‘Duitsland wil designrecht autofabrikanten afschaffen’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De huidige reparatieclausule maakt een uitzondering voor zichtbare delen als koplampen en bumpers. (Foto: Shutterstock)

Duitsland wil de zogenaamde reparatieclausule voor auto’s verruimen. Dat meldt de krant Frankfurter Algemeine Zeitung. In deze reparatieclausule is vastgelegd welke auto-onderdelen nagemaakt mogen worden en welke niet. Minister van justitie Katarina Barley pleit voor het afschaffen van het designrecht dat ervoor zorgt dat onderdelenfabrikanten in de eerste jaren na de introductie van een nieuw automodel geen aftermarket plaatwerk en verlichtingsdelen op de markt mogen brengen. Autofabrikanten zouden prijzen van deze onderdelen, die deel uit maken van het design van de auto, kunstmatig hoog houden omdat zij dankzij het designrecht het monopolie op deze onderdelen hebben. Volgens de reparatieclausule mogen onderhuidse technische delen, zoals remblokken en filters, wel nagemaakt worden. 

Royalties

In Duitsland, maar ook elders in Europa strijden autofabrikanten aan de ene kant en consumentenorganisaties, onderdelendistributeurs en universele autobedrijven (de aftermarket) aan de andere kant om die reparatieclausule. In de Benelux geldt tot 25 jaar nadat een model op de markt komt het modellen- of designrecht op onderdelen die deel uitmaken van het design van de auto. Het is vervolgens aan de OEM’s om te beslissen of ze toestemming geven aan onderdelenfabrikanten om deze onderdelen ook voor de (universele) vervangingsmarkt te produceren en op de markt te brengen en in ruil hiervoor royalty’s te ontvangen. Voor de niet-zichtbare delen geldt op Europees niveau de reparatieclausule. Maar de interpretatie daarvan verschilt per land. De clausule houdt in dat autobedrijven aftermarketonderdelen mogen gebruiken voor reparaties met behoud van de fabrieksgarantie. Het voorstel van Barley maakt deel uit van een pakket aan maatregelen dat oneerlijke concurrentie en marktmonopolies moet tegen gaan. 

Partneo

Onlangs laaide de discussie over de prijzen van onderdelen weer op door de onthulling van een Franse website dat een aantal autofabrikanten speciale software gebruikte om de prijzen van onderdelen op te drijven. Onder meer Renault-Nissan, PSA, FCA en Jaguar-Landrover maakten gebruik van deze Partneo-software.

Volgens de Duitse branchevereniging van automaterialengrossiers GVA liggen de prijzen voor auto-onderdelen in het vrije kanaal 30 tot 40 procent lager dan in het merkkanaal. “Meer concurrentie in deze markt leidt ongetwijfeld tot een prijsdaling voor carrosseriedelen en in de carrosserie geïntegreerde onderdelen”, zegt GVA-voorzitter Hartmut Röhl in de krant. Het Duitse verbond van verzekeraars stelde eerder in een onderzoek vast dat de onderdelenprijzen tussen 2013 en 2017 met 19 procentpunt zijn gestegen.

Productpiraten

Volgens de branchekoepel van autofabrikanten VDA staat Barley in de Europese Unie alleen met haar voorstel. “De veronderstelling dat de prijzen voor consumenten dalen door deze maatregel, valt niet statistisch te onderbouwen”, aldus een woordvoerder van het VDA in de Frankfurter Allgemeine Zeitung. “Om die reden trok de Europese Commissie in 2014 het voorstel voor een reparatieclausule weer in.” Volgens het VDA is de reparatieclausule die Barley voorstaat in strijd met de eigendomsrechten van autofabrikanten. Daarnaast zou het de strijd tegen productpiraterij uit China tegenwerken. Ook zouden er veiligheidsrisico’s in het spel zijn. “Airbags zijn geprogrammeerd op de werking van de kreukelzones met originele plaatdelen, de eigenschappen van een imitatiedeel kunnen anders zijn.” 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘Duitsland wil designrecht autofabrikanten afschaffen’ | Automotive Online

