Fabrikant PSA pakte groot uit met Eurorepar Car Service

Op bezoek | Een plus een is niet altijd twee

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Horen, ruiken en voelen aan werkplaatsinrichting blijft een van de belangrijkste ingrediënten (Foto: Evenementenhal)

Bij het binnenlopen van de eerste hal van vakbeurs Autoprof AMT Live stap je meteen in de van vorige shows bekende bedrijvigheid bij gereedschappenfabrikant Snap-on. Alles wat het merk verkoopt wordt ook doorlopend gedemonstreerd op een stand die bijna de hele hal in beslag neemt. Er wordt luidruchtig gelast, geschroefd en geperst, maar ook stilletjes geklikt en geswiped. Met het nieuwe diagnose-apparaat Verus Edge bijvoorbeeld. Een nieuw topmodel boven de huidige Modis Edge. “We hebben lang geaarzeld om dit model in Nederland op de markt te brengen”, vertelt Marc Kwekkeboom, general manager Snap-on Tools Benelux. “Hij is namelijk alleen in het Engels beschikbaar en er komt ook geen Nederlandse versie. Maar onder meer de uitgebreidere database met reparatietips en instructies heeft ons doen besluiten het toch te doen. We mikken met deze tester op de experts die de meest complexe storingen willen kunnen oplossen. Het kennisniveau van deze doelgroep ligt zo hoog dat Engels vaak geen bezwaar is. Ze zijn gewend om zaken op te zoeken via Google en komen dan ook vaak bij Engelstalige bronnen uit.”

Rookmachine

Een kleine zestig bedrijven tonen deze week van dinsdag tot en met donderdag hun waren op Autoprof AMT Live. Het zijn amper genoeg exposanten om twee zalen van De Evenementenhal in Hardenberg te vullen. Tot een aantal jaren terug stond er het drievoudige aan bedrijven en was het hele complex gevuld. Vooral de afwezigheid van de grote grossiersgroepen slaat een flink gat in het aantal vierkante meters. Wat het betekent voor de bezoekersaantallen moet achteraf blijken, maar op de eerste beursdag op dinsdag was het erg rustig in de gangpaden. De voetbalwedstrijd Nederland-België en het mooie weer hielpen ook niet mee. Maar veel belangrijker is natuurlijk wat er wel te zien, te horen en te voelen was.

Ook bij leverancier Diagnoses ligt een nieuwe tester: de Foxwell GT90. “Net op tijd binnen voor de beurs”, vertelt directeur Erik Streurman trots. De belangrijkste verschillen met voorganger GT80 Plus zijn het grotere scherm van 12 inch in plaats van 10 inch en de snellere processor. Binnenkort meer over deze tester want de Foxwell GT90 gaat een tournee maken langs het Automotive testpanel. Streurman had verder een nieuwe rookmachine meegenomen. Het verschil met de machines die al op de markt zijn, is dat deze werkt met een hogere druk. Dit is vooral handig bij het opsporen van minimale lekkages aan turbo intercoolers. “Bij een te lage druk vervormt het materiaal en wordt het lek tijdens de rooktest juist dichtgedrukt en komt er geen rook uit.”

Vijfde merk

Een hal verder trekt een enorme stand van PSA de aandacht. Hier worden het garageconcept Eurorepar Car Service en onderdelendistributeur Distrigo gepresenteerd. Voor formulemanager Harm Nieboer was er vooraf geen twijfel of Eurorepar naar Hardenberg zou gaan. “We willen werken aan onze naamsbekendheid en nieuwe deelnemers werven onder universele autobedrijven. Dan moet je op een evenement als dit aanwezig zijn.” Volgens Nieboer is de belangstelling voor Eurorepar bij autobedrijven boven verwachting. “We zitten inmiddels aan 26 vestigingen en hopen dit jaar de 50 te halen. Dat lijkt ambitieus, maar gezien de belangstelling zou dat best kunnen gaan lukken. Wellicht helpt deze beurs nog mee.”

Aan de omvang van de stand is te zien dat PSA de uitrol van Eurorepar en Distrigo in Nederland serieus neemt. “Het wordt binnen de groep nu gezien als het vijfde merk naast Peugeot, Citroën, DS en Opel. Waar voorheen iemand van de importeur het ‘erbij’ deed zit er nu een volledig team op met 18 mensen die garagebedrijven bezoeken om ze informeren over het garageconcept en het bestelsysteem van de onderdelen.” PSA schakelde inmiddels twee jaar geleden over op een nieuwe methode voor de levering van OE-delen aan dealers en universelen. Sinds juni dit jaar zijn ook de aftermarket-onderdelen van bekende toeleveranciers beschikbaar en de eigen Eurorepar-lijnen. “We hebben nu een complete range slijtdelen waarbij bedrijven in de meeste gevallen kunnen kiezen tussen het originele onderdeel van de PSA-merken, het aftermarket onderdeel en een Eurorepar variant. Hierbij ligt het prijsverschil in de orde van grootte 100 euro, 85 euro en 70 euro voor het Eurorepar-onderdeel.”

