Auto-industrie: Duitsland moet viermaal zo snel laadpunten bouwen

Laadpalen • Begin dit jaar was er in de helft van de Duitse gemeenten geen enkel openbaar laadpunt te vinden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Duitsland moet het aantal openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s drastisch verhogen, zo stelt de VDA. Volgens de Duitse belangenvereniging voor de auto-industrie is dit nodig om gelijke tred te houden met de verkoop van EV’s. 

Vier keer zo snel

De Duitse overheid streeft naar 1 miljoen openbare oplaadpunten in 2030. Daarvan zijn er volgens de VDA (Verband der Automobilindustrie) nog maar zo’n 90 duizend neergezet. “Om het gestelde doel te bereiken, zou het groeitempo van de laatste twaalf maanden ruwweg moeten worden verviervoudigd”, vertelde de voorzitter van VDA, Hildegard Müller, tegen het tijdschrift Der Spiegel.

Het tempo waarin er nieuwe laadpunten bijkomen trekt de laatste tijd wel aan. “Dit moet nu zeker doorgaan”, zegt Müller daarover, “want Duitsland heeft nog veel in te halen”. Begin dit jaar was er in ongeveer de helft van alle gemeenten in Duitsland geen enkel openbaar laadpunt. In meer dan acht van de tien gemeenten waren geen snellaadpunten.

Een kwart is elektrisch

Het aantal elektrische auto’s op de Duitse wegen is aanzienlijk toegenomen. In de eerste helft van dit jaar werden er ongeveer 300 duizend volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides op kenteken gezet. Stekkerauto’s waren in juni goed voor bijna een kwart van alle nieuwe registraties.

De VDA pleit ook voor verzwaring van het Duitse elektriciteitsnet. Die is noodzakelijk om alle laadpunten van voldoende stroom te voorzien. Ook in Nederland kan netcongestie tot problemen leiden. Ons land telt ruim 120 duizend openbare laadpunten.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Auto-industrie: Duitsland moet viermaal zo snel laadpunten bouwen | Automotive Online

Auto-industrie: Duitsland moet viermaal zo snel laadpunten bouwen

Laadpalen • Begin dit jaar was er in de helft van de Duitse gemeenten geen enkel openbaar laadpunt te vinden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Duitsland moet het aantal openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s drastisch verhogen, zo stelt de VDA. Volgens de Duitse belangenvereniging voor de auto-industrie is dit nodig om gelijke tred te houden met de verkoop van EV’s. 

Vier keer zo snel

De Duitse overheid streeft naar 1 miljoen openbare oplaadpunten in 2030. Daarvan zijn er volgens de VDA (Verband der Automobilindustrie) nog maar zo’n 90 duizend neergezet. “Om het gestelde doel te bereiken, zou het groeitempo van de laatste twaalf maanden ruwweg moeten worden verviervoudigd”, vertelde de voorzitter van VDA, Hildegard Müller, tegen het tijdschrift Der Spiegel.

Het tempo waarin er nieuwe laadpunten bijkomen trekt de laatste tijd wel aan. “Dit moet nu zeker doorgaan”, zegt Müller daarover, “want Duitsland heeft nog veel in te halen”. Begin dit jaar was er in ongeveer de helft van alle gemeenten in Duitsland geen enkel openbaar laadpunt. In meer dan acht van de tien gemeenten waren geen snellaadpunten.

Een kwart is elektrisch

Het aantal elektrische auto’s op de Duitse wegen is aanzienlijk toegenomen. In de eerste helft van dit jaar werden er ongeveer 300 duizend volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides op kenteken gezet. Stekkerauto’s waren in juni goed voor bijna een kwart van alle nieuwe registraties.

De VDA pleit ook voor verzwaring van het Duitse elektriciteitsnet. Die is noodzakelijk om alle laadpunten van voldoende stroom te voorzien. Ook in Nederland kan netcongestie tot problemen leiden. Ons land telt ruim 120 duizend openbare laadpunten.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.