Halfjaarbericht aftermarket | Fabrikanten richten vizier op onderdelenmarkt

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De grote Nederlandse onderdelendistributeurs als Fource (Sator) en Brezan/AD (Partspoint) lijken inmiddels alle Nederlandse bedrijven die ze wilden ook te hebben gekocht; weinig reuring op dat vlak dus, maar over de grens maakte een aantal Nederlandse partijen verrassende stappen. Zo besloot Partspoint afscheid te nemen van zijn AD-activiteiten in België en Luxemburg. AD Belux werd verkocht aan concurrent Doyen en AD Benelux is omgedoopt tot AD Nederland. Partspoint zelf kocht op zijn beurt een twee vestigingen tellend grossiersbedrijf in België dat deel uitmaakte van het grossiersnetwerk van Doyen. Door de overname telt Brezan nu 19 vestigingen bij onze Zuiderburen, in Nederland 114.

Merkkanaal stort zich op aftermarket

Ook Sator is op overnamepad in België; de marktleider nam vier Belgische grossiersgoepen over met in totaal 25 vestigingen. Hierdoor groeit het eigen grossiersnetwerk van Sator in België naar 24 vestigingen en het plan is om verder uit te breiden. Sators moederbedrijf LKQ nam in mei AD Polen nog over en Sator-dochter Van Heck Interpieces sloot in Frankrijk een groot aantal grossiers aan bij zijn Business Partner Network, vergelijkbaar met de Full Fource-partners in Nederland.

Ondertussen roert ook het merkkanaal zich steeds nadrukkelijker in de Nederlandse aftermarket. Zo werden in de afgelopen zes maanden de contouren duidelijker van de Distrigo-strategie van PSA. Nieuwe labels en een logistieke keten waarin de aftermarketonderdelen meelopen met de originele onderdelen van de PSA-merken. Verder werd in januari Part-One, het bestelplatform voor merkoriginele onderdelen, volledig onder het internationale equivalent Partslink24 geschoven. Met het bundelen van de activiteiten is er nu één bestelplatform voor universele garagisten, waar meer dan dertig automerken bij zijn aangesloten. Part-One werd in 2008 opgericht door importeur Pon en de RAI Vereniging en is bedoeld om universele autobedrijven op een laagdrempelige manier originele onderdelen te laten bestellen bij de merkdealer. De via het online portal bestelde originele onderdelen worden vervolgens geleverd door de aangesloten merkdealers.

Equipment kiest kleur

Ook in de werkplaatsinrichting vonden een aantal verschuivingen plaats. Zo besloot Cock van der Linden zijn equipmentbedrijf Maha Nederland te verkopen aan Rupro beheer. Dochterbedrijf Explora kan op die manier zijn kennis van de equipment voor de personenwagenwerkplaats aanvullen met die voor truck, bus en trailer. De naam Maha Nederland verdwijnt, op verzoek van het Duitse Maha, uit de markt. Concurrent Autec-VLT besloot zich juist te focussen op minder productgroepen. De equipmentleverancier uit Montfoort richt zich enkel nog op hefbruggen, remmentestbanken en emissiemeetapparatuur en stopt met apparatuur voor wiel- en aircoservice en equipment voor motorfietswerkplaatsen.

Nieuwe afkeurpunten

In de apk-regelgeving staan veel veranderingen op stapel. Zo meldde de RDW aan Automotive dat auto’s met een ondeugdelijke bandenspanningsysteem tpms, vanaf mei 2018 niet meer door de apk komen. Autofabrikanten zijn sinds november 2014 verplicht om nieuwe auto’s standaard af te leveren met een tpms, dat de bandenspanning meet en alarm slaat wanneer een van de banden druk verliest of op onderspanning staat. In de loop van volgend jaar komen de eerste verplicht van tpms voorziene auto’s in de werkplaats voor een apk. 
Ook het per ongeluk verwijderde verbod op het verwijderen van roetfilters bij dieselauto’s wordt in ere hersteld. Vanaf 20 mei 2018 worden dieselauto’s met een af-fabriek roetfilter dat is verwijderd of niet functioneert, afgekeurd bij de apk. Tot die tijd kunnen eigenaren eventueel verwijderde systemen van hun auto laten terugplaatsen. Het aantal uitgevoerde apk’s nam dit jaar overigens licht toe.

