Aftermarket maakt grotere vuist

Aftermarket | Komst Amerikaanse onderdelengigant versterkt positie autobedrijf

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
> Aftermarket-spelers krijgen steeds meer macht ten opzichte van de autofabrikant. Foto: Shutterstock

De Alliance Automotive Group (AAG) is een 1.800 ­vestigingen tellende grossiersgroep die actief is in Frankrijk, Groot-Brittannië, Polen en Duitsland. Vooral in dat laatste land maakte het de afgelopen twee jaar een stormachtige groei door. In 2016 en 2017 nam AAG vijf ­onderdelendistributeurs in Duitsland over. De laatste was Klapper Autoteile (omzet 7 miljoen euro) in september dit jaar. Zo ging het in omzet onder meer Duitslands grootste grossiersgroep, Wessels Muller-Trost (1,6 miljard euro in 2016), voorbij.

Sterke positie

Door de overname van Alliance Automotive Group verwerft GPC meteen een sterke positie in de Europese markt voor aftermarket onderdelen. De groep is actief onder de namen Groupauto France, Précisium, Partners en Gef’ Auto in ­Frankrijk, Groupauto UK, UAN en FPS in het Verenigd Koninkrijk, Groupauto Polska en onder de eigen naam in Duitsland. De overnamesom bedraagt circa 1,7 miljard euro. Afhankelijk van de goedkeuring door de betreffende instanties verwachten beide partijen de overname in het vierde kwartaal af te kunnen ronden. Met de overname komt GPC op de Europese markt van onderdelenleveranciers binnen op plek 2 (zie kader), achter LKQ.

Maar met de komst van LKQ en GPC is de consolidatieslag op de Europese onderdelenmarkt pas net begonnen. Zo werd vandaag bekend dat het Duitse Stahlgruber (in Nederland onder andere bekend van Explora en Rema Tiptop) is overgenomen door het Amerikaanse LKQ. Beide bedrijven maken er geen geheim van te willen groeien door overnames. GPC nam sinds 2015 al veertig bedrijven over, bij AAG staat de teller op zeventig in dezelfde periode. Of de nieuwe grootmacht ook partijen in de Benelux in het vizier heeft, is nog niet bekend.

Grip op de auto

Voor autobedrijven kan de consolidatieslag in de distributieketen wel eens gunstig uitpakken. Het geeft de leveranciers van onderdelen ook een sterkere positie ten opzichte van autofabrikanten, en er ontstaat meer investeringskracht voor initiatieven op het gebied van het beschikbaar maken van technische data en telematicatoepassingen voor universele autobedrijven. Ook GPC/AAG heeft op zijn agenda staan dat de connected car moet worden ‘veiliggesteld’ voor het universele kanaal. Dit moet onder meer gebeuren via het Groupauto lidmaatschap van AAG in meerdere landen. Zo is de groep betrokken bij de ontwikkeling van de G-connect telematicadongel en werkt het bedrijf aan een strategie om toegang tot voertuig data te krijgen zonder dat de autofabrikant er tussen zit.

Grootste onderdelenleveranciers van Europa

1. LKQ

Jaaromzet 4,1 miljard euro
Actief in Nederland? Ja, o.a. met Fource en Nipparts

2. Alliance Automotive Group

Jaaromzet 2,1 miljard euro
Actief in Nederland? nee

3. Wessels Muller-Trost

Jaaromzet 1,6 miljard euro
Actief in Nederland? ja, met eigen vestigingen

4. Autodistribution France

Jaaromzet 1,4 miljard euro
Actief in Nederland? ja, met Doyen Auto

Genuine Parts Company

De Genuine Parts Company is één van de grootste onderdelendistributeurs van de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft een netwerk van zesduizend partnergrossiers in de VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Mexico, waarvan 1.100 in eigen bezit. In 2016 realiseerde GPC een omzet van 15,3 miljard dollar, waarvan de helft in de autobranche, want het concern is ook actief in onderdelen voor industrie en landbouw. Ter vergelijking: LKQ sloot het jaar af met een omzet van 8,6 miljard dollar. Met de overname van AAG is het bedrijf de op-een-na grootste op de Europese markt. GPC wil de universele autobedrijven bedienen met een one-stop-shopconcept waarin naast onderdelen in alle smaken (origineel, aftermarket nieuw en gebruikt) ook werkplaatsinrichting en equipment worden geleverd.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Aftermarket | Komst Amerikaanse onderdelengigant versterkt positie autobedrijf | Automotive Online
Aftermarket maakt grotere vuist

