EC houdt vast aan deadline airco-koudemiddel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autofabrikanten stuurden aan op uitstel van het verbod op het oude koudemiddel omdat de producenten van het nieuwe middel HFO-1234yf kampen met leveringsproblemen. Om die reden was het verbod al eens eerder uitgesteld, van 1 januari 2011 naar 1 januari 2013.

Eind oktober maakten de leveranciers, Dupont en Honeywell, bekend dat de problemen* zijn opgelost. “Daardoor zien wij geen reden om het verbod op het oude koudemiddel nog langer uit te stellen”, aldus Phillipe Jean, voorzitter van de technische commissie motorvoertuigen bij de Europese Commissie.

De leveranciers van aircoservicesystemen zijn opgelucht met het besluit, zo blijkt uit een reactie van de internationale branchevereniging voor aftermarket aircobedrijven, MACS (Mobile Air Conditioning Society Worldwide). “Hoe langer het verbod wordt uitgesteld, hoe langer autofabrikanten hebben om verschillende middelen uit te proberen. Dan heeft een universeel garagebedrijf straks vier of vijf verschillende airocserviceapparaten nodig om alle merken en modellen te kunnen servicen. Voor onze leden die deze apparatuur produceren geldt dat zij veel tijd en energie hebben geïnvesteerd om apparatuur te ontwikkelen voor het nieuwe middel.”

Importeur Jan Roozeboom, directeur van Rocar-Tech, is blij met het statement van de Europese Commissie. Zijn bedrijf levert onder meer aircoserviceapparatuur van Brainbee. “In Nederland houden de importeurs de boot nog af, in afwachting van uitstel van de deadline. Dat komt er dus niet. Er zijn maar twee middelen waarmee op dit moment aan de milieu-eisen van de EC kan worden voldaan: HFO-1234YF en CO2. De Europese fabrikanten hebben ingezet op dat eerste middel. Ze moeten nu dus over de brug komen.” Roozeboom verwacht dat de verkoop van nieuwe serviceapparatuur begin volgend jaar dan ook van start gaat. Het bedrijf heeft ook een helpdesk ingericht voor autobedrijven die vragen hebben over het onderwerp en organiseert diagnosecursussen.

*Lees alles over het koudemiddel op Autokompas.nl, de vaktitel voor de aftermarket. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

EC houdt vast aan deadline airco-koudemiddel | Automotive Online

EC houdt vast aan deadline airco-koudemiddel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autofabrikanten stuurden aan op uitstel van het verbod op het oude koudemiddel omdat de producenten van het nieuwe middel HFO-1234yf kampen met leveringsproblemen. Om die reden was het verbod al eens eerder uitgesteld, van 1 januari 2011 naar 1 januari 2013.

Eind oktober maakten de leveranciers, Dupont en Honeywell, bekend dat de problemen* zijn opgelost. “Daardoor zien wij geen reden om het verbod op het oude koudemiddel nog langer uit te stellen”, aldus Phillipe Jean, voorzitter van de technische commissie motorvoertuigen bij de Europese Commissie.

De leveranciers van aircoservicesystemen zijn opgelucht met het besluit, zo blijkt uit een reactie van de internationale branchevereniging voor aftermarket aircobedrijven, MACS (Mobile Air Conditioning Society Worldwide). “Hoe langer het verbod wordt uitgesteld, hoe langer autofabrikanten hebben om verschillende middelen uit te proberen. Dan heeft een universeel garagebedrijf straks vier of vijf verschillende airocserviceapparaten nodig om alle merken en modellen te kunnen servicen. Voor onze leden die deze apparatuur produceren geldt dat zij veel tijd en energie hebben geïnvesteerd om apparatuur te ontwikkelen voor het nieuwe middel.”

Importeur Jan Roozeboom, directeur van Rocar-Tech, is blij met het statement van de Europese Commissie. Zijn bedrijf levert onder meer aircoserviceapparatuur van Brainbee. “In Nederland houden de importeurs de boot nog af, in afwachting van uitstel van de deadline. Dat komt er dus niet. Er zijn maar twee middelen waarmee op dit moment aan de milieu-eisen van de EC kan worden voldaan: HFO-1234YF en CO2. De Europese fabrikanten hebben ingezet op dat eerste middel. Ze moeten nu dus over de brug komen.” Roozeboom verwacht dat de verkoop van nieuwe serviceapparatuur begin volgend jaar dan ook van start gaat. Het bedrijf heeft ook een helpdesk ingericht voor autobedrijven die vragen hebben over het onderwerp en organiseert diagnosecursussen.

*Lees alles over het koudemiddel op Autokompas.nl, de vaktitel voor de aftermarket. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.