Bandenbranche verhoogt prijzen

In de bandenbranche verhoogden achtereenvolgens Bridgestone, Nexen, Hankook, Pirelli, Michelin en Apollo Vredestein hun prijzen. Alle bandenfabrikanten kregen te maken met hogere grondstofprijzen. Met name natuurrubber en olie werden in de afgelopen maanden duurder. De prijsstijgingen liepen uiteen van 3 procent bij Bridgestone tot 9 procent bij Nexen Tire. Wellicht hebben die prijsstijgingen er ook voor gezorgd dat er minder banden werden verkocht in de Europese vervangingsmarkt. In de eerste helft van 2017 gingen er ruim 102 miljoen personenwagenbanden over de toonbank, dat zijn er 1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Waar het eerste kwartaal van 2017 er volgens de cijfers van branchekoepel ETRMA er nog uitzag, haalt Q2 het gemiddelde weer omlaag. Tegenover een stijging van 4 procent in Q1, stond een daling van 6 procent in Q2.

Op de Nederlandse markt ging de meeste aandacht naar bandengroothandel Van Aalderen Twen-Tyre, dat eind vorig jaar in de financiële problemen kwam. De bank bevroor de kredieten van het bedrijf uit Almelo. Om zijn bedrijf te redden ging eigenaar Hans van Aalderen in gesprek concurrent TTI (Tyre Trading International). Hieruit ontstond een samenwerking, waarbij TTI een meerderheid van de aandelen in handen kreeg en de bank aan de kant werd geschoven.

Een andere bandengroothandel die vorig jaar in de problemen kwam was Van Klei’s Bandenimport. Na het faillissement in mei volgde een doorstart in afgeslankte vorm onder de naam Klei Tyres. Begin dit jaar nam bandenservicebedrijf Greve Banden uit De Lier het Zoetermeerse bedrijf over. Alle activiteiten, medewerkers en voorraden gingen over naar de nieuwe eigenaar. Voor Greve Banden betekende de overname van Klei Tyres dat het naast bandenservicebedrijf ook groothandel werd. Beide bedrijven gaan volgens directeur Wilco Greve wel los van elkaar opereren. Met eigen personeel en logistiek.

Meer onderhoud

Bij de belangrijkste afnemers van onderdelen, equipment en banden, het universele autobedrijf, blijft de trek naar garageformules groeien. Uit het jaarlijkse Automotive Garageformuleoverzicht blijkt dat grote formules als Bosch Car Service, Autocrew en Vakgarage gestaag verder groeien, maar alles er onder van plaats wisselt. Vooral Autofirst maakte een grote sprong in het aantal deelnemers, gisteren maakte Fiat-dealer Van Deursen bekend zich aan te sluiten bij de formule. Verder viel op dat vrijwel ieder concept zijn dienstenpakket dit jaar uitbreidde en in ruil daarvoor meer toewijding van zijn leden vraagt. De vrijblijvendheid is er af. Alle dure marketing-, opleidings- en telematicatools moeten immers ergens van betaald worden.

Of de inspanningen van de garageformules, hun leden en de universele autobedrijven die het zelf doen hun vruchten afwerpen dit jaar, is nu nog niet duidelijk. Uit de Aftersalesmonitor 2016 die Bovag en RAI in de eerste helft van dit jaar presenteerden, blijkt wel dat het afgelopen jaar goed was voor de werkplaats. Niet eerder gingen zoveel autobezitters met hun auto voor onderhoud naar een autobedrijf. In totaal waren er 15,6 miljoen onderhoudsmomenten. Daarmee is in 2016 een noodzakelijke inhaalslag gemaakt, nadat het auto-onderhoud tijdens de economische recessie juist minder aandacht kreeg. Eind maart trok het CBS al soortgelijke conclusies. Uit dat onderzoek kwam echter ook naar voren dat de omzet uit aftersales weliswaar steeg, maar dat de omzet van de autobedrijven gemiddeld slechts minimaal steeg, als gevolg van de lagere nieuwverkoop in 2016.