Texa en GMTO demonstreerden samen het nieuwe ADAS kalibratiesysteem van Texa. Beide bedrijven werken al samen voor trainigen en diagnose op afstand. Met het nieuwe RCCS systeem kunnen niet alleen camera’s worden gekalibreerd zoals met de Texa CCS die er al was, maar ook de radars waar sommige ADAS gebruik van maken. Het systeem is modulair en kan met verschillende borden en matten voor op de vloer geschikt gemaakt worden voor verschillende de merken en modellen.

Generatiekloof

Letterlijk het hart van de beurs vormt het plein met vier tenten voor kennissessies. Maar liefst zestien verschillende zijn er iedere dag te volgen. De praktijkgerichte sessies van onder meer GMTO, Febi, Denso, ZF en ACtronics gaan vooral over het opsporen en oplossen van specifieke storingen. De bomvolle tenten en de rustige beursvloer rond 19.00 uur geven aan waar de belangstelling ligt van de bezoekers. De algemene indruk bij het bezoeken van Autoprof AMT Live is dat er van een echte integratie van de twee evenementen nog geen sprake is. Wie vier verschillende, door AMT georganiseerde, kennissessies wil bezoeken is bijna de hele beursdag onder de pannen. Vooraf en na afloop is er nog een half uurtje speling om rond te lopen over de beurs. Naast de scheiding tussen de interesse van AMT Live- en de Autoprofbezoekers lijkt er ook een generatiekloof te ontstaan onder de bezoekers. Waar de jongere monteurs op zoek zijn naar informatie (en die vooral zoeken bij de kennissessies), struinen vooral oudere bezoekers de beurs af. Het vinden van leuke relatiegeschenken lijkt daarbij soms het voornaamste doel, blijkt uit navraag bij de exposanten. Wat ook kan meespelen is dat het het hier gaat om de eerste combibeurs in Hardenberg. Van 12 tot en met 14 februari 2019 vindt in Gorinchem de tweede editie van de gecombineerde Auto Prof – AMT Live plaats. Misschien is het publiek daar al meer gewend aan het nieuwe concept.kennissessie

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel. Wat: Autoprof AMT Live / Waar: 16 t/m 18 oktober, Hardenberg / Aantal bezoekers: nog niet bekend / Doelgroep: Garagebedrijven en schadeherstellers.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Op bezoek | Een plus een is niet altijd twee | Automotive Online
Fabrikant PSA pakte groot uit met Eurorepar Car Service

Op bezoek | Een plus een is niet altijd twee

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Horen, ruiken en voelen aan werkplaatsinrichting blijft een van de belangrijkste ingrediënten (Foto: Evenementenhal)

Bij het binnenlopen van de eerste hal van vakbeurs Autoprof AMT Live stap je meteen in de van vorige shows bekende bedrijvigheid bij gereedschappenfabrikant Snap-on. Alles wat het merk verkoopt wordt ook doorlopend gedemonstreerd op een stand die bijna de hele hal in beslag neemt. Er wordt luidruchtig gelast, geschroefd en geperst, maar ook stilletjes geklikt en geswiped. Met het nieuwe diagnose-apparaat Verus Edge bijvoorbeeld. Een nieuw topmodel boven de huidige Modis Edge. “We hebben lang geaarzeld om dit model in Nederland op de markt te brengen”, vertelt Marc Kwekkeboom, general manager Snap-on Tools Benelux. “Hij is namelijk alleen in het Engels beschikbaar en er komt ook geen Nederlandse versie. Maar onder meer de uitgebreidere database met reparatietips en instructies heeft ons doen besluiten het toch te doen. We mikken met deze tester op de experts die de meest complexe storingen willen kunnen oplossen. Het kennisniveau van deze doelgroep ligt zo hoog dat Engels vaak geen bezwaar is. Ze zijn gewend om zaken op te zoeken via Google en komen dan ook vaak bij Engelstalige bronnen uit.”

Rookmachine

Een kleine zestig bedrijven tonen deze week van dinsdag tot en met donderdag hun waren op Autoprof AMT Live. Het zijn amper genoeg exposanten om twee zalen van De Evenementenhal in Hardenberg te vullen. Tot een aantal jaren terug stond er het drievoudige aan bedrijven en was het hele complex gevuld. Vooral de afwezigheid van de grote grossiersgroepen slaat een flink gat in het aantal vierkante meters. Wat het betekent voor de bezoekersaantallen moet achteraf blijken, maar op de eerste beursdag op dinsdag was het erg rustig in de gangpaden. De voetbalwedstrijd Nederland-België en het mooie weer hielpen ook niet mee. Maar veel belangrijker is natuurlijk wat er wel te zien, te horen en te voelen was.

