‘Vangrails op snelwegen niet meer veilig voor moderne auto’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
De normen komen elk uit de jaren 80, toen auto's nog beduidend lichter en lager waren (foto: Shutterstock)

De vangrails op snelwegen zijn niet meer veilig genoeg voor zwaardere en hogere auto’s, zoals bestelauto’s en suv’s. Dit meldt het Duitse “Auto Motor und Sport” naar aanleiding van de resultaten van een onderzoek van de Duitse Verbond van verzekeraars (GDV). Hetzelfde geldt voor beschermende wanden van beton. De normen stammen uit de jaren 80, toen auto’s nog beduidend lichter en lager waren. 

Volgens het rapport leidt dit er in toenemende mate toe dat auto’s, zoals suv’s en bestelwagens over de vangrails komen of zodanig van betonnen muren worden terug geslingerd dat de airbags mogelijk niet correct worden geactiveerd waardoor de inzittenden ernstig gewond raken. Siegfried Brockmann, hoofd ongevallenonderzoek voor verzekeraars bij de Duitse Verzekeringsvereniging (GDV), schat dat betere vangrails en beschermende muren de ernst van verwondingen bij tien procent van de ongevallen kunnen verminderen. 

“Uit het onderzoek bleek dat in ongeveer een op de tien gevallen de vangrails er overheen of er onderdoor ging of dat de rangrails zelfs doorbroken werd. Ook bij het botsen tegen een vangrail resulteerde minstens elke tiende crash in een kanteling. Ik schat ruwweg dat bij tien procent van de ongevallen met een botsing met een goed beschermende vangrail of wand, de verwondingen op zijn minst minder ernstig hadden kunnen zijn”, zei Brockmann in een interview met Auto Motor und Sport .

Gemiddelde auto 1600 kg

De Europese norm waaraan deze veiligheidssystemen moeten voldoen zijn meer dan 30 jaar oud. Er worden tests voorgeschreven met auto’s in drie voertuigklassen met een totaalgewicht van 900, 1300 en 1500 kg. In 2020 woog een gemiddelde nieuwe auto echter ruim 1600 kg. Er zijn geen auto’s meer die slechts 900 kg wegen, ook niet in het segment van de kleine auto’s. Aan de andere kant wegen veel auto’s 2,5 ton en zijn ze beduidend hoger dan in de jaren negentig. Toch moeten vangrailfabrikanten de voorgeschreven tests met verouderde auto’s uit de jaren ’80 en ’90 uitvoeren, volgens Auto Motor und Sport.

Om te voorkomen dat automobilisten überhaupt in de vangrails terecht komen zijn ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Kia en TomTom werken nauw aan het samen met de driejarige proef Safety Priority Services om automobilisten via apps en navigatiesystemen meer en beter te informeren over de situatie op de weg.

‘Vangrails op snelwegen niet meer veilig voor moderne auto’ | Automotive Online

‘Vangrails op snelwegen niet meer veilig voor moderne auto’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
De normen komen elk uit de jaren 80, toen auto's nog beduidend lichter en lager waren (foto: Shutterstock)

De vangrails op snelwegen zijn niet meer veilig genoeg voor zwaardere en hogere auto’s, zoals bestelauto’s en suv’s. Dit meldt het Duitse “Auto Motor und Sport” naar aanleiding van de resultaten van een onderzoek van de Duitse Verbond van verzekeraars (GDV). Hetzelfde geldt voor beschermende wanden van beton. De normen stammen uit de jaren 80, toen auto’s nog beduidend lichter en lager waren. 

Volgens het rapport leidt dit er in toenemende mate toe dat auto’s, zoals suv’s en bestelwagens over de vangrails komen of zodanig van betonnen muren worden terug geslingerd dat de airbags mogelijk niet correct worden geactiveerd waardoor de inzittenden ernstig gewond raken. Siegfried Brockmann, hoofd ongevallenonderzoek voor verzekeraars bij de Duitse Verzekeringsvereniging (GDV), schat dat betere vangrails en beschermende muren de ernst van verwondingen bij tien procent van de ongevallen kunnen verminderen. 

“Uit het onderzoek bleek dat in ongeveer een op de tien gevallen de vangrails er overheen of er onderdoor ging of dat de rangrails zelfs doorbroken werd. Ook bij het botsen tegen een vangrail resulteerde minstens elke tiende crash in een kanteling. Ik schat ruwweg dat bij tien procent van de ongevallen met een botsing met een goed beschermende vangrail of wand, de verwondingen op zijn minst minder ernstig hadden kunnen zijn”, zei Brockmann in een interview met Auto Motor und Sport .

Gemiddelde auto 1600 kg

De Europese norm waaraan deze veiligheidssystemen moeten voldoen zijn meer dan 30 jaar oud. Er worden tests voorgeschreven met auto’s in drie voertuigklassen met een totaalgewicht van 900, 1300 en 1500 kg. In 2020 woog een gemiddelde nieuwe auto echter ruim 1600 kg. Er zijn geen auto’s meer die slechts 900 kg wegen, ook niet in het segment van de kleine auto’s. Aan de andere kant wegen veel auto’s 2,5 ton en zijn ze beduidend hoger dan in de jaren negentig. Toch moeten vangrailfabrikanten de voorgeschreven tests met verouderde auto’s uit de jaren ’80 en ’90 uitvoeren, volgens Auto Motor und Sport.

Om te voorkomen dat automobilisten überhaupt in de vangrails terecht komen zijn ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Kia en TomTom werken nauw aan het samen met de driejarige proef Safety Priority Services om automobilisten via apps en navigatiesystemen meer en beter te informeren over de situatie op de weg.