Dossier Autobedrijf van de toekomst | Werkplaats: Auto neemt het stuur over

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Elektronica gaat een nog grotere rol innemen dan nu al het geval is. Enerzijds in de vorm van een elektromotor als krachtbron, aan de andere kant in de besturings- en communicatiesystemen die in iedere auto zitten. Op dit moment bestaat 30 procent van de productiekosten van een nieuwe auto uit elektrische systemen. Een doorsnee auto bevat meer dan honderd microprocessors, voor de veiligheidssystemen (abs/esp en sensoren), comfortsystemen (climate control, stoelinstelling), info­tainmentsystemen (navigatie en communicatie) en de Adas (advanced driver assistance systems).

De komende jaren komen daar alleen maar componenten bij. Voor de werkplaats betekent dit dat er minder mechanische onderdelen in een auto zitten die aan slijtage onderhevig zijn. Zo vallen bij een EV onder meer uitlaat, olie en filters, distributieketting of riem, bougies en (deels) remblokken weg. En die slijtdelen maken nu nog 53 procent van de omzet in de aftermarket uit. Aanvullende diensten zijn volgens de onderzoekers van McKinsey goed voor 6 procent van de omzet, diag­noseproducten 9 procent. Deze segmenten maken de komende jaren een omzetgroei door van ieder 3 procentpunt. De werkplaats moet over de apparatuur en de kennis beschikken om aan die systemen te werken en de beschikbare communicatiemiddelen in te zetten om bij de klant in beeld te blijven.

ICT-specialist

Een autotechnicus wordt ICT-specialist op hbo-niveau, voorspelt onder meer onderwijsinstelling HAN. Slimme apps en uitgebreide databases nemen straks de tijd­rovende werkzaamheden over. Volgens adviesbureau Accenture, dat in het kader van aftermarketbeurs Autopromotec onderzoek deed naar de werkplaats van de toekomst, communiceert de auto zelf met zijn berijder of eigenaar. Alle schakels in de keten worden met elkaar verbonden en communiceren ook automatisch met elkaar zonder dat daar een monteur, receptionist, klant, autofabrikant of leverancier tussen komt.

Dankzij de koppelingen met autobedrijven, onderdelenleveranciers en de smartphone van de berijder doet de auto zelf een agendavoorstel voor een werkplaatsbezoek op basis van zelf geselecteerde offertes van verschillende aanbieders en prijsklassen. In die agendavoorstellen en offertes zijn de onderdelen die nodig zijn en hun beschikbaarheid al meegenomen. De auto kent ook de agenda van de bestuurder zelf. De monteur voert zijn werkzaamheden uit door middel van augmented reality, bijvoorbeeld via een bril die hem realtime uitlegt wat hij waar moet doen. De vraag is vooral wie de hiervoor benodigde ­systemen gaat leveren: autofabrikant, de onder­delenfabrikant, de garageformule of een ICT-bedrijf?

De geraadpleegde onderzoeken vindt u in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Dossier Autobedrijf van de toekomst | Werkplaats: Auto neemt het stuur over | Automotive Online

Dossier Autobedrijf van de toekomst | Werkplaats: Auto neemt het stuur over

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Elektronica gaat een nog grotere rol innemen dan nu al het geval is. Enerzijds in de vorm van een elektromotor als krachtbron, aan de andere kant in de besturings- en communicatiesystemen die in iedere auto zitten. Op dit moment bestaat 30 procent van de productiekosten van een nieuwe auto uit elektrische systemen. Een doorsnee auto bevat meer dan honderd microprocessors, voor de veiligheidssystemen (abs/esp en sensoren), comfortsystemen (climate control, stoelinstelling), info­tainmentsystemen (navigatie en communicatie) en de Adas (advanced driver assistance systems).

De komende jaren komen daar alleen maar componenten bij. Voor de werkplaats betekent dit dat er minder mechanische onderdelen in een auto zitten die aan slijtage onderhevig zijn. Zo vallen bij een EV onder meer uitlaat, olie en filters, distributieketting of riem, bougies en (deels) remblokken weg. En die slijtdelen maken nu nog 53 procent van de omzet in de aftermarket uit. Aanvullende diensten zijn volgens de onderzoekers van McKinsey goed voor 6 procent van de omzet, diag­noseproducten 9 procent. Deze segmenten maken de komende jaren een omzetgroei door van ieder 3 procentpunt. De werkplaats moet over de apparatuur en de kennis beschikken om aan die systemen te werken en de beschikbare communicatiemiddelen in te zetten om bij de klant in beeld te blijven.

ICT-specialist

Een autotechnicus wordt ICT-specialist op hbo-niveau, voorspelt onder meer onderwijsinstelling HAN. Slimme apps en uitgebreide databases nemen straks de tijd­rovende werkzaamheden over. Volgens adviesbureau Accenture, dat in het kader van aftermarketbeurs Autopromotec onderzoek deed naar de werkplaats van de toekomst, communiceert de auto zelf met zijn berijder of eigenaar. Alle schakels in de keten worden met elkaar verbonden en communiceren ook automatisch met elkaar zonder dat daar een monteur, receptionist, klant, autofabrikant of leverancier tussen komt.

Dankzij de koppelingen met autobedrijven, onderdelenleveranciers en de smartphone van de berijder doet de auto zelf een agendavoorstel voor een werkplaatsbezoek op basis van zelf geselecteerde offertes van verschillende aanbieders en prijsklassen. In die agendavoorstellen en offertes zijn de onderdelen die nodig zijn en hun beschikbaarheid al meegenomen. De auto kent ook de agenda van de bestuurder zelf. De monteur voert zijn werkzaamheden uit door middel van augmented reality, bijvoorbeeld via een bril die hem realtime uitlegt wat hij waar moet doen. De vraag is vooral wie de hiervoor benodigde ­systemen gaat leveren: autofabrikant, de onder­delenfabrikant, de garageformule of een ICT-bedrijf?

De geraadpleegde onderzoeken vindt u in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.