Rond de vierduizend bezoekers verwacht

Op Bezoek | Partspoint opent deuren naar nieuwe toekomst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Partspoint-ceo Cor Baltus (links) en coo Peter Meyer openden het verbouwde DC. (Foto: Partspoint Group)

Partspoint houdt deze week zijn Passion for Parts-event voor klanten, leveranciers en relaties van het bedrijf. Jarenlang organiseerde Brezan – nog steeds de bekendste naam in de Partspoint stal – de Brevak, een varende huisshow die meerdere plaatsen in België en Nederland aandeed. Maar inmiddels is het aantal dochters en het aantal garageconcepten dusdanig groot, dat er een nieuw event en een goed moment gezocht werd om alles rustig aan het klantenbestand te tonen. En dat moment werd de opening van het vernieuwde DC (21 duizend m2 groot) toen dus nog niet wetende dat de verkoop van het bedrijf daarmee samen zou vallen. “Er zijn maanden van planning aan vooraf gegaan”, vertelde Baltus. “Heel lang stonden de opening en verkoop los van elkaar, maar de afgelopen tijd werd duidelijk dat alles samen zou vallen.” En zo kreeg het Passion for Parts-event een dubbele lading.

Te veel, te klein

Baltus verwelkomende de nieuwe eigenaren (Alliance Automotive Group), maar bedankte ook het management en de aandeelhouders van Autobinck (de familie Lauret). “Vijf jaar geleden was er een nummer één in de markt (Sator LKQ, red) maar was er niet echt een nummer twee. Er waren veel spelers met (te) weinig schaal.” Nu, zo’n dertig acquisities verder, is Partspoint uitgegroeid tot een stevig, gezond bedrijf dat samen met Sator LKQ de markt domineert. “De door Autobinck ingezette strategie is de goede geweest, denk ik”, vertelt Baltus.

Namens Autobinck was Rolf Lauret aanwezig. Lauret laat zich steeds minder vaak zien op events, simpelweg omdat zijn generatie over het algemeen niet meer actief is. Maar hij is nog steeds volop betrokken bij de ontwikkeling van het bedrijf. De verkoop van Partspoint is de grootste transactie in de geschiedenis van het bedrijf, vertelde hij. Nu is het zaak het geld goed te investeren en dat is nog een behoorlijke uitdaging, want hoe Autobinck – of de mobiliteitsbranche – er over tien jaar uitziet, is ook voor Lauret nog een vraag. Lees meer over de toekomst van Autobinck en Partspoint in de komende Automotive, die aanstaande vrijdag verschijnt.

partspoint opening lauret

Logistieke uitdagingen

In 2011 was Lauret ook bij de opening van het DC, dat toen nog alleen door Brezan gebruikt werd. Dat het toen kwakkelende Brezan zou uitgroeien tot de witte zwaan die nu verkocht is, hadden niet veel mensen voorzien. Operationeel directeur Peter Meyer vertelde op het podium over de logistieke keuzes die de afgelopen jaren gemaakt moesten worden. “Door de overnames gingen we van 1 naar 4 distributiecentra en zes grote depots. Het was best puzzelen naar de beste oplossing.” Zo werden onder meer opties besproken waarbij verschillende leveranciers aan verschillende DC’s zouden gaan leveren, de slow- en fastmovers gescheiden zouden worden of waarbij 1 DC voor Brezan ingezet zou worden en de andere voor de overige merken. “Uiteindelijk bood geen enkel van deze oplossingen synergievoordeel, vooral door de noodzakelijke extra transportbewegingen.” En dus werd besloten het bestaande DC in Ede fors uit te breiden en de andere twee te sluiten (Weert en Oosterhout) waardoor er nu vanuit 1 DC zes depots beleverd worden. Vanuit de depots worden de nu nog 200 grossiersvestigingen beleverd. Dat aantal van 200 zal uiteindelijk indikken tot zo’n 140″, meldde Meyers.

Relevant

In de komende dagen worden er in Ede zo rond de 4.000 klanten verwacht. Zij krijgen een rondleiding door het gebouw, er is een beurs waar 62 leveranciers staan en kennis kunnen maken met de verschillende concepten (Carprof, Autovakmeester, Auto Service Totaal). “We willen een inkijkje geven in onze organisatie”, zegt Baltus. “Maar wat met name relevant is voor onze klanten is dat wij ze dankzij onze logistieke organisatie binnen een uur de juiste spullen en ondersteuning kunnen leveren, zowel op het gebied van techniek (Tech360) als marketing.” 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Passion for Parts-event van Partspoint / Waar: Feesttent bij het distributiecentrum in Ede / Aantal bezoekers: ca 4.000 / Doelgroep: leveranciers, relaties en klanten. Ter afsluiting van het hele event is er zaterdag nog een groot personeelsfeest.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Op Bezoek | Partspoint opent deuren naar nieuwe toekomst | Automotive Online
Rond de vierduizend bezoekers verwacht

