Loket voor EV-subsidie weer open, minder geld beschikbaar dan in 2023

Elektrisch rijden • Voor nieuwe EV’s is het budget voor dit jaar 58 miljoen euro, minder dan de 67 miljoen euro die hier in 2023 voor beschikbaar was.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Particulieren kunnen vanaf vandaag (dinsdag 9 januari) opnieuw subsidie aanvragen voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Het kabinet stelt voor dit jaar ongeveer 87 miljoen euro beschikbaar voor de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (Sepp) zo heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bekendgemaakt.

Voor nieuwe elektrische personenauto’s is het budget voor dit jaar 58 miljoen euro, aanzienlijk minder dan de 67 miljoen euro die hier in 2023 voor beschikbaar was. Voor gebruikte elektrische personenauto’s is dit jaar 29,4 miljoen euro gereserveerd. Dit was vorig jaar ook hoger (3 miljoen euro).

Het subsidiebedrag per nieuwe elektrische auto is gelijk aan dat van 2023, zo maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen in oktober vorig jaar bekend. Er is 2.950 euro beschikbaar voor de aanschaf (of private lease) van een nieuwe elektrische auto, voor een e-occasion is dat 2.000 euro. Dat betekent dat er dit jaar Sepp-subsidie is voor 19.661 nieuwe elektrische auto’s en voor 14.700 gebruikte EV’s.

Particulieren kunnen de Sepp-subsidie aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal 45 duizend euro. Voor een e-occasion geldt dat de oorspronkelijke cataloguswaarde maximaal 45 duizend euro mag zijn. Voor private lease geldt dat er voor de auto waarvoor de subsidie is aangevraagd een leasecontract van ten minste 48 maanden moet zijn afgesloten.

Onder druk

De subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren (Sepp) werd in juli 2020 ingevoerd, met als doel – de naam zegt het al – de aankoop of lease van elektrische auto’s te stimuleren. De toekomst van deze subsidie staat al een zeker een jaar onder druk. Of er in 2025 ook een Sepp-potje beschikbaar komt, is nog onzeker.

Zo was het bedrag per EV in 2021 nog 4.000 euro. Deze zou stapsgewijs worden afgebouwd. De gedachte hierachter was dat elektrische auto’s in de loop van de jaren goedkoper zouden worden. Daardoor zou minder subsidie nodig zijn om mensen over te halen tot aanschaf van een EV. In de zomer van 2023 verdedigde Heijnen dit beleid nog. Maar zij stelde later dat het aan een nieuw kabinet is om met maatregelen te komen voor de periode na 2025.

De Duitse automarkt kwam vorig jaar bijna volledig tot stilstand na het afbouwen van de EV-subsidies.

In de rubriek De Kwestie pelt de redactie van Automotive puntsgewijs een heet hangijzer in de branche af tot de kern: waar gaat het precies over? In het voorjaar 2023 kwam de ev-subsidie voor particulieren (Sepp) hier uitgebreid aan bod.
Loket voor EV-subsidie weer open, minder geld beschikbaar dan in 2023 | Automotive Online

Loket voor EV-subsidie weer open, minder geld beschikbaar dan in 2023

Elektrisch rijden • Voor nieuwe EV’s is het budget voor dit jaar 58 miljoen euro, minder dan de 67 miljoen euro die hier in 2023 voor beschikbaar was.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Particulieren kunnen vanaf vandaag (dinsdag 9 januari) opnieuw subsidie aanvragen voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Het kabinet stelt voor dit jaar ongeveer 87 miljoen euro beschikbaar voor de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (Sepp) zo heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bekendgemaakt.

Voor nieuwe elektrische personenauto’s is het budget voor dit jaar 58 miljoen euro, aanzienlijk minder dan de 67 miljoen euro die hier in 2023 voor beschikbaar was. Voor gebruikte elektrische personenauto’s is dit jaar 29,4 miljoen euro gereserveerd. Dit was vorig jaar ook hoger (3 miljoen euro).

Het subsidiebedrag per nieuwe elektrische auto is gelijk aan dat van 2023, zo maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen in oktober vorig jaar bekend. Er is 2.950 euro beschikbaar voor de aanschaf (of private lease) van een nieuwe elektrische auto, voor een e-occasion is dat 2.000 euro. Dat betekent dat er dit jaar Sepp-subsidie is voor 19.661 nieuwe elektrische auto’s en voor 14.700 gebruikte EV’s.

Particulieren kunnen de Sepp-subsidie aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal 45 duizend euro. Voor een e-occasion geldt dat de oorspronkelijke cataloguswaarde maximaal 45 duizend euro mag zijn. Voor private lease geldt dat er voor de auto waarvoor de subsidie is aangevraagd een leasecontract van ten minste 48 maanden moet zijn afgesloten.

Onder druk

De subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren (Sepp) werd in juli 2020 ingevoerd, met als doel – de naam zegt het al – de aankoop of lease van elektrische auto’s te stimuleren. De toekomst van deze subsidie staat al een zeker een jaar onder druk. Of er in 2025 ook een Sepp-potje beschikbaar komt, is nog onzeker.

Zo was het bedrag per EV in 2021 nog 4.000 euro. Deze zou stapsgewijs worden afgebouwd. De gedachte hierachter was dat elektrische auto’s in de loop van de jaren goedkoper zouden worden. Daardoor zou minder subsidie nodig zijn om mensen over te halen tot aanschaf van een EV. In de zomer van 2023 verdedigde Heijnen dit beleid nog. Maar zij stelde later dat het aan een nieuw kabinet is om met maatregelen te komen voor de periode na 2025.

De Duitse automarkt kwam vorig jaar bijna volledig tot stilstand na het afbouwen van de EV-subsidies.

In de rubriek De Kwestie pelt de redactie van Automotive puntsgewijs een heet hangijzer in de branche af tot de kern: waar gaat het precies over? In het voorjaar 2023 kwam de ev-subsidie voor particulieren (Sepp) hier uitgebreid aan bod.