar wil GM de banden in productie nemen en de Bolts daarmee uitrusten. De banden bevatten geen lucht, gaan langer mee maar worden wel duurder dan regulier rubber. Dit melden beide bedrijven. In 2024 moet de band op de markt komen. Bandenfabrikanten zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van een luchtloze band.

In de band wordt de lucht vervangen door flexibele rubberen spaken die meeveren en het loopvlak en het wiel verbinden. De bandenmaker beweert dat lekrijden tot het verleden behoort en dat ‘spaken’ de klappen opvangen van hobbels in de weg, stoepranden en putten.  

Michelin claimt dat de luchtloze band ook altijd de juiste bandenspanning heeft en daardoor minder snel slijt. Nu wordt automobilisten aangeraden iedere drie maanden hun bandenspanning te testen. Door de langere levensduur kunnen wereldwijd jaarlijks 200 miljoen banden worden bespaard, aldus Michelin.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.