‘Magische grens’ van half miljoen Nederlandse laadpunten gepasseerd

Laadpalen • Het gaat dan zowel om openbare laadpunten als de privé laadpaal aan huis.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De grens van een half miljoen laadpunten voor elektrische auto’s in Nederland gepasseerd, meldt de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) in een voortgangsrapportage die vanochtend aan de Tweede Kamer werd aangeboden. Het gaat om private, (semi-) publieke laadpunten en snellaadpunten.

Koploper

“We liggen goed op koers. Nederland behoort tot de koplopers van Europa als het gaat om laadinfrastructuur’, oordeelt Gerben Jan Gerbrandy, voorzitter van de NAL. “Maar er zijn ook uitdagingen. De groei van elektrisch vervoer neemt elk jaar toe. Met name bij de uitrol van snelladers en laadmogelijkheden voor zwaar vervoer is voldoende capaciteit een zorg.”

De ruim een half miljoen laadpunten in Nederland zijn voor het grootste deel privé, namelijk 384.200 laadpunten). In landelijke regio’s waar mensen vaker een oprit hebben bij het huis, zijn meer private laadpunten dan in de stedelijke regio’s. In regio noord laden de meeste mensen thuis: 88 procent. Landelijk laadt 67 procent van de EV en PHEV-rijders thuis. Duitsland schroefde onlangs de doelstelling voor het aantal publieke laadpalen omlaag, omdat mensen veel meer thuis blijken te laden dan verwacht. Terwijl dat niet per se goedkoper is. 

Meer palen, meer EV’s

Het aantal elektrische auto’s is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. De (semi-)publieke laadinfrastructuur stijgt naar verhouding mee. De verhouding elektrische voertuigen per semi-publiek laadpunt schommelt de afgelopen jaren net boven de 4 voertuigen per laadpunt. Bij semi-publiek gaat het om laadpalen die bijvoorbeeld alleen toegankelijk zijn voor klanten van een winkelcentrum of kantoorgebouw. Het aantal elektrische auto’s per publiek laadpunt (voor iedereen beschikbaar) is redelijk stabiel rond de 7 á 7,5 voertuigen per laadpunt. Dat betekent dat de groei van het aantal laadpunten op dit moment de groei van het aantal stekkervoertuigen kan bijbenen. De Europese Unie beveelt lidstaten aan om te streven naar één (semi-) publiek toegankelijk laadpunt per 10 elektrische voertuigen.

Lees hier: kan de infrastructuur de groei van het aantal laadpalen wel aan? 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Magische grens’ van half miljoen Nederlandse laadpunten gepasseerd | Automotive Online

‘Magische grens’ van half miljoen Nederlandse laadpunten gepasseerd

Laadpalen • Het gaat dan zowel om openbare laadpunten als de privé laadpaal aan huis.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De grens van een half miljoen laadpunten voor elektrische auto’s in Nederland gepasseerd, meldt de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) in een voortgangsrapportage die vanochtend aan de Tweede Kamer werd aangeboden. Het gaat om private, (semi-) publieke laadpunten en snellaadpunten.

Koploper

“We liggen goed op koers. Nederland behoort tot de koplopers van Europa als het gaat om laadinfrastructuur’, oordeelt Gerben Jan Gerbrandy, voorzitter van de NAL. “Maar er zijn ook uitdagingen. De groei van elektrisch vervoer neemt elk jaar toe. Met name bij de uitrol van snelladers en laadmogelijkheden voor zwaar vervoer is voldoende capaciteit een zorg.”

De ruim een half miljoen laadpunten in Nederland zijn voor het grootste deel privé, namelijk 384.200 laadpunten). In landelijke regio’s waar mensen vaker een oprit hebben bij het huis, zijn meer private laadpunten dan in de stedelijke regio’s. In regio noord laden de meeste mensen thuis: 88 procent. Landelijk laadt 67 procent van de EV en PHEV-rijders thuis. Duitsland schroefde onlangs de doelstelling voor het aantal publieke laadpalen omlaag, omdat mensen veel meer thuis blijken te laden dan verwacht. Terwijl dat niet per se goedkoper is. 

Meer palen, meer EV’s

Het aantal elektrische auto’s is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. De (semi-)publieke laadinfrastructuur stijgt naar verhouding mee. De verhouding elektrische voertuigen per semi-publiek laadpunt schommelt de afgelopen jaren net boven de 4 voertuigen per laadpunt. Bij semi-publiek gaat het om laadpalen die bijvoorbeeld alleen toegankelijk zijn voor klanten van een winkelcentrum of kantoorgebouw. Het aantal elektrische auto’s per publiek laadpunt (voor iedereen beschikbaar) is redelijk stabiel rond de 7 á 7,5 voertuigen per laadpunt. Dat betekent dat de groei van het aantal laadpunten op dit moment de groei van het aantal stekkervoertuigen kan bijbenen. De Europese Unie beveelt lidstaten aan om te streven naar één (semi-) publiek toegankelijk laadpunt per 10 elektrische voertuigen.

Lees hier: kan de infrastructuur de groei van het aantal laadpalen wel aan? 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.