Op Bezoek | Partspoint opent deuren naar nieuwe toekomst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Partspoint-ceo Cor Baltus (links) en coo Peter Meyer openden het verbouwde DC. (Foto: Partspoint Group)

Partspoint houdt deze week zijn Passion for Parts-event voor klanten, leveranciers en relaties van het bedrijf. Jarenlang organiseerde Brezan – nog steeds de bekendste naam in de Partspoint stal – de Brevak, een varende huisshow die meerdere plaatsen in België en Nederland aandeed. Maar inmiddels is het aantal dochters en het aantal garageconcepten dusdanig groot, dat er een nieuw event en een goed moment gezocht werd om alles rustig aan het klantenbestand te tonen. En dat moment werd de opening van het vernieuwde DC (21 duizend m2 groot) toen dus nog niet wetende dat de verkoop van het bedrijf daarmee samen zou vallen. “Er zijn maanden van planning aan vooraf gegaan”, vertelde Baltus. “Heel lang stonden de opening en verkoop los van elkaar, maar de afgelopen tijd werd duidelijk dat alles samen zou vallen.” En zo kreeg het Passion for Parts-event een dubbele lading.

Te veel, te klein

Baltus verwelkomende de nieuwe eigenaren (Alliance Automotive Group), maar bedankte ook het management en de aandeelhouders van Autobinck (de familie Lauret). “Vijf jaar geleden was er een nummer één in de markt (Sator LKQ, red) maar was er niet echt een nummer twee. Er waren veel spelers met (te) weinig schaal.” Nu, zo’n dertig acquisities verder, is Partspoint uitgegroeid tot een stevig, gezond bedrijf dat samen met Sator LKQ de markt domineert. “De door Autobinck ingezette strategie is de goede geweest, denk ik”, vertelt Baltus.

Namens Autobinck was Rolf Lauret aanwezig. Lauret laat zich steeds minder vaak zien op events, simpelweg omdat zijn generatie over het algemeen niet meer actief is. Maar hij is nog steeds volop betrokken bij de ontwikkeling van het bedrijf. De verkoop van Partspoint is de grootste transactie in de geschiedenis van het bedrijf, vertelde hij. Nu is het zaak het geld goed te investeren en dat is nog een behoorlijke uitdaging, want hoe Autobinck – of de mobiliteitsbranche – er over tien jaar uitziet, is ook voor Lauret nog een vraag. Lees meer over de toekomst van Autobinck en Partspoint in de komende Automotive, die aanstaande vrijdag verschijnt.

partspoint opening lauret

Logistieke uitdagingen

In 2011 was Lauret ook bij de opening van het DC, dat toen nog alleen door Brezan gebruikt werd. Dat het toen kwakkelende Brezan zou uitgroeien tot de witte zwaan die nu verkocht is, hadden niet veel mensen voorzien. Operationeel directeur Peter Meyer vertelde op het podium over de logistieke keuzes die de afgelopen jaren gemaakt moesten worden. “Door de overnames gingen we van 1 naar 4 distributiecentra en zes grote depots. Het was best puzzelen naar de beste oplossing.” Zo werden onder meer opties besproken waarbij verschillende leveranciers aan verschillende DC’s zouden gaan leveren, de slow- en fastmovers gescheiden zouden worden of waarbij 1 DC voor Brezan ingezet zou worden en de andere voor de overige merken. “Uiteindelijk bood geen enkel van deze oplossingen synergievoordeel, vooral door de noodzakelijke extra transportbewegingen.” En dus werd besloten het bestaande DC in Ede fors uit te breiden en de andere twee te sluiten (Weert en Oosterhout) waardoor er nu vanuit 1 DC zes depots beleverd worden. Vanuit de depots worden de nu nog 200 grossiersvestigingen beleverd. Dat aantal van 200 zal uiteindelijk indikken tot zo’n 140″, meldde Meyers.

Relevant

In de komende dagen worden er in Ede zo rond de 4.000 klanten verwacht. Zij krijgen een rondleiding door het gebouw, er is een beurs waar 62 leveranciers staan en kennis kunnen maken met de verschillende concepten (Carprof, Autovakmeester, Auto Service Totaal). “We willen een inkijkje geven in onze organisatie”, zegt Baltus. “Maar wat met name relevant is voor onze klanten is dat wij ze dankzij onze logistieke organisatie binnen een uur de juiste spullen en ondersteuning kunnen leveren, zowel op het gebied van techniek (Tech360) als marketing.” 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Passion for Parts-event van Partspoint / Waar: Feesttent bij het distributiecentrum in Ede / Aantal bezoekers: ca 4.000 / Doelgroep: leveranciers, relaties en klanten. Ter afsluiting van het hele event is er zaterdag nog een groot personeelsfeest.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.