Carrousel

Partspoint Group stelde afgelopen maand Roel de Bijl aan als director network operations. Ook is Fred Kamphuis, voormalig Sator-conceptmarketeer, binnengehaald als projectmanager van het opleidingsprogramma Tech360. Nieck van Dam vertrok in dezelfde maand bij grossier Lantinga Automaterialen. Zijn taken als commercieel directeur worden overgenomen door de familie Lantinga zelf. Bij LKQ werd Dominick Zarcone een maand eerder benoemd tot ceo. Zarcone volgt Robert Wagman (52) op, die het uit gezondheidsoverwegingen rustiger aan gaat doen. In mei begon ook Bethe Alkemade als interim-directeur van het opleidingsinstituut voor de schadebranche Vakopleiding Carrosserie (VOC). Alkemade neemt de werkzaamheden over van Frank Vos die VOC als gevolg van een bestuurlijke vernieuwingsslag verlaat. Robert-Jan Geurink startte in maart als de nieuwe algemeen directeur bij Tyrenet. Johan Bazuin (39) is de nieuwe sales manager van ZF Services Nederland. Dick de Goey werd franchisemanager bij bandenketen Euromaster. Hij was de afgelopen 4,5 jaar retail network development manager bij Cars&Joy. Vishal Durgaram startte begin dit jaar als voorzitter bij Vakgarage. Hij nam daarmee een deel van het takenpakket van Christien den Uil over die tot die tijd zowel directeur als voorzitter was van Vakgarage. Jan Vollaers (52) is sinds februari verantwoordelijk voor de zes Profile-vestigingen van Nooteboom. Leon van den Ouden werd in dezelfde maand general manager bij b2b-bandenplatform Tyres in Stock. Het gaat om een nieuwe functie. Voorheen nam Siem Klapwijk, eigenaar van Tyres in Stock, de bijbehorende taken op zich. Verder maakte Arie de Jong bekend te stoppen als directeur bij ARN, naar een opvolger wordt nog gezocht.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Halfjaarbericht aftermarket | Fabrikanten richten vizier op onderdelenmarkt | Automotive Online

Halfjaarbericht aftermarket | Fabrikanten richten vizier op onderdelenmarkt

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De grote Nederlandse onderdelendistributeurs als Fource (Sator) en Brezan/AD (Partspoint) lijken inmiddels alle Nederlandse bedrijven die ze wilden ook te hebben gekocht; weinig reuring op dat vlak dus, maar over de grens maakte een aantal Nederlandse partijen verrassende stappen. Zo besloot Partspoint afscheid te nemen van zijn AD-activiteiten in België en Luxemburg. AD Belux werd verkocht aan concurrent Doyen en AD Benelux is omgedoopt tot AD Nederland. Partspoint zelf kocht op zijn beurt een twee vestigingen tellend grossiersbedrijf in België dat deel uitmaakte van het grossiersnetwerk van Doyen. Door de overname telt Brezan nu 19 vestigingen bij onze Zuiderburen, in Nederland 114.

Merkkanaal stort zich op aftermarket

Ook Sator is op overnamepad in België; de marktleider nam vier Belgische grossiersgoepen over met in totaal 25 vestigingen. Hierdoor groeit het eigen grossiersnetwerk van Sator in België naar 24 vestigingen en het plan is om verder uit te breiden. Sators moederbedrijf LKQ nam in mei AD Polen nog over en Sator-dochter Van Heck Interpieces sloot in Frankrijk een groot aantal grossiers aan bij zijn Business Partner Network, vergelijkbaar met de Full Fource-partners in Nederland.

Ondertussen roert ook het merkkanaal zich steeds nadrukkelijker in de Nederlandse aftermarket. Zo werden in de afgelopen zes maanden de contouren duidelijker van de Distrigo-strategie van PSA. Nieuwe labels en een logistieke keten waarin de aftermarketonderdelen meelopen met de originele onderdelen van de PSA-merken. Verder werd in januari Part-One, het bestelplatform voor merkoriginele onderdelen, volledig onder het internationale equivalent Partslink24 geschoven. Met het bundelen van de activiteiten is er nu één bestelplatform voor universele garagisten, waar meer dan dertig automerken bij zijn aangesloten. Part-One werd in 2008 opgericht door importeur Pon en de RAI Vereniging en is bedoeld om universele autobedrijven op een laagdrempelige manier originele onderdelen te laten bestellen bij de merkdealer. De via het online portal bestelde originele onderdelen worden vervolgens geleverd door de aangesloten merkdealers.

