Donkere wolken boven Duitse auto-industrie

Duitsland • Steeds meer onderdelenbedrijven vragen faillissement aan.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Nieuwe auto's staan klaar op een trein in München (foto: Shutterstock)

In de Duitse auto-industrie beginnen steeds meer probleemgevallen de kop op te steken. Op één dag is bekend geworden dat toeleverancier Allgaier een jaar na de overname door het Chinese Weston faillissement heeft aangevraagd terwijl de fabrikant van autosleutels Huf naar een koper zoekt.

Rőchling, een fabrikant van plastic componenten, waarschuwt in Handelsblatt dat de vraag in Europa snel zal afzwakken zodra de autofabrikanten de achterstallige vraag hebben ingehaald. ‘’Als er niet meer autoproductie naar Europa komt dan kan ik een verdere consolidering niet uitsluiten. Er hangen echt donkere wolken boven de Duitse auto-industrie’’, aldus ceo Raphael Wolfram van het familiebedrijf.

Een reddende engel

Allgaier, dat onder meer carrosseriedelen, batterijbehuizingen en andere stalen onderdelen fabriceert, zag in Weston een jaar geleden nog de reddende engel. ‘’We hebben een sterke financiële partner binnengehaald waarmee de toekomstige groei is verzekerd en we de positie op de markt weer uit kunnen bouwen’’, stelde het bedrijf begin juli vorig jaar. De Chinese groep stapte in nadat Allgaier al twee jaar lang een herstructurering had doorgemaakt. Nu heeft de Duitse toeleverancier toch faillissement aangevraagd, blijkt uit een mededeling van het Amtsgericht Gőppingen.

De fabrikant van remote autosleutels, handgrepen en dergelijke Huf zit ook al enige tijd in financiële nood.  Dit bedrijf deelde in februari dit jaar nog mee ‘dat het nieuwe afspraken had kunnen maken met haar financiers waarmee de speelruimte voor verdere groei was verruimd’. Huf sprak daarbij al van een moeilijke en wisselvallige markt. Volgens berichten in de Duitse pers heeft het bedrijf nu echter zakenbank Rotschild ingeschakeld om een koper te zoeken. Gehoopt wordt op belangstelling van collega’s uit de autowereld of van institutionele investeerders.

De EU werkt hard aan zijn eigen batterij-industrie, maar daar moet nog veel voor gebeuren. Duitsland wilde eerder een herziening van de Brexit-deal, om concurrerend te blijven.

Donkere wolken boven Duitse auto-industrie | Automotive Online

Donkere wolken boven Duitse auto-industrie

Duitsland • Steeds meer onderdelenbedrijven vragen faillissement aan.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

In de Duitse auto-industrie beginnen steeds meer probleemgevallen de kop op te steken. Op één dag is bekend geworden dat toeleverancier Allgaier een jaar na de overname door het Chinese Weston faillissement heeft aangevraagd terwijl de fabrikant van autosleutels Huf naar een koper zoekt.

Rőchling, een fabrikant van plastic componenten, waarschuwt in Handelsblatt dat de vraag in Europa snel zal afzwakken zodra de autofabrikanten de achterstallige vraag hebben ingehaald. ‘’Als er niet meer autoproductie naar Europa komt dan kan ik een verdere consolidering niet uitsluiten. Er hangen echt donkere wolken boven de Duitse auto-industrie’’, aldus ceo Raphael Wolfram van het familiebedrijf.

Een reddende engel

Allgaier, dat onder meer carrosseriedelen, batterijbehuizingen en andere stalen onderdelen fabriceert, zag in Weston een jaar geleden nog de reddende engel. ‘’We hebben een sterke financiële partner binnengehaald waarmee de toekomstige groei is verzekerd en we de positie op de markt weer uit kunnen bouwen’’, stelde het bedrijf begin juli vorig jaar. De Chinese groep stapte in nadat Allgaier al twee jaar lang een herstructurering had doorgemaakt. Nu heeft de Duitse toeleverancier toch faillissement aangevraagd, blijkt uit een mededeling van het Amtsgericht Gőppingen.

De fabrikant van remote autosleutels, handgrepen en dergelijke Huf zit ook al enige tijd in financiële nood.  Dit bedrijf deelde in februari dit jaar nog mee ‘dat het nieuwe afspraken had kunnen maken met haar financiers waarmee de speelruimte voor verdere groei was verruimd’. Huf sprak daarbij al van een moeilijke en wisselvallige markt. Volgens berichten in de Duitse pers heeft het bedrijf nu echter zakenbank Rotschild ingeschakeld om een koper te zoeken. Gehoopt wordt op belangstelling van collega’s uit de autowereld of van institutionele investeerders.

De EU werkt hard aan zijn eigen batterij-industrie, maar daar moet nog veel voor gebeuren. Duitsland wilde eerder een herziening van de Brexit-deal, om concurrerend te blijven.