2016: recordaantal onderhoudsbeurten en reparaties

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit blijkt uit de jaarlijkse aftersales monitor van RAI en Bovag. Eind maart trok het CBS al soortgelijke conclusies. Uit dat onderzoek kwam echter ook naar voren dat de omzet uit aftersales weliswaar steeg, maar dat de omzet van de autobedrijven gemiddeld slechts minimaal steeg, als gevolg van de lagere nieuwverkoop 2016.

11 procent groei

In 2016 nam het aantal onderhoudsmomenten ten opzichte van 2015 met 1,5 miljoen toe naar 15,6 miljoen, een stijging van 11 procent. In 2016 hebben ruim 7,2 miljoen personenauto’s een werkplaats bezocht, oftewel 89,8 procent van het totale rijdende wagenpark in Nederland. Dat is het hoogste aandeel sinds de start van de aftersales monitor in 2009. Het dieptepunt lag in 2011, toen slechts 79,6 procent van alle personenauto’s de werkplaats van binnen zag. Door deze ontwikkeling steeg de onderhouds- en reparatieomzet voor autobedrijven afgelopen jaar met 9 procent in vergelijking met 2015, naar 3,8 miljard euro.

Gemiddeld werd per auto vorig jaar 529 euro uitgegeven aan onderhoud en reparaties, marginaal meer dan in 2015, toen gemiddeld 525 werd gespendeerd. Voor auto’s in de leeftijd van 7 tot 10 jaar gaven de eigenaren afgelopen jaar het meeste uit: 629 euro, terwijl dat voor auto’s van 0 tot 3 jaar 464 euro was. Per werkplaatsbezoek lag het gemiddelde bedrag in 2016 op 246 euro – in 2015 was dat 249 euro.

Net op tijd 

Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag, is tevreden met de cijfers. “Autobedrijven hebben tussen 2010 en 2014 de totale omzet met meer dan een miljard euro zien dalen. In combinatie met de dalende autoverkopen, hadden veel autobedrijven hierdoor moeite om het hoofd boven water te houden. Automobilisten blijken nu een stuk minder te beknibbelen op onderhoud.”

Door de toegenomen vraag naar onderhoud, lopen ook de wachttijden op. Dat zegt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, tegen het AD. Wie een afspraak maakt voor een onderhoudsbeurt moet soms weken wachten voordat er plaats is. En dat is opvallend, concludeert hij. “Een paar jaar geleden vroegen we: Kunt u vandaag misschien?’’ De Kroon, die ook dga is van de Vallei Auto Groep (nr. 44 in de Automotive Dealerholding Top 60), nam drie extra monteurs aan.

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

2016: recordaantal onderhoudsbeurten en reparaties | Automotive Online

2016: recordaantal onderhoudsbeurten en reparaties

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit blijkt uit de jaarlijkse aftersales monitor van RAI en Bovag. Eind maart trok het CBS al soortgelijke conclusies. Uit dat onderzoek kwam echter ook naar voren dat de omzet uit aftersales weliswaar steeg, maar dat de omzet van de autobedrijven gemiddeld slechts minimaal steeg, als gevolg van de lagere nieuwverkoop 2016.

11 procent groei

In 2016 nam het aantal onderhoudsmomenten ten opzichte van 2015 met 1,5 miljoen toe naar 15,6 miljoen, een stijging van 11 procent. In 2016 hebben ruim 7,2 miljoen personenauto’s een werkplaats bezocht, oftewel 89,8 procent van het totale rijdende wagenpark in Nederland. Dat is het hoogste aandeel sinds de start van de aftersales monitor in 2009. Het dieptepunt lag in 2011, toen slechts 79,6 procent van alle personenauto’s de werkplaats van binnen zag. Door deze ontwikkeling steeg de onderhouds- en reparatieomzet voor autobedrijven afgelopen jaar met 9 procent in vergelijking met 2015, naar 3,8 miljard euro.

Gemiddeld werd per auto vorig jaar 529 euro uitgegeven aan onderhoud en reparaties, marginaal meer dan in 2015, toen gemiddeld 525 werd gespendeerd. Voor auto’s in de leeftijd van 7 tot 10 jaar gaven de eigenaren afgelopen jaar het meeste uit: 629 euro, terwijl dat voor auto’s van 0 tot 3 jaar 464 euro was. Per werkplaatsbezoek lag het gemiddelde bedrag in 2016 op 246 euro – in 2015 was dat 249 euro.

Net op tijd 

Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag, is tevreden met de cijfers. “Autobedrijven hebben tussen 2010 en 2014 de totale omzet met meer dan een miljard euro zien dalen. In combinatie met de dalende autoverkopen, hadden veel autobedrijven hierdoor moeite om het hoofd boven water te houden. Automobilisten blijken nu een stuk minder te beknibbelen op onderhoud.”

Door de toegenomen vraag naar onderhoud, lopen ook de wachttijden op. Dat zegt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, tegen het AD. Wie een afspraak maakt voor een onderhoudsbeurt moet soms weken wachten voordat er plaats is. En dat is opvallend, concludeert hij. “Een paar jaar geleden vroegen we: Kunt u vandaag misschien?’’ De Kroon, die ook dga is van de Vallei Auto Groep (nr. 44 in de Automotive Dealerholding Top 60), nam drie extra monteurs aan.

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.