Equipment kiest kleur

Ook in de werkplaatsinrichting vonden een aantal verschuivingen plaats. Zo besloot Cock van der Linden zijn equipmentbedrijf Maha Nederland te verkopen aan Rupro beheer. Dochterbedrijf Explora kan op die manier zijn kennis van de equipment voor de personenwagenwerkplaats aanvullen met die voor truck, bus en trailer. De naam Maha Nederland verdwijnt, op verzoek van het Duitse Maha, uit de markt. Concurrent Autec-VLT besloot zich juist te focussen op minder productgroepen. De equipmentleverancier uit Montfoort richt zich enkel nog op hefbruggen, remmentestbanken en emissiemeetapparatuur en stopt met apparatuur voor wiel- en aircoservice en equipment voor motorfietswerkplaatsen.

Nieuwe afkeurpunten

In de apk-regelgeving staan veel veranderingen op stapel. Zo meldde de RDW aan Automotive dat auto’s met een ondeugdelijke bandenspanningsysteem tpms, vanaf mei 2018 niet meer door de apk komen. Autofabrikanten zijn sinds november 2014 verplicht om nieuwe auto’s standaard af te leveren met een tpms, dat de bandenspanning meet en alarm slaat wanneer een van de banden druk verliest of op onderspanning staat. In de loop van volgend jaar komen de eerste verplicht van tpms voorziene auto’s in de werkplaats voor een apk. 
Ook het per ongeluk verwijderde verbod op het verwijderen van roetfilters bij dieselauto’s wordt in ere hersteld. Vanaf 20 mei 2018 worden dieselauto’s met een af-fabriek roetfilter dat is verwijderd of niet functioneert, afgekeurd bij de apk. Tot die tijd kunnen eigenaren eventueel verwijderde systemen van hun auto laten terugplaatsen. Het aantal uitgevoerde apk’s nam dit jaar overigens licht toe.

Bandenbranche verhoogt prijzen

In de bandenbranche verhoogden achtereenvolgens Bridgestone, Nexen, Hankook, Pirelli, Michelin en Apollo Vredestein hun prijzen. Alle bandenfabrikanten kregen te maken met hogere grondstofprijzen. Met name natuurrubber en olie werden in de afgelopen maanden duurder. De prijsstijgingen liepen uiteen van 3 procent bij Bridgestone tot 9 procent bij Nexen Tire. Wellicht hebben die prijsstijgingen er ook voor gezorgd dat er minder banden werden verkocht in de Europese vervangingsmarkt. In de eerste helft van 2017 gingen er ruim 102 miljoen personenwagenbanden over de toonbank, dat zijn er 1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Waar het eerste kwartaal van 2017 er volgens de cijfers van branchekoepel ETRMA er nog uitzag, haalt Q2 het gemiddelde weer omlaag. Tegenover een stijging van 4 procent in Q1, stond een daling van 6 procent in Q2.

Op de Nederlandse markt ging de meeste aandacht naar bandengroothandel Van Aalderen Twen-Tyre, dat eind vorig jaar in de financiële problemen kwam. De bank bevroor de kredieten van het bedrijf uit Almelo. Om zijn bedrijf te redden ging eigenaar Hans van Aalderen in gesprek concurrent TTI (Tyre Trading International). Hieruit ontstond een samenwerking, waarbij TTI een meerderheid van de aandelen in handen kreeg en de bank aan de kant werd geschoven.

Een andere bandengroothandel die vorig jaar in de problemen kwam was Van Klei’s Bandenimport. Na het faillissement in mei volgde een doorstart in afgeslankte vorm onder de naam Klei Tyres. Begin dit jaar nam bandenservicebedrijf Greve Banden uit De Lier het Zoetermeerse bedrijf over. Alle activiteiten, medewerkers en voorraden gingen over naar de nieuwe eigenaar. Voor Greve Banden betekende de overname van Klei Tyres dat het naast bandenservicebedrijf ook groothandel werd. Beide bedrijven gaan volgens directeur Wilco Greve wel los van elkaar opereren. Met eigen personeel en logistiek.

