Forensisch Instituut kraakt datacode Tesla

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Da data uit een Tesla kunnen helpen de toedracht van verkeersongevallen te bepalen (foto: Shutterstock)

Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) ziet de gegevens uit connected cars als een prima hulpmiddel om de toedracht van verkeersongevallen te bepalen. Het is het instituut gelukt om de gecodeerde rijgegevens van een Tesla uit te lezen. Dit meldt het NFI.

Tesla’s slaan de rijgegevens op in een Event Data Recorder (EDR). Daarbij gaat het om heel diverse informatie, onder meer de werking van rijhulpsystemen zoals de Autopilot. Daarnaast registreert de EDR ook voertuigsnelheid, gaspedaalstand, stuurwielhoek en rembediening. “Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen en kunnen helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel”, zegt Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI.

Toegang op afstand

Tesla heeft op afstand toegang tot de gegevens en deze worden periodiek vanuit de auto naar de fabrikant gestuurd. Tesla gebruikt de gegevens om zijn product te verbeteren of storingen te verhelpen. “Het is goed als deze data vaker beschikbaar zouden komen voor forensisch onderzoek”, vindt Hoogendijk. “Nu we weten wat voor soort data allemaal uit een Tesla te halen valt, kunnen bepaalde gegevens nog gerichter worden opgevraagd voor de waarheidsvinding na een ongeval.”

Tesla registreert ruwe gegevens in logboekbestanden. Die zijn gecodeerd. “Tesla verstrekt gegevens na een vordering van de rechtbank of het Openbaar Ministerie”, zegt Hoogendijk. Het NFI is er nu in geslaagd om zelf data uit de modellen S, 3, X en Y te halen én te decoderen. “Om goed in te kunnen schatten welke gegevens gevorderd kunnen worden, is het essentieel om te weten welke data een auto allemaal opslaat, uit welke bron, hoe vaak ze dat doen, en ook hoe exact die data kloppen met de werkelijkheid.”

Specifiek tijdsbestek

Tesla verstrekt de gevraagde gegevens alleen voor een specifiek tijdsbestek, terwijl de logbestanden alle opgenomen signalen bevatten. “Wat je niet weet kan je niet vorderen, dus het is nuttig dat we het nu weten welke informatie nog meer opgeslagen wordt.” Afhankelijk van hoe vaak het voertuig gebruikt wordt, kunnen deze logboeken gegevens bevatten van meer dan een jaar geleden.

Hoogendijk hoopt dat er ook andere autofabrikanten zijn die momenteel gegevens op een dergelijk detailniveau over lange perioden registreren. “Als we beter zouden weten welke gegevens autofabrikanten allemaal opslaan, kan er ook gerichter gevorderd worden via de rechtbank of door het Openbaar Ministerie. En uiteindelijk dient dat het belang van waarheidsvinding na een ongeval.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Forensisch Instituut kraakt datacode Tesla | Automotive Online

Forensisch Instituut kraakt datacode Tesla

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Da data uit een Tesla kunnen helpen de toedracht van verkeersongevallen te bepalen (foto: Shutterstock)

Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) ziet de gegevens uit connected cars als een prima hulpmiddel om de toedracht van verkeersongevallen te bepalen. Het is het instituut gelukt om de gecodeerde rijgegevens van een Tesla uit te lezen. Dit meldt het NFI.

Tesla’s slaan de rijgegevens op in een Event Data Recorder (EDR). Daarbij gaat het om heel diverse informatie, onder meer de werking van rijhulpsystemen zoals de Autopilot. Daarnaast registreert de EDR ook voertuigsnelheid, gaspedaalstand, stuurwielhoek en rembediening. “Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen en kunnen helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel”, zegt Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI.

Toegang op afstand

Tesla heeft op afstand toegang tot de gegevens en deze worden periodiek vanuit de auto naar de fabrikant gestuurd. Tesla gebruikt de gegevens om zijn product te verbeteren of storingen te verhelpen. “Het is goed als deze data vaker beschikbaar zouden komen voor forensisch onderzoek”, vindt Hoogendijk. “Nu we weten wat voor soort data allemaal uit een Tesla te halen valt, kunnen bepaalde gegevens nog gerichter worden opgevraagd voor de waarheidsvinding na een ongeval.”

Tesla registreert ruwe gegevens in logboekbestanden. Die zijn gecodeerd. “Tesla verstrekt gegevens na een vordering van de rechtbank of het Openbaar Ministerie”, zegt Hoogendijk. Het NFI is er nu in geslaagd om zelf data uit de modellen S, 3, X en Y te halen én te decoderen. “Om goed in te kunnen schatten welke gegevens gevorderd kunnen worden, is het essentieel om te weten welke data een auto allemaal opslaat, uit welke bron, hoe vaak ze dat doen, en ook hoe exact die data kloppen met de werkelijkheid.”

Specifiek tijdsbestek

Tesla verstrekt de gevraagde gegevens alleen voor een specifiek tijdsbestek, terwijl de logbestanden alle opgenomen signalen bevatten. “Wat je niet weet kan je niet vorderen, dus het is nuttig dat we het nu weten welke informatie nog meer opgeslagen wordt.” Afhankelijk van hoe vaak het voertuig gebruikt wordt, kunnen deze logboeken gegevens bevatten van meer dan een jaar geleden.

Hoogendijk hoopt dat er ook andere autofabrikanten zijn die momenteel gegevens op een dergelijk detailniveau over lange perioden registreren. “Als we beter zouden weten welke gegevens autofabrikanten allemaal opslaan, kan er ook gerichter gevorderd worden via de rechtbank of door het Openbaar Ministerie. En uiteindelijk dient dat het belang van waarheidsvinding na een ongeval.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.