Ook bij leverancier Diagnoses ligt een nieuwe tester: de Foxwell GT90. “Net op tijd binnen voor de beurs”, vertelt directeur Erik Streurman trots. De belangrijkste verschillen met voorganger GT80 Plus zijn het grotere scherm van 12 inch in plaats van 10 inch en de snellere processor. Binnenkort meer over deze tester want de Foxwell GT90 gaat een tournee maken langs het Automotive testpanel. Streurman had verder een nieuwe rookmachine meegenomen. Het verschil met de machines die al op de markt zijn, is dat deze werkt met een hogere druk. Dit is vooral handig bij het opsporen van minimale lekkages aan turbo intercoolers. “Bij een te lage druk vervormt het materiaal en wordt het lek tijdens de rooktest juist dichtgedrukt en komt er geen rook uit.”

Vijfde merk

Een hal verder trekt een enorme stand van PSA de aandacht. Hier worden het garageconcept Eurorepar Car Service en onderdelendistributeur Distrigo gepresenteerd. Voor formulemanager Harm Nieboer was er vooraf geen twijfel of Eurorepar naar Hardenberg zou gaan. “We willen werken aan onze naamsbekendheid en nieuwe deelnemers werven onder universele autobedrijven. Dan moet je op een evenement als dit aanwezig zijn.” Volgens Nieboer is de belangstelling voor Eurorepar bij autobedrijven boven verwachting. “We zitten inmiddels aan 26 vestigingen en hopen dit jaar de 50 te halen. Dat lijkt ambitieus, maar gezien de belangstelling zou dat best kunnen gaan lukken. Wellicht helpt deze beurs nog mee.”

Aan de omvang van de stand is te zien dat PSA de uitrol van Eurorepar en Distrigo in Nederland serieus neemt. “Het wordt binnen de groep nu gezien als het vijfde merk naast Peugeot, Citroën, DS en Opel. Waar voorheen iemand van de importeur het ‘erbij’ deed zit er nu een volledig team op met 18 mensen die garagebedrijven bezoeken om ze informeren over het garageconcept en het bestelsysteem van de onderdelen.” PSA schakelde inmiddels twee jaar geleden over op een nieuwe methode voor de levering van OE-delen aan dealers en universelen. Sinds juni dit jaar zijn ook de aftermarket-onderdelen van bekende toeleveranciers beschikbaar en de eigen Eurorepar-lijnen. “We hebben nu een complete range slijtdelen waarbij bedrijven in de meeste gevallen kunnen kiezen tussen het originele onderdeel van de PSA-merken, het aftermarket onderdeel en een Eurorepar variant. Hierbij ligt het prijsverschil in de orde van grootte 100 euro, 85 euro en 70 euro voor het Eurorepar-onderdeel.”

Texa en GMTO demonstreerden samen het nieuwe ADAS kalibratiesysteem van Texa. Beide bedrijven werken al samen voor trainigen en diagnose op afstand. Met het nieuwe RCCS systeem kunnen niet alleen camera’s worden gekalibreerd zoals met de Texa CCS die er al was, maar ook de radars waar sommige ADAS gebruik van maken. Het systeem is modulair en kan met verschillende borden en matten voor op de vloer geschikt gemaakt worden voor verschillende de merken en modellen.

Generatiekloof

Letterlijk het hart van de beurs vormt het plein met vier tenten voor kennissessies. Maar liefst zestien verschillende zijn er iedere dag te volgen. De praktijkgerichte sessies van onder meer GMTO, Febi, Denso, ZF en ACtronics gaan vooral over het opsporen en oplossen van specifieke storingen. De bomvolle tenten en de rustige beursvloer rond 19.00 uur geven aan waar de belangstelling ligt van de bezoekers. De algemene indruk bij het bezoeken van Autoprof AMT Live is dat er van een echte integratie van de twee evenementen nog geen sprake is. Wie vier verschillende, door AMT georganiseerde, kennissessies wil bezoeken is bijna de hele beursdag onder de pannen. Vooraf en na afloop is er nog een half uurtje speling om rond te lopen over de beurs. Naast de scheiding tussen de interesse van AMT Live- en de Autoprofbezoekers lijkt er ook een generatiekloof te ontstaan onder de bezoekers. Waar de jongere monteurs op zoek zijn naar informatie (en die vooral zoeken bij de kennissessies), struinen vooral oudere bezoekers de beurs af. Het vinden van leuke relatiegeschenken lijkt daarbij soms het voornaamste doel, blijkt uit navraag bij de exposanten. Wat ook kan meespelen is dat het het hier gaat om de eerste combibeurs in Hardenberg. Van 12 tot en met 14 februari 2019 vindt in Gorinchem de tweede editie van de gecombineerde Auto Prof – AMT Live plaats. Misschien is het publiek daar al meer gewend aan het nieuwe concept.kennissessie

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel. Wat: Autoprof AMT Live / Waar: 16 t/m 18 oktober, Hardenberg / Aantal bezoekers: nog niet bekend / Doelgroep: Garagebedrijven en schadeherstellers.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.