‘Bijna 13.000 medewerkers van Chrysler, GM en Ford staken’

Stakingen • Vakbond UAW wilde een loonsverhoging van 40 procent. De autobedrijven boden tot 20 procent aan.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
foto: Shutterstock

In een ultieme poging om de ‘grote drie’ van Detroit op de knieën te dwingen, heeft de Amerikaanse vakbond UAW vanmorgen een staking afgekondigd bij Chrysler (onderdeel van Stellantis), General Motors (GM) en Ford. In totaal leggen bijna 13 duizend medewerkers het werk neer, zo meldt het ANP.

Een gelijktijdige staking bij Chrysler, GM en Ford is nog niet eerder voorgekomen. Afgelopen nacht hebben de fabrikanten nog geprobeerd om de staking te voorkomen, maar er werd geen akkoord bereikt.

De UAW wilde een loonsverhoging van 40 procent. De bedrijven boden tot 20 procent aan, maar zonder de door de vakbond geëiste secundaire arbeidsvoorwaarden (zoals een verkorting van de werkweek naar 32 uur). De UAW wees het voorstel daarom af en beschouwt het ‘niet als een serieus bod’.

Ook in 2019 was er een langdurige periode van stakingen in de Amerikaanse auto-industrie. Toen werd er zelfs na het bereiken van een deal nog doorgestaakt.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Bijna 13.000 medewerkers van Chrysler, GM en Ford staken’ | Automotive Online

‘Bijna 13.000 medewerkers van Chrysler, GM en Ford staken’

Stakingen • Vakbond UAW wilde een loonsverhoging van 40 procent. De autobedrijven boden tot 20 procent aan.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
foto: Shutterstock

In een ultieme poging om de ‘grote drie’ van Detroit op de knieën te dwingen, heeft de Amerikaanse vakbond UAW vanmorgen een staking afgekondigd bij Chrysler (onderdeel van Stellantis), General Motors (GM) en Ford. In totaal leggen bijna 13 duizend medewerkers het werk neer, zo meldt het ANP.

Een gelijktijdige staking bij Chrysler, GM en Ford is nog niet eerder voorgekomen. Afgelopen nacht hebben de fabrikanten nog geprobeerd om de staking te voorkomen, maar er werd geen akkoord bereikt.

De UAW wilde een loonsverhoging van 40 procent. De bedrijven boden tot 20 procent aan, maar zonder de door de vakbond geëiste secundaire arbeidsvoorwaarden (zoals een verkorting van de werkweek naar 32 uur). De UAW wees het voorstel daarom af en beschouwt het ‘niet als een serieus bod’.

Ook in 2019 was er een langdurige periode van stakingen in de Amerikaanse auto-industrie. Toen werd er zelfs na het bereiken van een deal nog doorgestaakt.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.