Meer onderhoud

Bij de belangrijkste afnemers van onderdelen, equipment en banden, het universele autobedrijf, blijft de trek naar garageformules groeien. Uit het jaarlijkse Automotive Garageformuleoverzicht blijkt dat grote formules als Bosch Car Service, Autocrew en Vakgarage gestaag verder groeien, maar alles er onder van plaats wisselt. Vooral Autofirst maakte een grote sprong in het aantal deelnemers, gisteren maakte Fiat-dealer Van Deursen bekend zich aan te sluiten bij de formule. Verder viel op dat vrijwel ieder concept zijn dienstenpakket dit jaar uitbreidde en in ruil daarvoor meer toewijding van zijn leden vraagt. De vrijblijvendheid is er af. Alle dure marketing-, opleidings- en telematicatools moeten immers ergens van betaald worden.

Of de inspanningen van de garageformules, hun leden en de universele autobedrijven die het zelf doen hun vruchten afwerpen dit jaar, is nu nog niet duidelijk. Uit de Aftersalesmonitor 2016 die Bovag en RAI in de eerste helft van dit jaar presenteerden, blijkt wel dat het afgelopen jaar goed was voor de werkplaats. Niet eerder gingen zoveel autobezitters met hun auto voor onderhoud naar een autobedrijf. In totaal waren er 15,6 miljoen onderhoudsmomenten. Daarmee is in 2016 een noodzakelijke inhaalslag gemaakt, nadat het auto-onderhoud tijdens de economische recessie juist minder aandacht kreeg. Eind maart trok het CBS al soortgelijke conclusies. Uit dat onderzoek kwam echter ook naar voren dat de omzet uit aftersales weliswaar steeg, maar dat de omzet van de autobedrijven gemiddeld slechts minimaal steeg, als gevolg van de lagere nieuwverkoop in 2016.

Carrousel

Partspoint Group stelde afgelopen maand Roel de Bijl aan als director network operations. Ook is Fred Kamphuis, voormalig Sator-conceptmarketeer, binnengehaald als projectmanager van het opleidingsprogramma Tech360. Nieck van Dam vertrok in dezelfde maand bij grossier Lantinga Automaterialen. Zijn taken als commercieel directeur worden overgenomen door de familie Lantinga zelf. Bij LKQ werd Dominick Zarcone een maand eerder benoemd tot ceo. Zarcone volgt Robert Wagman (52) op, die het uit gezondheidsoverwegingen rustiger aan gaat doen. In mei begon ook Bethe Alkemade als interim-directeur van het opleidingsinstituut voor de schadebranche Vakopleiding Carrosserie (VOC). Alkemade neemt de werkzaamheden over van Frank Vos die VOC als gevolg van een bestuurlijke vernieuwingsslag verlaat. Robert-Jan Geurink startte in maart als de nieuwe algemeen directeur bij Tyrenet. Johan Bazuin (39) is de nieuwe sales manager van ZF Services Nederland. Dick de Goey werd franchisemanager bij bandenketen Euromaster. Hij was de afgelopen 4,5 jaar retail network development manager bij Cars&Joy. Vishal Durgaram startte begin dit jaar als voorzitter bij Vakgarage. Hij nam daarmee een deel van het takenpakket van Christien den Uil over die tot die tijd zowel directeur als voorzitter was van Vakgarage. Jan Vollaers (52) is sinds februari verantwoordelijk voor de zes Profile-vestigingen van Nooteboom. Leon van den Ouden werd in dezelfde maand general manager bij b2b-bandenplatform Tyres in Stock. Het gaat om een nieuwe functie. Voorheen nam Siem Klapwijk, eigenaar van Tyres in Stock, de bijbehorende taken op zich. Verder maakte Arie de Jong bekend te stoppen als directeur bij ARN, naar een opvolger wordt nog gezocht.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.