‘Duitsland wil designrecht autofabrikanten afschaffen’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De huidige reparatieclausule maakt een uitzondering voor zichtbare delen als koplampen en bumpers. (Foto: Shutterstock)

Duitsland wil de zogenaamde reparatieclausule voor auto’s verruimen. Dat meldt de krant Frankfurter Algemeine Zeitung. In deze reparatieclausule is vastgelegd welke auto-onderdelen nagemaakt mogen worden en welke niet. Minister van justitie Katarina Barley pleit voor het afschaffen van het designrecht dat ervoor zorgt dat onderdelenfabrikanten in de eerste jaren na de introductie van een nieuw automodel geen aftermarket plaatwerk en verlichtingsdelen op de markt mogen brengen. Autofabrikanten zouden prijzen van deze onderdelen, die deel uit maken van het design van de auto, kunstmatig hoog houden omdat zij dankzij het designrecht het monopolie op deze onderdelen hebben. Volgens de reparatieclausule mogen onderhuidse technische delen, zoals remblokken en filters, wel nagemaakt worden. 

Royalties

In Duitsland, maar ook elders in Europa strijden autofabrikanten aan de ene kant en consumentenorganisaties, onderdelendistributeurs en universele autobedrijven (de aftermarket) aan de andere kant om die reparatieclausule. In de Benelux geldt tot 25 jaar nadat een model op de markt komt het modellen- of designrecht op onderdelen die deel uitmaken van het design van de auto. Het is vervolgens aan de OEM’s om te beslissen of ze toestemming geven aan onderdelenfabrikanten om deze onderdelen ook voor de (universele) vervangingsmarkt te produceren en op de markt te brengen en in ruil hiervoor royalty’s te ontvangen. Voor de niet-zichtbare delen geldt op Europees niveau de reparatieclausule. Maar de interpretatie daarvan verschilt per land. De clausule houdt in dat autobedrijven aftermarketonderdelen mogen gebruiken voor reparaties met behoud van de fabrieksgarantie. Het voorstel van Barley maakt deel uit van een pakket aan maatregelen dat oneerlijke concurrentie en marktmonopolies moet tegen gaan. 

Partneo

Onlangs laaide de discussie over de prijzen van onderdelen weer op door de onthulling van een Franse website dat een aantal autofabrikanten speciale software gebruikte om de prijzen van onderdelen op te drijven. Onder meer Renault-Nissan, PSA, FCA en Jaguar-Landrover maakten gebruik van deze Partneo-software.

Volgens de Duitse branchevereniging van automaterialengrossiers GVA liggen de prijzen voor auto-onderdelen in het vrije kanaal 30 tot 40 procent lager dan in het merkkanaal. “Meer concurrentie in deze markt leidt ongetwijfeld tot een prijsdaling voor carrosseriedelen en in de carrosserie geïntegreerde onderdelen”, zegt GVA-voorzitter Hartmut Röhl in de krant. Het Duitse verbond van verzekeraars stelde eerder in een onderzoek vast dat de onderdelenprijzen tussen 2013 en 2017 met 19 procentpunt zijn gestegen.

Productpiraten

Volgens de branchekoepel van autofabrikanten VDA staat Barley in de Europese Unie alleen met haar voorstel. “De veronderstelling dat de prijzen voor consumenten dalen door deze maatregel, valt niet statistisch te onderbouwen”, aldus een woordvoerder van het VDA in de Frankfurter Allgemeine Zeitung. “Om die reden trok de Europese Commissie in 2014 het voorstel voor een reparatieclausule weer in.” Volgens het VDA is de reparatieclausule die Barley voorstaat in strijd met de eigendomsrechten van autofabrikanten. Daarnaast zou het de strijd tegen productpiraterij uit China tegenwerken. Ook zouden er veiligheidsrisico’s in het spel zijn. “Airbags zijn geprogrammeerd op de werking van de kreukelzones met originele plaatdelen, de eigenschappen van een imitatiedeel kunnen anders zijn.” 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.