ARN komt terug op schrappen demontagevergoeding
“We brengen de demontagevergoeding op 1 januari 2017 wel terug naar nul euro, maar er komt een vaste administratievergoeding van vijf euro per wrak voor terug met daarnaast een nog vast te stellen variabele vergoeding per bedrijf”, aldus ARN-directeur Arie de Jong. Ook zegt ARN in ieder geval volgend jaar bovenop de administratievergoeding nog een vaste vergoeding van 7,50 euro per auto aan te willen houden.
30 euro
ARN kondigde in januari aan de demontagevergoeding met ingang van volgend jaar te willen schrappen. Op dit moment krijgen bij ARN aangesloten demontagebedrijven nog 30 van de 45 euro die auto-importeurs nu per nieuw verkochte auto afdragen aan recyclingbijdrage voor sloop van een wrak.
Het nieuws van de te schrappen vergoeding sloeg in als een bom bij demontagebedrijven. “We worden zogenaamd geraadpleegd, maar het besluit is allang genomen”, was een veelgehoord kritiekpunt onder de circa honderd aanwezige demontagebedrijven. Ook branchevereniging Stiba is volgens secretaris Stefan Cabri niet gehoord over de toekomst van de vergoeding en de hoogte er van. “Een bedrag van 20 euro per gedemonteerde auto zou realistischer zijn en dan bij voorkeur gefaseerd ingevoerd”, aldus Cabri.
PST-fabriek
De gemoederen liepen tijdens de bijeenkomst regelmatig hoog op. Veel demontagebedrijven vragen zich af waar de recyclingbijdrage blijft als deze niet naar de demontagebedrijven gaat. De PST-fabriek in Tiel wordt daarbij vaak aangehaald als geldverslindend instituut. Ook de organisatie van ARN zelf kost volgens veel aanwezige demontagebedrijven te veel geld.
Een groep van zo’n 70 bedrijven met Chiel van den Braak, directeur van Autodemontage van den Braak aan het hoofd, dreigt te stoppen als ARN-lid. “We willen openheid van zaken over de uitgaven van ARN. Het kan niet zo zijn dat de bedrijven die daadwerkelijk demonteren daar geen vergoeding meer voor krijgen.”