Aftermarket | Komst Amerikaanse onderdelengigant versterkt positie autobedrijf

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
> Aftermarket-spelers krijgen steeds meer macht ten opzichte van de autofabrikant. Foto: Shutterstock

De Alliance Automotive Group (AAG) is een 1.800 ­vestigingen tellende grossiersgroep die actief is in Frankrijk, Groot-Brittannië, Polen en Duitsland. Vooral in dat laatste land maakte het de afgelopen twee jaar een stormachtige groei door. In 2016 en 2017 nam AAG vijf ­onderdelendistributeurs in Duitsland over. De laatste was Klapper Autoteile (omzet 7 miljoen euro) in september dit jaar. Zo ging het in omzet onder meer Duitslands grootste grossiersgroep, Wessels Muller-Trost (1,6 miljard euro in 2016), voorbij.

Sterke positie

Door de overname van Alliance Automotive Group verwerft GPC meteen een sterke positie in de Europese markt voor aftermarket onderdelen. De groep is actief onder de namen Groupauto France, Précisium, Partners en Gef’ Auto in ­Frankrijk, Groupauto UK, UAN en FPS in het Verenigd Koninkrijk, Groupauto Polska en onder de eigen naam in Duitsland. De overnamesom bedraagt circa 1,7 miljard euro. Afhankelijk van de goedkeuring door de betreffende instanties verwachten beide partijen de overname in het vierde kwartaal af te kunnen ronden. Met de overname komt GPC op de Europese markt van onderdelenleveranciers binnen op plek 2 (zie kader), achter LKQ.

Maar met de komst van LKQ en GPC is de consolidatieslag op de Europese onderdelenmarkt pas net begonnen. Zo werd vandaag bekend dat het Duitse Stahlgruber (in Nederland onder andere bekend van Explora en Rema Tiptop) is overgenomen door het Amerikaanse LKQ. Beide bedrijven maken er geen geheim van te willen groeien door overnames. GPC nam sinds 2015 al veertig bedrijven over, bij AAG staat de teller op zeventig in dezelfde periode. Of de nieuwe grootmacht ook partijen in de Benelux in het vizier heeft, is nog niet bekend.

Grip op de auto

Voor autobedrijven kan de consolidatieslag in de distributieketen wel eens gunstig uitpakken. Het geeft de leveranciers van onderdelen ook een sterkere positie ten opzichte van autofabrikanten, en er ontstaat meer investeringskracht voor initiatieven op het gebied van het beschikbaar maken van technische data en telematicatoepassingen voor universele autobedrijven. Ook GPC/AAG heeft op zijn agenda staan dat de connected car moet worden ‘veiliggesteld’ voor het universele kanaal. Dit moet onder meer gebeuren via het Groupauto lidmaatschap van AAG in meerdere landen. Zo is de groep betrokken bij de ontwikkeling van de G-connect telematicadongel en werkt het bedrijf aan een strategie om toegang tot voertuig data te krijgen zonder dat de autofabrikant er tussen zit.

Grootste onderdelenleveranciers van Europa

1. LKQ

Jaaromzet 4,1 miljard euro
Actief in Nederland? Ja, o.a. met Fource en Nipparts

2. Alliance Automotive Group

Jaaromzet 2,1 miljard euro
Actief in Nederland? nee

3. Wessels Muller-Trost

Jaaromzet 1,6 miljard euro
Actief in Nederland? ja, met eigen vestigingen

4. Autodistribution France

Jaaromzet 1,4 miljard euro
Actief in Nederland? ja, met Doyen Auto

Genuine Parts Company

De Genuine Parts Company is één van de grootste onderdelendistributeurs van de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft een netwerk van zesduizend partnergrossiers in de VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Mexico, waarvan 1.100 in eigen bezit. In 2016 realiseerde GPC een omzet van 15,3 miljard dollar, waarvan de helft in de autobranche, want het concern is ook actief in onderdelen voor industrie en landbouw. Ter vergelijking: LKQ sloot het jaar af met een omzet van 8,6 miljard dollar. Met de overname van AAG is het bedrijf de op-een-na grootste op de Europese markt. GPC wil de universele autobedrijven bedienen met een one-stop-shopconcept waarin naast onderdelen in alle smaken (origineel, aftermarket nieuw en gebruikt) ook werkplaatsinrichting en equipment worden geleverd.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.